Vad kostar Tokosel nuförtiden?

LinnK

Trådstartare
Ja, som ni ser... vad kostar tokosel på ett ungefär nuförtiden?

Tycker att min häst skulle behöva få äta det igen.

Sv: Vad kostar Tokosel nuförtiden?

efersom det är en av apotekets produkter kan du ju prova att söka på deras hemsida. den heter www.apoteket.se och där finns det sökfunktion!

Det beror på om du har recept eller inte. Det är billigare med recept! :idea:

Jag tror jag betalade runt 280kr för en 800g´s burk på recept...

Men när jag frågade vetrinären så sa han att det är receptfritt numera. :idea:

Det ÄR receptfritt, men blir billigare om man ändå får det utskrivet på recept av veterinär. Jag fick det utskrivet av min i förrgår så det går!

Ur Fass.vet

Förpackningar och priser
Oralt pulver Vitt pulver
800 gram plastburk, receptfri, 275 kr. Pris med recept 244 kr
2000 gram plastburk, receptfri, 606 kr. Pris med recept 487.50 kr

Det är selen och e-vitamin tillskott. Det är således bra om du behöver tillföra selen i foderstaten. T ex hästar som står på bara grovfoder (eller bete), och inte får kraftfoder eller mineraler, eller mineraler i liten mängd, får oftast inte sitt selenbehov uppfyllt.

Det är bara kontrollräkna sin egen foderstat och se om selenbehovet är uppfyllt. Räkna med att grovfoder/bete inte innehåller något selen alls, i princip hela sverige har ordentligt selenfattiga jordar. Observera dock att kraftfoder och mineraler i princip ALLTID har selen tillsatt, så alla hästar behöver inte tokosel, och det är inte bra överdosera selen heller.

Så om jag har min häst på enbart Hö/Hösilage, så är det ett måste att ge honom det?

Antar att det är ett pulver, så jag behöver ju blanda det med något..
Betfor kanske, innehåller det selen?:confused:

Visas selen om man gör en analys?

Alternativ?

Så om jag har min häst på enbart Hö/Hösilage, så är det ett måste att ge honom det?

Antar att det är ett pulver, så jag behöver ju blanda det med något..
Betfor kanske, innehåller det selen?:confused:

Visas selen om man gör en analys?

Alternativ?

Ja, då måste du tillföra selen. Du behöver inte ge det i form av just Tokosel dock, om du t ex ger/behöver ge/vill ge mineralfoder, så i normalgiva brukar det täcka behovet.

Japps, det är pulver, du kan blanda med betfor utan problem, betfor innehåller väldigt lite selen det med, och du behöver inte räkna med selenet för 'en skvätt betfor'.

Tokosel ges som stötdos 1 gång/vecka, och jag blandar det i just betfor. (De får inte betfor annars, bara en slatt den dagen när de får tokosel).

Selen visas inte på hö/hösilageanalyser, helt enkelt för det är så otroligt små mängder att det i princip är noll. Man kan säkert begära en selenanalys om man känner för det, men soms agt iom att i princip hela Sverige har selenfattiga jordar så räknar man med noll i både bete och stråfoder, och det är inte med på analysen.

Tillägg - det finns andra selen/e-vitamintillskott, men Tokosel är absolut mest prisvärt om det 'bara' är selenet man behöver (och inte t ex mineraler)

Det är bara kontrollräkna sin egen foderstat och se om selenbehovet är uppfyllt.QUOTE]

Ursäkta om jag hoppar in så här. Håller på att lära mig räkna foderstat och kom just att tänka på att jag alldeles glömt bort selen! :eek::D

Hur vet man hur mycket selen man ska tillsätta då? Och är det någon vits att i stället för t ex Tokosel ha en saltsten med selen? Fast då vet man förstås inte hur mycket pållen får i sig.....

Det är bara kontrollräkna sin egen foderstat och se om selenbehovet är uppfyllt.QUOTE]

Ursäkta om jag hoppar in så här. Håller på att lära mig räkna foderstat och kom just att tänka på att jag alldeles glömt bort selen! :eek::D

Hur vet man hur mycket selen man ska tillsätta då? Och är det någon vits att i stället för t ex Tokosel ha en saltsten med selen? Fast då vet man förstås inte hur mycket pållen får i sig.....

Nej precis, med saltsten har du ingen aning. Jag använder inte saltstenar med selen, av just den anledningen. Vissa okynnesäter ju salt. Vid normalt saltintag borde det dock vara en försumbar mängd selen de får i sig, men jag kör med rent salt 'bara'.

Hur mycket selen du ska tillsätta beror ju på hur stor del av behovet som täcks i foderstaten. Därför man måste kontrollräkna.

Selenbehovet är 0.2 mg/100 kg häst.

Titta på innehållsförteckningen på ditt/dina kraftfoder, och mineralfoder. Där står hur mkt selen det är per kg foder. Sen så räknar du ut hur mycket selen hästen får via kraftfodret. Om du t ex ger ½ kg av ett kraftfoder som innehåller 0.6 mg selen/kg foder, så får hästen 0,3 mg selen från kraftfodergivan.

Sen när du sett hur mkt selen det blir totalt via kraftfoder och mineralfoder (och ev andra tillskott), så kollar du om det täcker behovet eller inte. Täcker det inte behovet så måste du tillsätta selen.

Men Guuuuuuud vad lätt! :D:bump:

Tackar så mycket! :)

Jag köper ett liknande preparat på Granngården, Basics Evitaminer med selen i enlitersflaska. 100 mg selen/liter. Dagsdos för häst 6 ml/dag. Om jag minns rätt kostar det ca70 kr, men jag har tappat minnet.

95 kostar flytande Basic E här. Torr i 3 kg hink kostar 60 kr.

Slår man ut det på dos är Tokosel billigast ändå, men vill man slippa blanda pulver är ju flytande perfekt. Flera andra märken har flytande E-vitamin & selen-preparat med.

Hoppsan, jag gick och köpte V.S.L från foran. 1 kg kosta 169:-!!
Tänkte det var bäst att ge hnom det nu när han går på bete, han rids, men behöver inget kraftfoder.

Är det E-vitamin i gräs? :angel:Har noll koll...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 052
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
478
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka