Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

break_a_leg

Trådstartare
Jag kan ju börja med att säga, vi nämner inga som helst namn i tråden utan diskuterar "fenomenet".

Läste i Ridsport om en av de anläggningar i Sverige som använder sig av den träningsmodell som man använder ute i Europa bland många yngre ryttare. Dvs ponnyn/hästen står uppstallad på fullserviceanläggning, tränaren rider hästen x antal dagar/vecka + att ryttaren oftast rider med "tränarövervakning". (Och det finns fler anläggningar än denna, ingen nämnd ingen glömd).

Om jag inte missminner mig så tyckte ju den som intervjuades att det här konceptet krävs för att komma någon vart - och så kanske det är? Vad tror ni?

Något jag funderat över är: Leder inte detta till att dressyren ännu mer ses som en snobbsport? Om man nu får denna hjälp som ung, kan man sedan som vuxen rida självständigt på ett bra sätt eller avtar intresset? Får man ryttarkänsla själv eller blir man osjälvständig?

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Det jag tror man skapar på detta sått är tävlingsekipage. Tror inte att man skapar ryttare som kan utbilda och själv ta fram hästar i framtiden. För att bli en bra ryttare som kan utbilda hästar krävs att man gör misstag. Tillåts du aldrig göra misstag lär du dig inte heller att reda ut dom. Rider du konstant på hästar som kan allting kommer du troligen att bli en ryttare med en fin sits och har en häst som kommer att göra resultat på tävling. Men jag tror inte att denna sortens utbildning skapar ryttare med känsla och förmåga att lösa problem.

Jag håller med dig till viss del men å andra sidan så slipper ju hästarna ryttare som gör en massa fel...de kan utvecklas till sin fulla potential utan bli ryckta i munnen o dunsade på ryggen på på vägen...

Så jag är kluven. Det är ju aldrig fel att en ryttare blir väl utbildad men frågan är nog mer var horsemanship grejen tar vägen? För dessa ryttare lär ju inte lära sig allt grundarbete....

Jag vill inte tro att det ska vara så :eek:

Jag skulle aldrig vilja ha det så, även om jag kunde vinna mästerskap... Det skulle ju inte kännas som att det var jag som vann, egentligen.

För mig är de där futtiga vinsterna vi fick i LC och LB i början mycket mer värda än om jag vunnit ett EM på en "fullservad" ponny, för jag vet att det är mitt slit som ligger bakom :love:

Sedan kan jag väl visst hålla med om att det kan vara bra för ponnyerna som Novali säger, och visst kan det bli duktiga ryttare av ungdomarna om de får tränarhjälp flera gånger i veckan och endast rider väldigt välridna hästar.
Som utbildnings-metod tror jag det kan vara ett bra koncept. Men det känns inte riktigt fair att de ska tävla mot alla som gör jobbet själv. (Dock självklart helt omöjligt att göra något åt, var skulle man då dra gränsen? Det är bara att acceptera att ridsporten är en ojämnlik sport, och som sagt, jag skulle inte vilja ha ponnyn på en sådan fullserviceanläggning ens om någon skulle erbjuda mig det helt gratis)

Läste i Ridsport om en av de anläggningar i Sverige som använder sig av den träningsmodell som man använder ute i Europa bland många yngre ryttare. Dvs ponnyn/hästen står uppstallad på fullserviceanläggning, tränaren rider hästen x antal dagar/vecka + att ryttaren oftast rider med "tränarövervakning". (Och det finns fler anläggningar än denna, ingen nämnd ingen glömd).

Om jag inte missminner mig så tyckte ju den som intervjuades att det här konceptet krävs för att komma någon vart - och så kanske det är? Vad tror ni?

Något jag funderat över är: Leder inte detta till att dressyren ännu mer ses som en snobbsport? Om man nu får denna hjälp som ung, kan man sedan som vuxen rida självständigt på ett bra sätt eller avtar intresset? Får man ryttarkänsla själv eller blir man osjälvständig?

Modellen fungerar bevisligen i Tyskland och där kommer varje år hundratals nya beridare fram som fläckfritt klarar att utbilda från oinriden till GP.

Varför skulle du inte kunna bli en bra ryttare bara för att du får tränar hjälp? På vilket sett menar du att man blir en duktigare ryttare av rida som de svenska hobbyryttarna? Skulle det vara en eftersträvans värd ridning menar du?

KL.

Jag är övertygad om att ett sådant system är absolut bäst, ju mer du rider för tränare desto bättre blir du. Har du dessutom någon duktig som rider din häst flera gånger i veckan kommer hästen att utvecklas i raketfart.

Jag vill inte tro att det ska vara så :eek:

Jag skulle aldrig vilja ha det så, även om jag kunde vinna mästerskap... Det skulle ju inte kännas som att det var jag som vann, egentligen.

För mig är de där futtiga vinsterna vi fick i LC och LB i början mycket mer värda än om jag vunnit ett EM på en "fullservad" ponny, för jag vet att det är mitt slit som ligger bakom :love:
)

Så du tror på fullaste allvar att får man hjälp på vägen har man inte vunnit själv? Har du tagit en titt på alla andra sporter än ridning. Nämn en sport där du vinner EM utan tränare.

När jag läser sådant som detta blir jag riktigt mörkrädd, snacka om jantelag. Hur ofta tycker någon att hoppträning skall bedrivas utan tränare? Varför skulle dressyr bli så bra av att alla ska testa sig fram på egenhand i stället för att bli lärda på rätt sätt. Varför skulle hästen må bättre av att ryttarna får rida fel dem och sönder dem? Helt sjukt.

:bow:

Gabby_Ossi:

Det är förmodligen 10 gånger så mycket slit som ligger bakom att vinna EM än det är att kamma hem några vinster i LC och LB.

Jag säger inte att de inte vunnit själv, jag missunnar inte dem något. Jag tycker det är jättebra att de får möjlighet att rida så fina hästar och bli så duktiga.

Jag säger att jag inte skulle vilja ha det så, det skulle kännas som att jag inte vunnit själv.

Det jag sätter mig emot är att det inte skulle att bli något med endast tränarhjälp en gång i veckan.

För mig är det allt jag och min ponny gör tilsammans alla de timmar om året vi inte är på tävling som räknas mest. För vissa andra är det uppenbarligen inte så. Vi är alla olika - inget fel med det. :idea: Men det jag menar är att jag inte tänker lägga ner mitt tävlande för att jag aldrig kommer bli lika bra som dessa "elitsatsare" - jag tror och hoppas på att det går att lyckas på "mitt" sätt - också!

Nu har ni missuppfattat mig totalt :o

Jag är inte emot dessa anläggningar eller de som använder sig av dem, jag är emot påståendet att det skulle vara det ENDA sättet att lyckas!

Och inte för att det spelar någon roll, men vi har vinster i LA och FEI också - och LA hoppning och i fälttävlan också för den delen.

Och jag tycker inte att man ska rida helt utan tränare - men jag (OBS! personligen) skulle inte vilja göra det varje dag - och jag (OBS) skulle definitivt inte vilja stå bredvid och titta på när någon annan rider till min ponny flera gånger i veckan.

Vi har en så konstig attityd i detta land. Varför är det "finare" att försöka själv än att ta hjälp att dem som har utbildning och kan? Vi kan ju hårdra det och säga - vad ska vi med utbildade lärare till i skolan? Tänk vad fantastiska barnen blir om de får lära sig läsa, räkna och skriva på egen hand hemma i köket? ;)Det hade säkert varit ett eller annat barn som klarat det och blivit duktiga men hur duktiga hade de blivit om de fått en lärare som hjälpt dem att bli ännu bättre?
Som någon påpekade; i vilken annan sport är det en bedrift att klara sig utan tränare? Tränarens roll är ju oerhört viktig - titta på fotboll t ex, där sparkar man tränaren när laget misslyckas. Det säger ju lite om hur man ser på det där.
Att peka finger och fnysa åt dem som har råd att få det bästa är ren avundsjuka. Jag erkänner gärna, jag önskar verkligen att jag hade haft den möjligheten att ge till mina döttrar och inte tvekat en sekund att göra det. Men vi får surfa på vågorna efter dem. För hur det än är så vinner hela sporten på att eliten syns - sponsorer, mediabevakning, ökade anslag från stat och kommun etc. Det leder till att vår klubb får pengar t ex från idrottslyftet och kan bjuda in duktiga tränare till vettiga priser.

Tyvärr är det nog också den attityden som göra att Sverigen ligger flera snäpp bakom de ledande nationerna i världen.

Jag tror att den modellen skulle vara den allra bästa både för hästar och ryttare!

Hästarna slipper ryttare som gör samma misstag om och om igen, och ryttare skulle göra framsteg oerhört mycket fortare. Misstag skulle man ju göra som ryttare ändå, det är ju ingen som direkt sätter sig till häst och vips rider kalasbra!

Jag tror det definitivt hade varit bra för hästarnas hälsa, färre hade nog blivit sönderridna eftersom ridningen "övervakas" plus att hästarna rids igenom och utbildas de dagar tränaren rider.

Sen kanske inte detta är något för alla ryttare, alla har inte de ambitionerna.
Men jag tror att detta sättet hade varit bra för de flesta ryttare, åtminstonde de som vill tävla osv.

Hade jag haft chansen (och pengarna...) att utbilda mig och mina hästar på det viset så hade jag definitivt tagit den!

Jag säger inte att modellen är fel, men jag har samma funderingar som Fiorano. Kommer man att kunna lära unga hästar om man alltid suttit på färdigutbildade?

Tyvärr är det ju ett kostsamt alternativ och det är ju ett fåtal människor i Sverige som har ekonomin att ha sina hästar på ett sådant ställe.

Vi tar själv hjälp av välutbildade vuxna med ridning av våra hästar, men inte i den omfattning som det beskrevs i Ridsport. Så jag tycker inte att man ska klara sig själv i allt...

För att kunna utbilda en unghäst kanske det är bra om man först ridit en välutbildad och lärt sig vad som är rätt?
Vad säger att dessa ryttare inte har en välutbildad +en unghäst i stallet?

Jag säger inte att modellen är fel, men jag har samma funderingar som Fiorano. Kommer man att kunna lära unga hästar om man alltid suttit på färdigutbildade?

Tyvärr är det ju ett kostsamt alternativ och det är ju ett fåtal människor i Sverige som har ekonomin att ha sina hästar på ett sådant ställe.

Vi tar själv hjälp av välutbildade vuxna med ridning av våra hästar, men inte i den omfattning som det beskrevs i Ridsport. Så jag tycker inte att man ska klara sig själv i allt...

Ja det tror jag absolut mkt mer än om du bara får sitta på dåligt utbildade hästar för det enda som händer då är att du fortsätter utbilda hästar på ett dåligt sätt. En av ryttarna som ingår i konceptet var ju mkt framgångsrik på ponny inom fälttävlan samtidigt som hon red dressyr så hon har ju fått en gedigen grundutbildning innan hon hamnade på detta stallet och i detta konceptet. Hon tävlar ju i mitt distrikt och jag har sett henne ändå sen B-ponny och Oh my god, vad hon rider bra! Det gjorde hon iof redan på B-ponny

Dom säger ju själva i artikeln att hit kan man inte komma om man bara vill träna en gång i veckan utan här är det hårdsatsning som gäller. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna lära sig rida "själv" eller ha känsla eller vad det nu handlar om för att man tränar för tränare 3-4ggr i veckan och sedan att tränarna rider hästen emellanåt :confused:

Det är väl JUST DESSA ryttare som faktiskt har en chans att lära sig rida och utveckla sin känsla. Det är ju därför att dom som inte har råd ger sig ner till Tyskland och jobbar häcken av sig bara för att få chansen att rida under instruktör så mkt som möjligt.

Om det är den anläggningen jag tänker på så ha ju de i alla fall en elev som också ridit ungponnyer med framgång. Flera av eleverna har framgångar på många olika ponnyer. Det är det så som klarar och de lär sig idiotiskt mycket. Så jag tror absolut att man lär sig mer på att rida välridna (inte alltid välutbildade) hästar. Då får man nämligen känsla för vad som är rätt och vet vad man strävar efter. Det gör ungdomar sällan om de utbildar själva.

De allra flesta i toppskicktet på ponny har ju ridande föräldrar. De har också hjälp 7 dagar i veckan även om de inte har ponnyn uppstallad någonstans. Ett mellanting alltså.

Frågan är ju vart man vill komma. Vill man bli bäst så är det förmodlingen fördelaktigt att ponnyn tränas profesionellt. Vill man ha kul med sin ponny alla dagar i veckan och kanske också rida ut med kompisar och hoppa så är det givetvis bäst att ha den hemma och hjälp av tränare någon gång i veckan. Ingenting är mer eller mindre rätt.

:bow:

Det är väl som någon sa bara att kolla på andra sporter.
Inom friidrotten exempelvis så tränade vi tillsammans med tränare 4 pass i veckan och de övriga 5 passen tillsammans med vår grupp.
Nu var ju aldrig jag mer än medelmåtta på min gren men ja ni ser ju själva...vill man bli något och man har möjlighet så vore det ju kanon!

Sen är man väl allt bra avis och om de vinner så är det "bara för att de får så mkt hjälp"...men innerst inne vet jag att det inte är så...de kämpar lika mkt som en annan!

Det är säkert bra för många som verkligen vill satsa och älskar ridsport, värre är det kanske för dem som känner sig pressade att lyckas av andra anledningar. I det senare nämnda exempelet skulle jag tro att det kan leda till att man blir, som någon nämnde, osjälvständig sm ryttare.

Själv tycker jag det låter underbart, är ändå bara hobbyryttare utan några visioner om att komma långt, men tänk så roligt det vore! (Fast jag skulle gärna mocka o fixa med pålle.)

Varför skulle man inte kunna utbilda en unghäst för att man bara har ridit på färdigutbildade? Är det inte så man lär sig? Alltså sitta på en välutbildad häst och lära sig hjälper, och hur det ska kännas när det är rätt?

Har man pengarna som krävs och satsar högt är väl det här optimalt. Men det är ju långt ifrån alla som vill satsa såhär hårt...

kl

Jag tror absolut detta är en utmärkt metod om man enbart vill producera fram högpresterande tävlingsekipage. Jag, som har lite att göra med musikvärlden, dra direkt paralleller dit. Det finns artister som bara är intresserade av att blir kända, stå på scenen, vara "någon" - dessa blir producerade, stylade och färdiga produkter med hjälp av ett produktionsbolag. De som har andra mål med sin musik väljer en annan väg - att starta eget bolag, vara independent, jobba med något annat vid sidan av för att ha råd att skapa musik, agerar managers åt sig själva ect.

Jag är absolut inte intresserad av att bli en färdig tävlingsprodukt som ska ut och prestera på banorna efter att ha blivit tillverkad i en gipsform utifrån någon annans redan färdiga mönster, och jag är övertygad om att det går att nå toppen även om man kör sitt eget race om man tar seriös tränarhjälp regelbundet, är målmedveten och ambitiös.

Däremot är det väl allmänt känt att det är motigare att nå toppen om man inte har pengar? Ridsport är i allra högsta grad en otroligt orättvis sport. Jag skulle ändå inte byta bort min bakgrund mot någon annan ryttares, har lärt mig så sjukt mycket genom att rida vad som helst som erbjuds i perioder och min målmedvetenhet till viss del kan bottna i att jag vet att jag måste kämpa för saker därför att jag inte har en fet plånbok.

Sammanfattningsvis tror jag alltså att modellen ovan inte är en förutsättning för att lyckas, men om man har som enda mål att prestera och tävla så är det klart att det går snabbare för ryttare som ingår i det konceptet än för de som inte har tillgång till fina hästar och tränare 7/24.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka