Vad kostade era distanshästar?

A

aenglah

Jag är en nyfiken person :angel:
Är det någon /några som vågar berätta vad de gav för sin drömhäst?
Berätta gärna ålder, utbildningsnivå och eventuella meriter innan du blev ägare.

Sv: Vad kostade era distanshästar?

Jag är en nyfiken person :angel:
Är det någon /några som vågar berätta vad de gav för sin drömhäst?
Berätta gärna ålder, utbildningsnivå och eventuella meriter innan du blev ägare.

Jadu, den som jag red längst distanser på köpte jag som femåring och gav då 15 000 kr och det för över 10 år sedan. Nu skulle jag gissa att jag fått ge 30 000 kr för honom och då var han en liten kille. Vill man ha en arab med lite storlek kryper det uppåt i pris. Vad jag gett för de hästar jag har nu vill jag inte berätta. Nu pratar jag bara araber. Har även haft korsningar. En kanonfin trarab som jag gav 14 000 kr för, som en bildåre körde på.

Fast jag skulle gissa att många här hittar sin arab inte för att den är den idealiska stammen och drömhästen, utan för att den är den häst man har råd med och om det sedan blir en bra distanshäst så är det mer slumpen.

De som satsar och hållt på i många år är jag även intresserad av att höra vad de gett. Jag skulle dock tro att dessa inte är så intresserade av att berätta. Har man gott öga för en god häst och pengar så kan man ju köpa den häst som man tror på när tillfälle ges och därmed hitta fynd. Tror mig ha hört att en av Sveriges mest framstående distansryttare gillar att köpa "problemhästar" som folk säljer billigt.

Har man riktigt gott med pengar och är mer bekväm och vill ha ett säkert kort då kan man kanske vara beredd att betala 75 000 kr och upp för en häst som redan visat framfötterna.

Hälsning Maja

Jag gav 35 för min.
Då inkörd,utställd,inriden men inte utbildad.4år gammal.
Kan tillägga att han då var 144 i mankhöjd.

Zadac var inte riden på ett år när jag köpte honom. 8 år och totalt ut kondis och hull. (fet) Jag prutade på honom då han aldrig gjort något i sitt liv (tävling/träning) utan bara varit promenadhäst. 15000 gav jag.

Zlota hade stått i hagen i minst 3 år när jag köpte henne 7 år gammal. Var inriden som 3 -åring Hon såldes som problemhäst och skulle slaktas innan nästa verkning. Då ägaren ledsnat på denna dam. Gick inte att sko, sadla eller lasta. Stegrade sig när det inte passade damen.
kostade 5000 kr.
sen har jag fått utbilda mina hästar och framför allt Zlota har kostat mycket tid och tålmod.
Zaharah min åring kostade betydligt mer... Betäckning och allt som ingår i det.

Zadac var inte riden på ett år när jag köpte honom. 8 år och totalt ut kondis och hull. (fet) Jag prutade på honom då han aldrig gjort något i sitt liv (tävling/träning) utan bara varit promenadhäst. 15000 gav jag.

:bow: Det var väl med honom du kom trea pa SM förra helgen? Vilket fint jobb du har gjort. Hur gammal är han nu?

Mvh Limona

Ja det var det!!! En riktig guldklimp visade det sig vara. Arbetsnarkoman. Hon som sålde honom ville ha en "söndagshäst" och lufsa med, men Zadac gick inte att rida någon gång ibland. Han är ultraladdad ifall han får för många dagars hagvila.
11 år är han i dag.
Fram tills han var 7 hade de ridit som "vanligt" (uteritter) men sen blev det för mycket med både jobbet och gården. Zadac kom i kläm. De var hans förra ägare som bad mig köpa Zlota.

Senast ändrad:

gav 2000:- för Sven.. totalt ohanterad och hingst var han då.. oriden.. Inte van vid människor.. Men jag blev övertalad att köpa honom av polisen.. eftersom han och hans pappa blivit omhändertagna.. Skullesäljas påpolisensauktion sen.. Men jag fick köpahonom förslaktvärdet.. Och nu har han kommit så långt att han går 120km.. .. och tom.. placerat sig i dom högre klasserna.. .. Han ären guldklimp för mig.. :love::love::love:

Jag köpte min trarab för 5500:- som tvååring. Totalt ohanterad, missförstådd och istadig. Spakade och bet.
Köpte henne för att rädda hanne, enligt mitt tycke.
Hon kom till av ett misstag kan man säga, en hästhasthandlare gav en betäckning som tack till en man som hade ett vbl-sto. Han med stoet trodde han kunde använda fölet till att dra saker i skogen, men den lilla arab-vbl korsning som kom ut var ju inget för han, så han gav sjutton i henne.
Senare så köpte en tjej fölet som åring, och det var henne jag köpte hästen av som 1 år 8mån. Tjejen klarade väl inte riktigt av hästen och enda sen liten hade hästen blivit pleggad vid hovslagarbesök och veterinär osv. Man fick knappt ta på hennes ben alls...

Jag hade tänkt att jag skulle göra lite fason på hästen och rida in den och sen sälja den, för den visade sig inte ha den stam som var sagd. Men med hjälp av En Person på ARAB så lyckades vi luska ut vilken arabhingst som var far till min häst och den hingsten var inte så illa den heller.
När jag väl började jobba med hästen så var det till en början en kamp, hon var mer vild än tam och hon spakade för att träffa när hovslagaren var ut. Men min hovis är en bra karl och med mkt envishet så gick det tillsist. Hon är fortfarande lite bråkig med bakhovarna men det går mest bra.
Jag fick fason på hästen och vi blev ganska tighta och när jag sen testade henne till distans (jag hade tänkt att ha henne till det från början) så visade hon sig vara bra på det!

Idag har vi gått som längst 70km, och placerat oss på en 50km, plus gått otaliga CR. Jag har tagit det väldigt väldigt lugnt med henne i tävlandet.

Idag är hon 8år, 152cm och har även tävlat upp till 90cm hopp. Har gått CR i fälttävlan (en lektävling)

Jag har inte längre planer på att sälja henne... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gav 25 för min lillkille som 1-åring.. han är inte mer än 3,5 år nu så det dröjer till fösta start men sen får ni förhoppningsvis se oss på banorna! :) Håll tummarna :)
Jag köpte honom för jag fick äran att rida hans mamma Japona på lag-SM och träffade även hans pappa Emerald på samma stuteri, supertrevliga hästar båda två... o än så länge är jag mer än nöjd med min kille! Värd pengarna flera gånger om!! :banana:

De flesta verkar inte ha gett så mycket för sina.

I framtida val, vilken prisklass kan ni tänka er, för er blivande distanhäst på mellan 6 månader till 2,5 år? Alltså en oridden individ.

De flesta verkar inte ha gett så mycket för sina.

I framtida val, vilken prisklass kan ni tänka er, för er blivande distanhäst på mellan 6 månader till 2,5 år? Alltså en oridden individ.

Jag gav 15 000 kr för min distanshäst som jag köpte som 6 månaders föl 1997. Det tycker jag är ett vettigt pris som gav uppfödaren en chans att täcka utgifterna för att ha fött upp hästen.

Sedan kan jag förstå att hästar som varit problemhästar och därmed svåra att hantera kan säljas billigare till någon som är villig att lägga ner tid och energi på att komma tillrätta med dem.

Jag gav 10" för en ohanterad 3-åring 1994. Då var det inga stora priser på araberna. Ca 600 hästar reg då per år.
Nu är det ca hälften som reg per år så efterfrågan är lite större och då stiger priserna.
Nu har jag ju varit runt och tittat på föl. 30" + moms är det högsta priset jag hört och det var lite mycket tyckte jag för ett föl. Det är möjligt att jag kunde tänka mig så mycket för absolut rätt föl.
OBS jag har inte tittat på de finaste utställningshästarna, där är priserna säkert saftigare.
// Linda

10-årig vallack, mycket välstammad, tidigare familjehäst, hobbywestern-riden: 37000:- (ingen moms - privatförsäljning) Köpt 2002 då "alla" araber kostade 25000 men ingen av dem hade det jag sökte)

4-årigt sto, mycket välstammat prestationssto, kom direkt från galoppbanan, 43000:- + moms. Köpt 2004.

Letade runt tidigt i våras efter ytterligare en distanshäst, men den gången blev det till slut så att vi köpte El Waldo + El Garbo istället! Ooops som det kan bli... hihi!

Hur som helst, de hästar som då var aktuella för eventuellt köp kostade från 70 000kr och uppåt till 120 000:- beroende lite på utbildningsnivå/ålder.
Mina kriterier för köp var då:
Sto eller hingst,
f. 2001-2003 (1999 och 2000 eventuellt, om allt annat var perfekt)
Rysk stam (alternativt crabbet eller polsk) ej mishmash stam (med några få undantag).
Starka prestationsblodslinjer med bevisad nedärvningsförmåga.
Inriden och regelbundet arbetad för kunnig ryttare/tränare.
Bra sadelläge med oval revbensbåge, bra halsansättning och bog.
Ekonomisk lätt vägvinnande gång utan tendenser att stryka sig.
Raka linjer i benföringen vid gång. (Inget "vispande")
Starka symetriska hovar.
Ingen problemhäst vad gäller hovslagare, transport, miljöombyten osv.
Matglad! :)
Trevligt psyke, intresserad av människor, tycker om att arbeta.

Jag kan säga att det var svårt att hitta. Det svåraste att hitta var nästan det första kriteriet - en häst i den åldersgruppen som var inriden och regelbundet tränad! Åtminstonde var det så i Sverige.
Det var lite så att de uppfödare som hade bra stam och genomtänkt avel inte red in sina hästar utan sålde hästarna tidigare, utom då de som satsade på galoppen och där fanns inte mycket till salu - köparna var på hugget efter hästar som gjort en säsong på banan.
När vi började titta utanför gränserna såg det lite annorlunda ut. Där var det mer självklart att uppfödarnas unga hästar inte bara visades i show-ringen utan även startade enklare ridklasser, gjorde bruksprov osv = regelbundet tränade.

När sedan stammen var den rätta och de flesta andra kriterier uppfyllda så var det som sagt prisintervallet 70-120 000kr vi landade på. nåväl, nu shoppade vi avelssto + hingst istället, så jag får väl snällt vänta in gårdens yngre förmågor till att bli nästa distanshäst om jag inte kan flörta med gubben om något år eller så igen... :cool:

Senast ändrad:

Min första egna häst är min Miranza. Köptes 1997 för 15000 kr.
Då ett 4 årigt sto, snäll men ängslig, sadelvan.
Lämpligt pris då för min plånbok..

Min Illuz köptes för 2000, minishettis...ha ha

Sharkina Scot,5-årigt travarsto, 5000 kr. Rimligt pris, jobbig häst !

Baby Duck, 7-årigt travarsto, 7000 kr. på gränsen för dyrt men var tidigare tränad i bla körning så vi kunde starta distans samma år efter några månaders igångsättning !

Dyrast är förstås...Egen uppfödning !

Tennessee, nu 6 år gammal har nog kostat en hel del och med tanke på att hon nog aldrig blir nån distanshäst heller med sin skada så är det en usel affär... ( fast jag ångrar det inte, man lär sig massor av varje häst o tiden kanske läker det mesta..):smirk:

Egil, nu 3-årig valack. Trarab, verkar lovande och så långt aldrig sjuk el skadad men lägger man ihop allt så är han ändå ganska dyr nu..

Hittills har jag alltså köpt billiga hästar som passat min ekonomi.

Men vill gärna ha en fin arab med toppstam, och då betalar jag gärna vad som krävs..När plånboken är redo :banana:

Mitt sto som jag tävlar nu köpte jag för 30000:-, som galopphäst. och jag ångrar inte en sekund att jag köpte henne.

Min blivande distanshäst köpte jag i England för 3500 pund, ett underbart 3 årigt Morgansto :love:

Jag köpte Musse ihop med min syster. Han var fem år då (nu är han 18), riden (fast alltid med halsförlängare:confused:) men inte tävlad. Inte distanstränad.

Vi gav 20 000. Några år senare köpte jag ut syrran. Hon ville då ha 20 000 för sin del, men fick till slut nöja sig med 13 000. Jag har alltså betalat 23 000 för honom. Väldigt billigt med tanke på hans hoppkapacitet. Han har gått bra på distansbanorna oxå - men det är ändå ingenting mot den talang han har i hoppning, i alla fall för att vara en så liten häst. Synd att jag har varit för feg för att utveckla den.

Min första häst Keep on Dreaming 7år han kostade 9.000:- Ganska mycket för en travare på den tiden.
Han var inte als menad för distans. Jag skulle ju ha en hopphäst.
Första året red jag min första CR på honom å det kunde jag tänka mig att fortsätta med. En 40-50km ritt/år max. "Dethär var kul men jag vill inte rida längre än så här."
Men så efter några år som hopphäst så började han stanna. Efter det så startade vi vår första tävlingsklass i distans. Sen var vi fast.
Tilsammans så hann vi delta på två Lag-SM, ett Yr-SM, ett Senior-SM och ta hem två DM. Inte illa för en gammal hopphäst.
Innan han kom till mig så hade han varit både travhäst, dressyrhäst och ridskolehäst.

Raz putin (arab/hbl) köpte jag som 4åring för 30.000:- jag ville ha en påläggskalv.
Nu så är han 7 år och har inte hunnit med särskillt mycket än då vi har varvat senskada med att jag har varit sjuk och hovslagarproblems. "No hoof no horse"...

Häst nr 3: Honom kommer jag nog aldrig att komma ut på tävlingsbanan med.

Häst nr 4: Vad det är för häst låter jag vara osagt. Man kan säga att jag jobbar på saken ;)

/Linnea

*KL*

Jag skulle vilja veta vad ni som köpt färdiga hästar har betalat, och med de menar jag hästar som redan presterat innom distans!!!

*KL*

Jag skulle vilja veta vad ni som köpt färdiga hästar har betalat, och med de menar jag hästar som redan presterat innom distans!!!

Finns sådana hästar att köpa?? ;) Sedan kommer man till frågan, vad är presterat?

Själv anser jag att en häst som gått långsamma längre ritter - upp till 12 mil - och kanske någon snabb 5:a för att visa att den kan och som har en trevlig stam, är den ideala hästen att hitta. Skulle dock inte köpa en sådan häst, men gärna sälja en. Är även jag nyfiken på vad folk är beredda att betala för en sådan häst.

Fast kanske är det så att en köpare hellre ser en häst som gått femmor och åttor med placeringar som en häst värd att köpa. Jag undrar jag?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Nu är det inte aktuellt för oss eftersom vi själva bedriver avel, men i det fall vi inte hade "unga individer avlade/uppfödda/tränade för distans" själva utan jag skulle ut och hitta mig en "nästa-häst" själv och jag hade förmånen att hitta en som redan nosat lite på distans hade jag personligen föredragit en häst på säg 6 eller 7 år som gjort långsamma femmor och gärna åttor, men som inte hade fått gå fort. Då vill man också veta att det så långt inte varit några problem med säg skador, metabolism, ryggont osv.

Hade jag siktat på en yngre häst, dvs jag ville själv ta den genom den långsamma träningen, skulle jag gärna se att föräldrarna / syskon hade prestarat bra inom distansen och då menar jag inte femmor och åttor, utan då vill jag se att de klarat 120 och gärna 160. (Hade jag inte avlat själv hade jag inte haft tidigare nämnda önskemål om att hästen helst skulle vara ren rysk/polsk osv utan då hade det lika gärna fått vara en valack med mishmash stam.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 536
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka