Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
efersom det är en av apotekets produkter kan du ju prova att söka på deras hemsida. den heter www.apoteket.se och där finns det sökfunktion!
HIttade inte på deras hemsida, då jag sökte innan jag gjorde tråden.
Så om jag har min häst på enbart Hö/Hösilage, så är det ett måste att ge honom det?
Antar att det är ett pulver, så jag behöver ju blanda det med något..
Betfor kanske, innehåller det selen?
Visas selen om man gör en analys?
Alternativ?
Det är bara kontrollräkna sin egen foderstat och se om selenbehovet är uppfyllt.QUOTE]
Ursäkta om jag hoppar in så här. Håller på att lära mig räkna foderstat och kom just att tänka på att jag alldeles glömt bort selen!
Hur vet man hur mycket selen man ska tillsätta då? Och är det någon vits att i stället för t ex Tokosel ha en saltsten med selen? Fast då vet man förstås inte hur mycket pållen får i sig.....
Det är bara kontrollräkna sin egen foderstat och se om selenbehovet är uppfyllt.QUOTE]
Ursäkta om jag hoppar in så här. Håller på att lära mig räkna foderstat och kom just att tänka på att jag alldeles glömt bort selen!
Hur vet man hur mycket selen man ska tillsätta då? Och är det någon vits att i stället för t ex Tokosel ha en saltsten med selen? Fast då vet man förstås inte hur mycket pållen får i sig.....
Nej precis, med saltsten har du ingen aning. Jag använder inte saltstenar med selen, av just den anledningen. Vissa okynnesäter ju salt. Vid normalt saltintag borde det dock vara en försumbar mängd selen de får i sig, men jag kör med rent salt 'bara'.
Hur mycket selen du ska tillsätta beror ju på hur stor del av behovet som täcks i foderstaten. Därför man måste kontrollräkna.
Selenbehovet är 0.2 mg/100 kg häst.
Titta på innehållsförteckningen på ditt/dina kraftfoder, och mineralfoder. Där står hur mkt selen det är per kg foder. Sen så räknar du ut hur mycket selen hästen får via kraftfodret. Om du t ex ger ½ kg av ett kraftfoder som innehåller 0.6 mg selen/kg foder, så får hästen 0,3 mg selen från kraftfodergivan.
Sen när du sett hur mkt selen det blir totalt via kraftfoder och mineralfoder (och ev andra tillskott), så kollar du om det täcker behovet eller inte. Täcker det inte behovet så måste du tillsätta selen.