Sv: Dyrare att ha eget stall än inackordering?! *foder*
En kostnad du missade, veterinär räkning när hästen drabbas av åkommor som är direkt relaterade till för lite grovfoder. Då pratar vi inte 10 öringar längre.
Absolut. Dock behöver ju inte en begränsad strågiva innebära för lite grovfoder. Man kan ju begränsa på man ligger på t ex 1 - 1.5 kg TS/100 kg häst, och täcka det glapp som finns med kraftfoder, så håller man sig i generalfallet undan veterinärräkningarna också.
Fbl som ex igen, så 15 kilo silage ger 7,65 - 8,7 kg TS (har två olika partier med lite olika TS, lägre siffran är av bara det blötaste, högre med bara det torraste, realiteten är nånstans mitt i då jag blandar). Herrn väger 540 kg, dvs har ett absolut minimibehov på minst 5.4 kg TS (1 kg TS/100 kg), och ett rek minimibehov på 8,1 kg TS (1.5 kg TS/100 kg).
Så han är ingalunda i riskzonen att dra på sig veträkningar pga för lite stråfoder (han har tidigare inte frivilligt ätit mer än 7 kg TS/dygn, så han ligger på plus jmf med innan - vilket GLÄDER mig), han får MINST 1,4 kg TS/100 kg kroppsvikt.
Dvs det behöver inte vara så svartvitt att begränsad giva grovfoder innebär för lite grovfoder - eller ens i närheten av minimigiva (då är det värre med det LÄTTFÖDDA spektaklet som måste begränsas därför). Däremot handlar det om nästan 500 kr/månad i prisskillnad om han skulle få enbart grovfoder (21 kg) och inget kraftfoder, dvs det är över 4000 kr per säsong det handlar om, för en häst, som det blir dyrare.
Dock, precis som jag skrev i förra svaret, så snålheten får INTE bedra visheten och grovfodret SKA vara basen och de ska inte ligga på minimiTS pga ekonomiska skäl. Men det finns 'grader i helvetet', och jag har full förståelse för att man måste sätta ett 'kostnadstak' och att man väljer att göra en vettig kompromiss.
Min herre har både TS väl täckt, han har ättiden väl täckt, han står inte utan mat långa stunder och har en rejäl grovfodergiva som bas. Men han har inte fritt, och det beror till viss del på det ekonomiska (och övrig del pga att ponnyn skulle rulla fram, dock skulle ev herrn i vinter kunna tänka sig äta mer inne men där är mattes ekonomistopp).
Han får 10 kg inne, inne står de mellan 20 - 08 (tyvärr, men det är för att fbl ska kunna få äta ordentliga mängder stråfoder utan att hans lilla tjockponnykompis gör det). Än så länge räcker det hela tiden, mest för det är gräs i hagen. När det blir kallt och vinter kommer det att delas upp så han får 3 kilo klockan 20 och 7 kg klockan 22)
De går ut 08 på morgonen och får då 2 kg var i hagen. Kl 12 får de 2 kg till i hagen och klockan 16 är det dags igen, 2 kg var i hagen. Dvs det är MAX 3 h i sträck utan mat. Klockan 20 går de in.
Så, det lider ingen nöd någonstans på herrn, och många skulle tycka att det är så nära optimalt och idealiskt man kan komma utan att ha regelrätt fri tillgång. Och varken agronom, veterinär eller liknande skulle ha minsta lilla att invända. Men han har en begränsad grovfodergiva, och glappet mellan det han får via grovfodret och hans behov täcks av kraftfoder, till stor del i år pga ekonomin (HUR stor del kan jag inte svara på då jag inte vet vad han skulle kunna tänka sig att peta i sig inne under natten i vinter, men gissningsvis minst 15 kilo, det var vad han åt/natt innan jag började fodra i hagen nu på hösten).
Så, det är ju inte bara svart eller vitt.