Vad kostar försäkring och kastrering?

Sv: Vad kostar försäkring och kastrering?

På vissa försäkringsbolags hemsidor kan du räkna ut vad försäkringen kostar, tex på IF, de har jag alltid haft då de varit billigast men vet inte riktigt vad de andra tar nu.

Läste att du skulle hämta hem katten redan vid 2 månader, gör inte det!
Bryter mot djurskyddslagen och kan innebära risker för kattens framtida fysiska och psykiska friskhet, en katt ska vara minst 12 veckor innan man får hämta den. Finns flera trådar här du kan läsa om det i. :)
Så snälla för kattens skull, övertala kattmammans ägare att inte lämna ifrån sig resten av ungarna innan de är 12 veckor och/eller hämta åtminstone din senare.
Annars får du en :bow: för att du tänker på försäkring och kastrering, önskar att fler tänkte på det.

Oj just det, det läste jag inte ens.

Som Heulwen skrev så ska kattungar INTE skiljas från mamman innan 12 veckors ålder.

Sedan vet jag inte om man kan kastrera när de är så unga?
De måste väl vara lite äldre? :o

Det stämmer, katterna bör vara äldre. Man kan kastrera tidigare men rekommendationer är ändå att vänta tills de är åtminstone 6-7 mån eller tills dess att de är könsmogna.
Vad gäller försäkring så bet jag runt 900kr/år hos agria. Kastrerad och id märkt (agria drar av 10% om de är id märkta) honkatt.

Det stämmer, katterna bör vara äldre. Man kan kastrera tidigare men rekommendationer är ändå att vänta tills de är åtminstone 6-7 mån eller tills dess att de är könsmogna.
Vad gäller försäkring så bet jag runt 900kr/år hos agria. Kastrerad och id märkt (agria drar av 10% om de är id märkta) honkatt.

Rekomendationen är hos VISSA veterinärer 6-7 mån. Det finns veterinärer som kastrerar vid 10-12 v, dom rekomenderar såklart inte senare.

Kastrering vid 6 mån (alternativt om man finner en vet som gör det vid 3 mån), kostnad 500-1000kr. Hos agria har jag enbart en veterinärvårdsförsäkring på 500 kr /år. Ett par hundralappar till om man även önskar livförsäkring.

oj, kan det skilja så mycket på en kastrering? Här tar man 1400 för en honkatt.

På vissa försäkringsbolags hemsidor kan du räkna ut vad försäkringen kostar, tex på IF, de har jag alltid haft då de varit billigast men vet inte riktigt vad de andra tar nu.

Min kostar 94:-/mån på IF.
Täcker upp till 40.000
Livförsäkrad på inköpsbelopp
Fast självrisk 2.500 8som gäller under 100dgr om hon blir sjuk igen)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 880
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 705
Senast: kma
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama