Sv: Vad kostar det?
delvis kl
När man räknar ut vad fölet kostar i produktion bör man ju räkna med allt som tillkommer utöver stoets vanliga uppehälle. Först efter att fölet är avvant räknar jag den som en extra häst i stallet i form av kostnader. Fram tills dess är det alltså på "avelskontot".
Semin/betäckning inkl resor och andra avgifter
Ultraljud inkl resor
Ev. vaccinationer mot abortvirus
Ev. extra besök av hovslagare
Foder - mer grovfoder och så allt kraftfoder, tillskott osv
Föl-försäkring
Ev. förlorad arbetstid vid vak
Material till fölningsväskan (råmjölk, laxermedel osv)
Ev ny stallplats eller liknande + stö till fölningsbox
Veterinärkostnader (vid eventuell mastit, hjälp vid fölning osv)
Sen tillkommer ju också kostnader även efter fölning och fram till avvänjningen:
fölets försäkring
fölets vacination
fälets hovvård
fölets foder
Stoets extra foder osv.
Träckprov och avmaskning...
med mer
Wrangler har skrivit ett jättebra inlägg om kostnaden för ett quarterföl från betäckning till avvänjning men då man inte får länka till bloggar så citarar jag bara en del av det + summan här. Uträkningen är i mina ögon väldigt rimlig och alla kostnader är med.
"Uträkning på vad ett quarterföl har kostat från det att stoet betäcks till det att den är avvand och säljbar vid tidigast 6 månaders ålder, dvs 17 månader. Räknat på medelvärden och i många fall mkt lågt räknat i åtgång och räknat på att veterinär och hovslagare utför andra uppdrag i samma stall vid tex vaccinering, verkning osv! Uppstallningstiden räknas fram till maj sedan räknas det att sto+föl går på bra bete utan extra utfodring eller strö fram till september! Fölet beräknas vara född i april." (OBS. Uträknat på att man har egen gård och ingen stallhyra)
"Ej inräknat är bla stoets vaccinationer (stelkramp en månad innan fölning om hon ej är fullvaccinerad, vaccin mot abortvirus osv), dna test av stoet som behövs för att lista den för avel, extrautfodring som stoet kan behöva i slutet av digivningsperioden, övriga veterinära omkostnader mm"
Summa: 53 995 kr.
Priserna är från 2009.