Vad kostar det?

Nixehen

Trådstartare
Som helt n00b på det här med avel så ställer jag frågan till er med mer erfarenhet: Vad kostar det? Att det kostar pengar att få fram ett föl förstår väl vilken dåre som helst, men jag vill ha lite exempel helt enkelt. Så: Vad har ert föl kostat från betäckning till fölning? Alla raser är intressanta! (Själv leker jag med tanken på att betäcka ett kallblodssto)

Sv: Vad kostar det?

Vad för kostnader är du ute efter?

Ska man inkludera stallplats för stoet, foder och så vidare?

Eller vill du veta vad betäckning och allt runt omkring det kostade? Försäkringar, veterinär etc. etc.?

Som helt n00b på det här med avel så ställer jag frågan till er med mer erfarenhet: Vad kostar det? Att det kostar pengar att få fram ett föl förstår väl vilken dåre som helst, men jag vill ha lite exempel helt enkelt. Så: Vad har ert föl kostat från betäckning till fölning? Alla raser är intressanta! (Själv leker jag med tanken på att betäcka ett kallblodssto)

Nu har jag inte alla kostader och kvitton framför mig, men jag tror att det slutade på 25.000 i min kalkyl. Då har jag räknat:
Anmälningsavgift t språngrulla
Extra vaccineringar
Stationsavgift
Språngavgift (2500+moms)
45 dagars avgift (10.000+moms)
Uppstallning i samband m betäckning (6 dygn)
Fosterförsäkring (3000).
Tror jag tog med bensinkostnaden t seminatationen, 3ggr, totalt 60 mil.

Alla kostnader som är direkt förknippade med fölet - alltså inte stoets stallplats, men det extra fodret tex.
Betäckning, extra veterinärkostnader, tillägg på försäkring etc etc. :)

Hej,

Pratade med Lotta hon sa några priser.

Gyn undersökning för att se att allt ser bra ut innan du börjar går på ungefär 1500:-
Ultra-ljud brukar gå på 600-900:-
Hon gjorde efter 17 dagar för att se om hon var dräktig,
sen vid 40-45 för att kunna teckna fosterförsäkring, som du själv välljer belopp på. Tydligen är 20-40 dagar den känsliga perioden
Sen igen vid 90 för att se att fölet fortfarande levde.

Shit vad det var länge sen jag var här inne. ;p
Hoppas du får bra svar.

Allt som allt kostade hela resan för mitt sto att bli betäckt till fölning 31.000kr.
Då min var svår att lasta lastad så fick hon stå två månader på anläggningen och gå på sommarbete samtidigt som de skötte om henne dagligen och allt sånt, så då drog de ju iväg lite mer men inte mycket. Tror jag betalade 4500kr extra för de två månaderna.

Detta är mina ca priser på ponnykorsning
"Tillverkning" av föl: 5000 kr
Extra kostnader: 12-15 000 kr
(veterinär, extra foder, reg o pass osv)
Kastrering: 5800 kr

delvis kl

När man räknar ut vad fölet kostar i produktion bör man ju räkna med allt som tillkommer utöver stoets vanliga uppehälle. Först efter att fölet är avvant räknar jag den som en extra häst i stallet i form av kostnader. Fram tills dess är det alltså på "avelskontot".

Semin/betäckning inkl resor och andra avgifter
Ultraljud inkl resor
Ev. vaccinationer mot abortvirus
Ev. extra besök av hovslagare
Foder - mer grovfoder och så allt kraftfoder, tillskott osv
Föl-försäkring
Ev. förlorad arbetstid vid vak
Material till fölningsväskan (råmjölk, laxermedel osv)
Ev ny stallplats eller liknande + stö till fölningsbox
Veterinärkostnader (vid eventuell mastit, hjälp vid fölning osv)

Sen tillkommer ju också kostnader även efter fölning och fram till avvänjningen:
fölets försäkring
fölets vacination
fälets hovvård
fölets foder
Stoets extra foder osv.
Träckprov och avmaskning...
med mer

Wrangler har skrivit ett jättebra inlägg om kostnaden för ett quarterföl från betäckning till avvänjning men då man inte får länka till bloggar så citarar jag bara en del av det + summan här. Uträkningen är i mina ögon väldigt rimlig och alla kostnader är med.

"Uträkning på vad ett quarterföl har kostat från det att stoet betäcks till det att den är avvand och säljbar vid tidigast 6 månaders ålder, dvs 17 månader. Räknat på medelvärden och i många fall mkt lågt räknat i åtgång och räknat på att veterinär och hovslagare utför andra uppdrag i samma stall vid tex vaccinering, verkning osv! Uppstallningstiden räknas fram till maj sedan räknas det att sto+föl går på bra bete utan extra utfodring eller strö fram till september! Fölet beräknas vara född i april." (OBS. Uträknat på att man har egen gård och ingen stallhyra)

"Ej inräknat är bla stoets vaccinationer (stelkramp en månad innan fölning om hon ej är fullvaccinerad, vaccin mot abortvirus osv), dna test av stoet som behövs för att lista den för avel, extrautfodring som stoet kan behöva i slutet av digivningsperioden, övriga veterinära omkostnader mm"

Summa: 53 995 kr.

Priserna är från 2009.

Senast ändrad:

Hej, jag har ett halvblodssto som jag betäckte med en hingst som står i Holland.

Stationsavgift 2000 (för att de skötte seminering och tog emot seminen mm)
Vetrinäravgift 2500 (alla grund undersök, för att kolla ägg mm även dräktighet på 17 och 45 dygn)
Skick för seminen från Holland ca 1000:-/gång (för mig 4 skick, ett kom inte så det behövde jag ej betala för)
Extra vetundersökningar, vi fick spruta igång henne osäker på kostnaden
Uppstallning ca 250/dygn (ej bete)
Språng/bokning av hingsten 2000
Dräktighetsavg 45d 8000
Jag vaccinerade min mot abortvirus 3xca500
Vaccinerade även med hästinfluensa och stelkramp en dryg månad innan fölning ca 700
Förförsäkring ca 4000 (detta beror på övriga kost)
extra foder de tre sista månaderna och de 5 första under digivning, rejäl ökning. Jag ger pavos avelsfoder ca 500 extra/månad utöver vad jag brukar ge.
Fölvakt lånar jag
Körningar xkr

Tror jag fått med det mesta. Allt beror ju på val av hingst, transport mm och hur lätt stoet tar sig.
Registrering av föl mm ej med.

Senast ändrad:

För egen del har jag hamnat på ca 31 500kr/föl om jag räknar med avgift för hingst.
Utan avgift för hingsten (eftersom jag betäckt med egen hingst) blir kostnaden per föl ca 25 000.

Jag har väldigt billigt grovfoder, under 1 kr/kg och egen gård.
Ingen fosterförsäkring då jag har äldre ston.
Ingen förlorad arbetstid
Högre kraftfoderkostnader då det är prispåslag för oss i norrland + över 6 mil enkel resa till foderhandlare

Jag har heller inte räknat med kastrering av ev. hingstföl, vaccination av dräktigt sto eller annat veterinärt då vet. kostnaderna skiljer sig så himla mycket hos mig beroende på om de ska på det här hållet ändå eller inte. Till detta har jag veterinärkontot istället.

Halvblod med lite strul (2010 tog sig på andra, 2011 först på 3/4e).
(Borde eg vara 2009 & 2010 ser jag nu och inte åren när fölen föddes)
Svenska hingstar. En via postskick, en på "hämtavstånd" från stationen.

f%25C3%25B6lkostnad.jpg

Ja sen tillkommer ju som andra nämnt, resor, foder och annat "småpyssel".... ;-)

Senast ändrad:

Ca 30-35' per föl, inkl alla faktiska kostnader och då räknar jag stonas uppehälle också eftersom två faktiskt är inköpta bara för avel. Tiden jag lägger ner på det är inte inräknat men det är ju ett intresse så tiden lägger jag gärna!

Du har fått bra inblick i de svaren du fått. Vi tog ett föl (halvblod) där allt gick som på räls = inga kostnader utöver sådant man inte kan/bör vara utan. Vi hamnade runt 25 000 kr. Enbart att få fram fölet till 6 månader ej räknat stoets extra foder. Billigare än så kan jag inte se att det går om man inte har egen hingst och de går på fri beteckning.
Men fölet efter det blev minst dubbelt så dyrt. Stoet tog inte sig förrän på 4:e försöket. Dessutom drabbades hon av livmoderomvridning med akut buköppning som följd. Kostnad ca 15 000 kr trots försäkring (totalsumma 58 000 kr) Så här hamnade vi på runt 50 000 kr totalt.

Som tur är har fölningarna gått galant och fölen har varit friska och fina. Men det kan snabbt springa till stora pengar om det vill sig illa. Så att ha en buffert och försäkra sto och foster/föl så gott det går är ett tips.

Jag har än så länge hamnat på ca 20 000 med mitt russ. Hon drabbades tyvärr av fång hos hingsten så det blev några tusenlappar extra med veterinärvård och hovvård efter.

Tusen tack för alla svar! :bow:
Det lutar nog åt att det faktiskt blir en betäckning i sommar för vår del, jag har drömt om rätt sto i flera år och har nu trillat över henne - så då känns det som att det inet finns mycket att be för! :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
171
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna