Vad kostar det att ha hund?

S

stjarnfall

Ja, som rubriken.. Vad kostar det för dig som har hund per månad att ha den, och vad kostar hur mycket?
Vet att det är individuellt såklart, men skulle behöva veta ungefär eftersom jag ska ha med det som en del i ett hemkunskapsarbete :)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

För mig kostar det minst 800kr i månaden ( bara foder + försäkring )

Sedan tillkommer: ben.leksaker,bajspåsar ev kursavgifter/veterinärräkning m. m

Jag har en Grand Danois
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

700 mat och försäkring för min stora hund.
Ca 400 för den lilla. Men då tillkommer det som sas ovan.
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Förlåt om jag ställer en ny fråga i din tråd, men jag har en fråga som passar in i ämnet.

Har man en liten hund, tex dvärgtax, dvärpinscher, chiahuahua eller liknande storlek så kostar det väl mindre, eller?
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Amrisen, äter för ca 270:- mån
Försäkring 100:- månad

Boxern äter för ca 400:- mån
Försäkringen är runt 250:- (har jag för mig)

Sen köps det varje månad, träningsgodis, ben och bajspåsar.
Det är några hundralappar

Sen är jag medlem i diverse klubbar, och det kostar ju även en slant det också. Sen tillkommer ju också kurskostnader och sådant ibland....

Och någon gång då och då köper jag leksaker, nytt halsband eller annat som är skoj att köpa.

Så vissa månader kostar det mig mer och vissa månader inte så värst mycket.....:)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Försäkringen spelar väldigt stor roll i pengafrågan. Det finns en massa olika försäkringsbolag med olika priser och olika dyra/billiga försäkringar. För min lilla hund (6kg) betalar jag mer i försäkring än på den stora tex. Prisskillnaden kan bero på om den är renrasig eller inte och tex vilken ras,användningsområde, mm. Det finns inget som säger att större är dyrare.
Beroende på fodertyp/kostnad så behöver inte heller den stora hunden kosta mer i matväg. Men självklart så behöver en stor hund mer mat. Och oftast får du betala mer för ju "mer" hund du äger.
;)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Jag har en dvärgpinscher hon kostar per månad:

Mat: 120 kr
Försäkring 134 kr
Vaccination: 40 kr
Medlemsskap SKK + rasklubb:50 kr
Utställningar: 100 kr
Träning: 300 kr
Godis + ben: 50 kr
Andra prylar: 100 kr (halsband, gosedjur, koppel, regntäcke osv detta är ju helt beroende på hur prylgalen man är)
Totalt ca 900 kr/ månaden och då är inte bensin till och från träningar och utställningar inräknade.
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Det har mer med sjukdomshistorien på respektive ras vad som avgör vilken försäkringsgrupp den hamnar i !

Rebeccah:

Ja det blir billigare med en mindre hund, matkostnaderna blir mindre ( om man räknar ut på samma foder för stor hund vs liten ) vissa veterinäringrepp är också billigare på mindre hundar, samt ben och leksaker :)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Jag har två pinschrar(mellan), en är valp nu, men när båda blir vuxna så kommer de totalt kosta per månad:

Försäkring: 130 kr + 160 kr (pinshern är en frisk ras:D )
Foder: 400 kr
Godis/leksaker/bajspåsar: ca 150 kr

Alltså 880 kr för två hundar. Då räknar jag inte med medlemsskap, avgifter för träningar/tävlingar, bensin osv.

Visst kostar det att ha hund, men jag tycker nästan att det är gratis om man jämför med att ha häst;)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Jag har 2 st och det kostar mig ca.

1100 kr mat/månad
440 kr försäkring/månad

Det är de fasta kostnaderna, sedan åker jag på utställningar nästan varje månad mend et räknar jag inte med =)
 
Sv: Vad kostar det att ha hund?

Oj, då ska vi se....

Försäkring: ca 1900:-/år på valpen.
..............: ca 1000:-/år på vuxna.
Mat:...............380:-/mån på lillan.
.....................:250:-/mån på stora.
Ben går det åt:200:-/mån till båda.
bhk medl:........315/år
Dagmatte:.......1000:-/mån åt båda trollen.

Sen tillkommer allt som leksaker, selar, spårlinor, borstar, bajspåsar, leversnittar, tävlinsavg, vacc, avmaskning och ev. andra vet. kostnader osv, Så för mig är hästarna billigare än hundarna:smirk: (deläger två)
//C
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 331
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp