Vad kostar röntgen på hästar? *nyfikenhetstråd*

Sv: Vad kostar röntgen på hästar? *nyfikenhetstråd*

Sitter med räkningen: "Klinikavgift: 365:- Röntgen 2 bilder: 1010:-". På det tillkommer moms 25% summa: 1718:75

Det bästa är att vända sig till kliniken direkt o fråga då får du svar på allt

Två hovröntgenbilder = 1200 kr + moms. Sedan tillkommer ju klinikavgift på 365 kr också.

förlåt, jag kanske missat något, men jag har aldrig hört talas om röntgen av nosrygg? eller tarmar?

På en vuxen häst är det i princip omöjligt att röntga buken för att se hur tarmar osv ser ut. Det är för stor massa helt enkelt. På föl händer det att man tar bukbilder.

ja det var det jag tänkte också, men blev nyfiken på att det var en specifik fråga om just det.

Nej jag tog några olika ställen som jag hört/vet att man röntgar/tar bilder på :)

Vill minnas att jag betalar 200 kr/plåt (ben, hovar är det vi röntgat hittills), tillkommer 60 kr klinikavgift och moms.

Senaste besöket på ATG
Klinikavgift 365kr
Röntgen rygg (3 bilder) 2330 därefter 190 kr per bild (2 st bakknä).Moms tillkommer på dessa priserna.

Om jag förstått det rätt (har helröntgat mina hästar ett par gånger) så är det i "3 delar" man delar upp det i, vissa veterinärer är SVÅRA att få till att helröntga en häst "bara sådär" men på "min" klinik är det nemas problemas. Jag skulle säga allt mellan 1500-2500 kr

sen när har någon någonsin röntgat nosryggen? :confused: det tror iallafall inte jag på.

Fast just nosryggen är ju busenkelt att kolla utan röntgen. Panna kan ju vara knivigare, men nosryggen är ju bara tunt skinn över...

så tänkte jag också, jag menar, det LÄR ju synas om något där är pajko-vajko.
aldrig hört talas om just det, därav förvirring.
har ändå röntgat ganska många hästar numera och är en frågvis jävel...

Vet en röntgat nosrygg, misstänkt tumör/cysta i skelettet. Den röntgades för att se utbredningen osv, innan op.

Jag får ta och byta till "din" klinik om det ska rtg mkt tydligen...

I övrigt så innebär rtg en hel del strålning vilket man ska te med i beaktande.

Nu vet jag inte hur det är med slätrtg men en datortomografi på människa motsvarar 2, eller om det var 4 års, normal strålning.

sen när har någon någonsin röntgat nosryggen? :confused: det tror iallafall inte jag på.

Min häst har fått en spark på kindbenet, kommer förm. behöva åka in o röntga då det idag var värre.... =/ De lär ju isf röntga nosryggen också, så såå konstigt är det nog inte :P

Får se vad vet. säger, de har ju telefontid så jag har inte fått tag i någon ännu :mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Claraclara
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka