Sv: Vad kostade era distanshästar?
10-årig vallack, mycket välstammad, tidigare familjehäst, hobbywestern-riden: 37000:- (ingen moms - privatförsäljning) Köpt 2002 då "alla" araber kostade 25000 men ingen av dem hade det jag sökte)
4-årigt sto, mycket välstammat prestationssto, kom direkt från galoppbanan, 43000:- + moms. Köpt 2004.
Letade runt tidigt i våras efter ytterligare en distanshäst, men den gången blev det till slut så att vi köpte El Waldo + El Garbo istället! Ooops som det kan bli... hihi!
Hur som helst, de hästar som då var aktuella för eventuellt köp kostade från 70 000kr och uppåt till 120 000:- beroende lite på utbildningsnivå/ålder.
Mina kriterier för köp var då:
Sto eller hingst,
f. 2001-2003 (1999 och 2000 eventuellt, om allt annat var perfekt)
Rysk stam (alternativt crabbet eller polsk) ej mishmash stam (med några få undantag).
Starka prestationsblodslinjer med bevisad nedärvningsförmåga.
Inriden och regelbundet arbetad för kunnig ryttare/tränare.
Bra sadelläge med oval revbensbåge, bra halsansättning och bog.
Ekonomisk lätt vägvinnande gång utan tendenser att stryka sig.
Raka linjer i benföringen vid gång. (Inget "vispande")
Starka symetriska hovar.
Ingen problemhäst vad gäller hovslagare, transport, miljöombyten osv.
Matglad!
Trevligt psyke, intresserad av människor, tycker om att arbeta.
Jag kan säga att det var svårt att hitta. Det svåraste att hitta var nästan det första kriteriet - en häst i den åldersgruppen som var inriden och regelbundet tränad! Åtminstonde var det så i Sverige.
Det var lite så att de uppfödare som hade bra stam och genomtänkt avel inte red in sina hästar utan sålde hästarna tidigare, utom då de som satsade på galoppen och där fanns inte mycket till salu - köparna var på hugget efter hästar som gjort en säsong på banan.
När vi började titta utanför gränserna såg det lite annorlunda ut. Där var det mer självklart att uppfödarnas unga hästar inte bara visades i show-ringen utan även startade enklare ridklasser, gjorde bruksprov osv = regelbundet tränade.
När sedan stammen var den rätta och de flesta andra kriterier uppfyllda så var det som sagt prisintervallet 70-120 000kr vi landade på. nåväl, nu shoppade vi avelssto + hingst istället, så jag får väl snällt vänta in gårdens yngre förmågor till att bli nästa distanshäst om jag inte kan flörta med gubben om något år eller så igen...