Vad kostar trav egetligen?

Humelibumlan

Trådstartare
Spinn off på annan tråd om pengakåta travet..

Vågar ni räkna lite på vad era kusar kostat genom åren?
Finns det någon här som har en häst som gått +?

Jag höftade lite och det är på ett ungefär, gissar det egentligen är mer men:

Min häst är 9 år, uppfödd av mig, tränad av mig och vi uppskattar att hon kostat i genomsnitt 4000:-/månad (ganska lågt räknat) och har kutat in
169 100:- - 10% som gått till körprovision till kusken så alltså =
(4000x 12 x 9 = 432 000:- - (169 100- 16 910) =
279 810:- har hon kostat ungefär...

Vi räknar på den andra:
Inköpt som 2 åring för 45 000:- sen stått i proffsträning, vi räknar att hon kostat 15 000:-/ månad i genomsnitt 2-5 år, hon har 552 500 kr på kontot - 15% körprovision), hon är 5 år:
(15 000 x 12 x 4 = 720 000 + 45 000:- = 765 000 - (552 500 - 82 875= 469 625) =
295 375 :- Hon han kostat ungefär

Pengakåt var nog inte ordet, snarare galen?
:eek::eek::eek:

Sv: Vad kostar trav egetligen?

Huuu, jag vill inte ens räkna efter.... Man är ju totalt galen, det är bara att konstatera

Näe, jag vågar inte räkna. Kan dock konstatera att hela min lön (högre industrilön) går till hästarna... Och skulle man få lite pengar över så köper man utrustning för dem till hästarna... Man ÄR galen när man håller på med trav... Min ridhäst är betydligt billigare än min travhäst kan jag säga... Så nej... Stooor skröna att man håller på med travet för pengarnas skull...

Jag vill inte veta:crazy:!
Men inte sjutton gör vi nån vinst på dem iaf, tvärtom! De äter pengar, bokstavligt talat.

Inte heller känner jag någon som gör någon vinst på sina hästar, knappt ens plus-minus-noll i bästa fall..
Men gemensamt för oss alla, stora som små tränare är kärleken till hästarna, vi gör det för att vi tycker det är roligt:idea:!

Jag begriper inte den här diskussionen om att travfolk är så pengakåta:crazy:..
Att hålla en travhäst vid liv är ingen billig historia, det vet alla som pysslar med trav. Och även om man skulle lyckas göra ett par vinster om året så täcker ju det inte på långa vägar upp för alla utgifter under ett år.
(Förlåt, det blev lite OT, men jag har just läst i tråden om travsport på Hästvård och blivit förbannad, men jag orkar inte lägga mig i den diskussionen, det känns inte lönt:cool:)

Kul att se ändå att det är fler som inte riktigt går plus...
Tror vi fick höra under B-tränarkursen att i snitt 5% av hästägarna går runt så man förstår att skatteverket är lite skeptisk när man vill ha pållarna i ett bolag...

Jag har fördelen (?) att två av delägarna är revisorer så man får alltid veta exakt vad det kostar!
Vi köpte sillen för 120' och första året sprang hon in 161' så man tänker ju att man skall ha gått lite plus, men icke sa nicke.
veterinär 21'
träningsavgift 76'
anmälningsavgift 3'
vinstprovision 12'
Kuskavgift 5'
resor 11'
försäkring 7'
övrigt 17'

Så totalt gick vi typ 10' plus första året , men då är ju inte inköp av häst medräknat!!!
Har gått bättre än väntat ändå, men nu blir det en lång vinter igen....
Lite segt att ha häst 100 mil norr om sthlm som inte kan springa med brodd...
Tror vi måste köpa en till :idea:

-kl-

oj oj...räknar lite på ett ungefär nu sedan jag börjarde på helt egen kula 2005 , fram till idag.

Alice: leasinghäst, 6000 kr insprunget 06-08. Veterinärt(frakturen,återbesök,ledbehandlingar,vacc, munrasp 2 ggr/året,Equieterapeut)- 93.456 kr.

Wiseguy: bytt till mig "gratis" mot unghäst, inspr 5.031 kr (0704-0801).
Veterinärt (helkropps undersökning på klinik.Vacc,munkoll, ET behandlingar varannan månad under 2 år) - ´88.965 kr.

Dahlia & Denice-
köpt för 2000 kr ihop. Uppfodrade, avmaskade, verkade,vaccinerade, en hel del arbete med dem innan jag sålde dem vidare till samma hem för 18.000 kr. Tror det fick jämnt upp där.

Ernst- född i år hemma på gården. Kostnader innan han ens kom ut såsom uppstallningsavg på stuteriet + bokningsavg: 4.200 kr, vaccinationerna o avmaskning o foder till stoet har jag inte ens räknat på.
Lev föl avg 8.000 kr + moms = 10.000 kr.
Vaccinationer, verkningar till dagens datum ligger på ca 32.400 kr... Försäkring kostar 191 kr/mån.

Boyyan- köpt 090927 för 1.500 kr.
Vaccinerad= 155 kr, skodd x 3= 1800 kr, ET x2= 1800 kr. Fodertillskott 118 kr = 3873 kr , alltså har herrn redan kostat mer än inköpspriset. Försäkring kostar 140 kr/mån.

Nu har jag inte räknat med bensinkostnader till o från tävlingar Sverige över,månads kostnaden för släpet som fraktar hästarna komfortabelt, bilen som inhandlats för att orka dra släpet, foderkostnader, utrustning som köpts till individen....har säkert glömt en massa. För pärmen med alla hästräkningar törs jag inte hämta o räkna ihop exakt :D

Jag kan då säga att de kostar ALLT som blir över på lönen och lite till. :grin:

I år - In 2000 spänn.

Så ja, inte blir JAG rik på trav men jag har för jäkla kul medan jag håller på.

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 018
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar