Vad kostar det att "driva" ett stall?

S

Sirisiri

Vad kostar det att \"driva\" ett stall?

En i mitt stall har fått erbjudande om att hyra ett helt stall och hon vill ha mig med på ett hörn. Stallet är på fem boxar och kallhyran på 2000 kr. Det innebär alltså 400 kr/box. Om man räknar bort kostnad för foder och stö, el och vatten, vad är rimligt att ett sådant stall kostar i "oförutsedda utgifter" en genomsnittlig månad. Alltså vad är rimligt att "vår" kallhyra ska ligga på?

Någon som har en aning? Jag är ytterst tveksam. Det känns som att det blir dyrt och slitsamt. Och som bäddat för konflikter...

Re: Vad kostar det att \"driva\" ett stall?

Låter rimlogt tycker jag sedan beror det givetvis på läge, betesmark etc..
Hyrde själv stall till kallhyra 400kr plats.
Detta var vad vi fick (OBS!2 år sedan)
Halm ingick.
Var ej boxar egentligen utan spilta med dörr, funkar om man har liten ponny.
Vi fick stå för allt övrigt själva foder,reparationer, stängsel etc.
Låg 5minuters gångväg utanför staden=centralt fodras ej bil för att ta sig dit.
Alla fodringar in och utsläpp etc fick vi sköta själv.
Det man skall tänka på om man kallhyr är att DET KOSTAR TID OCH PENGAR ATT HÄMTA FODER något som många glömmer när man hyr.
Det kostar även extra om något går sönder exempelvis vattenkoppar som fryser sönder kalla vintrar m.m
Annars har du tänkt på allt detta så är nog priset 400 ett bra pris.
mvh Elshacera :bump:

Med den inställningen från början så är det kanske ingen idé att ge sig in i det hela ;). Tror även dina farhågor kan stämma väl!

Men, ex på kostnader;
* Försäkringar
* Bortförsel/förvaring av dynga
* Hagmaterial (nya eller rust av gamla)

Annars har du tänkt på allt detta så är nog priset 400 ett bra pris.
mvh Elshacera :bump:

Men tar hon bara 400 kr finns ju ingen buffert för utgifter. Ska hon betala det ur egen ficka? Och ska man driva ett eget stall så kanske man vill få lite pengar över av hyresgästerna så man själv slipper betala för sitt egen boxplats.

Jag har ingen aning om vad det skulle kunna kosta, men JAG hade då inte gett mig in i en sån affär med en "bekant".
Känner en tjej som gjorde det misstaget, och hon sitter där än och betalar på detta förbannade stall, fast hennes häst är död. Hon kan inte dra sig ur pga kontraktet som löper ett år till.

Deras utgifter är enorma.... plus att de sitter och åker morgon, lunch och kväll och fodrar, för annars hotar hyresgästerna att flytta, och då får de inte in några pengar, och då går de i personlig konkurs.

Nej, jag hade inte nappat....... Då är jag hellre inhysing. :D

Fundera på allt som kan gå sönder.. vattenkoppar/vattenledningar, krubbor, fönster, värmefläkt/utsugsfläkt mm mm
Saker har en förmåga att gå sönder när man som mest behöver dessa....

men även:
Hur löses snöskottning?
bortförsel av skithög? (kan bli dyrt)
vem betalar hagmaterial? (vi har löst det att var och en bygger sin hage med eget material)
Färg för ommålning?

200*12 ger 2400 per box och år och på 5 boxar blir det ju 12 000:-

Ett gott råd kan vara att lägga dessa "reparationspengar" på ett eget konto, där kvitton finns på alla inköp och inbetalningar!
Pengar har en förmåga att ställa till bekymmer......

Nej, jag kommer inte att flytta med dit. I nuläget har jag det alternativet eller att hyra in mig i ett annat stall för 1200 kr/mån då ingår allt utom mockning.

Jag var mest ute efter att få mer info för att kunna föra det vidare till min kompis som är som eld och lågor. I nuläget finns inget galler mellan boxarna, hagarna är inte iordninggjorda, jag vet inte om elaggregat finns. Det blir mycket pengar som ska läggas ut och ska jag vara delansvarig för stallet vill jag ha nånting för det, tex min stallhyra betald. Det vill naturligtvis även kompisen och ska man ta in det på tre boxar blir det för dyrt för dom. Dessutom är det tjafset jag vill slippa i nuvarande stall. Det här kommer bara att bli ännu värre.

Men om eran kallhyra som ska betalas in till den riktiga ägaren ligger på 400 per box så skulle ni ju kunna hyra ut resterande boxarna för 800 kr/box i kallhyra?
Då får ni era boxar gratis och sen 1600 att ha i stallkassan till att köpa in saker som går sönder ska lagas mm!

Sen måste ni säkert kunna ta pengar från egen ficka om så skulle behövas.
Der är sällan lönsamt med eget stall men det är nog skönt också!

Då blir bara kallhyran dyrare än vad nuvarande stallplats kostar inkl (förvisso dålig) hö och halm. 800 kr + 500 kr för hö + 200 kr för spån blir 1500 kr och det betalar inte folk här. Det finns inte ens ridbana.

Nej, jag är fortfarande mycket skeptiskt till att hyra ett stall och sedan i sin tur hyra ut det. Visst, kunde jag bestämma själv vilka hyresgäster jag skulle ha, så visst. Men det är ju inte säkert att jag kan göra det.

Det hade nog varit skillnad om stallet hade legat på ens egen gårdsplan.... men att hyra ett stall nån annan stans, och sen stå för allt, och göra allt jobb... nä, det låter inge skoj. Övertala henne att flytta med till det stallet ni kollade på i stället ;)

Det är det jag håller på med! ;) Måste bara komma på massa negativa saker med att ha "eget" stall. Det var just ridvägarna hon hade hakat upp sig på. Finns det mycket stigar i skogen på andra sidan vägen, eller är det mest grusvägar?

Oj, nu är det ju 13 år sen jag stod där, så det kan ju ha ändrats mycket i skogen..... men DÅ fanns det mycket stigar i alla fall. Hade en favoritväg genom skogen, där var det som en bred grässtig, där man kunde galoppera, och ungefär på mitten var det två små diken. Man kunde kliva över, men det var roligare att hoppa dem ;)
Nu vet jag ju inte hur det ser ut, det kan ju vara kalhyggen överallt. Det lättaste är nog att bege sig dit på en liten "svamptur" och reka :p ;)

Ta lite mera pengar, plus foderkostnader :p så har man alltid lite över om ngt skulle behöva repareras m.m.

Det låter ju bra! Jag pratade med hennes dotter (hon + hela stalligan av 14-åringar :smirk: var med mig på Gyllene Tider igår) och då verkade det som att hon bestämt sig för H. Jag ska prata med henne senare idag.

Jag önskar ett STORT lycka till!!! Vore väl skönt att komma bort snart?

Vore väl skönt att komma bort snart?
Skojar du! Du kan inte ana hur skönt det ska bli! Och jag hoppas att jag hittar den där gräsvägen! Jag älskar galoppvänliga vägar! Bara hästen kunde bli bra snart... :devil:

Om jag skulle ge mig in i sådana affärer, så skulle jag se till att få hyra det ev. stallet "snuskigt billigt", för saker och ting har en benägenhet att alltid kosta mer än vad man tror likaså blir det alltid mer jobb :crazy:. Hyr själv ut boxar, men stallet är mitt eget, och hyrorna (kallhyra) blir nästan... ren förtjänst, eftersom jag redan har allting till mina egna hästar.
Mvh. Matten

Jag håller helt med dig. Det är en helt annan sak om man har eget stall.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 253
C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Challe99
·
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 286
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar