Vad kostade en bok på slutet av 1800-talet?

bettysmatte

Trådstartare
Efter att ha köpt en UNDERBAR liten kokbok från 1884 började jag fundera på vad böcker kostade på den tiden? Jag inbillar mig att böcker var dyra, och något man bara köpte om man hade rätt gott om pengar. Men var det så? Någon som vet?

Inte 1800tal men tidigt 1900 och kanske inte riktigt en bok heller, snarare ett häfte. Men 50 öre kostade denna trevliga lektyr.

15327942767526301440004147043994.webp

Frågade föräldrarna då de är intresserade av historia bägge två. De gissade också på 50 öre-1 krona. Mamma googlade lite och kom till historiesajten.se där det stod om Oscar II:s mynt som utgavs 1872-1907. Där står det att år 1880 kunde en professor i kirurgi få 3500:- i årslön och "August Strindbergs bok 'Röda rummet' kostade 3:50:-"
Så ja, böcker var dyra för en vanlig person på den tiden för de tjänade verkligen inte mycket! :D

Historia är intressant! :D

Googlade lite vidare och hamnade här (http://erikbengtsson.blogspot.com/2014/10/loner-och-priser-i-skandinavien-ca-1800.html?m=1) där det står att en vanlig arbetare i jordbruket år 1878 tjänade lite mer än 300 kr i årslön, och en annan statistik på samma sida talar om ca 1,50 kr i dagslön år ca 1883. De hårt arbetade pengarna lades nog mycket hellre på mat och andra viktigare saker än en bok som kunde kosta lika mycket som en hel dagslön eller mer! (som strindbergs bok)

Kanske ska visa upp ett par sidor från min lilla bok också. Och, ja, den ÄR verkligen liten i formatet - endast ca 14 x 9 cm. Men det verkade också vara rätt vanligt för den tiden? Här är några recept (tack vare allt mitt läsande i gamla kyrkoböcker så fixar jag faktiskt att läsa det mesta här också....):
Ett recept på struvor:

Och ett recept på potatissallad som verkligen förvånade mig. Hon skriver om en vinägrett ju, fast hon använder ättika i stället för vinäger. Hade ingen aning om att det var en sådan gammal företeelse:
20180726_102421.jpg

Förr såldes många böcker som lösa häften, bara bladen och en enkel söm. Sen lämnade man in dem för bindning med den grad av lyx som man hade råd med. Eller pysslade ihop skyddspärmar själv av begagnad kartong. Kanske man även gjorde sömmen själv ibland/längre tillbaka?
Så frågan är vad det är man jämför i priset. Pocket eller presentutgåvor?

Hittar uppgift om att pappret var dyraste kostnaden i produktionen, så för billighetsutgåvor försökte man minska sidantalet genom att förkorta texter, och packa ihop dem på sidorna utan stora rubriker etc.
Då bör priset har påverkats ordentligt när man började använda pappersmassa av träråvara och anlägga industriella pappersbruk.

Vilken rolig och intressant tråd! Böcker är ju tyvärr inte värda mycket idag men jag tycker det är underbart att ha en del äldre böcker i bokhyllan för att de är så fina både att bläddra i och att se på. Har en del ärvda böcker och en del köpta äldre böcker.

I början av 1800-talet så kom det ny teknik som möjliggjorde att man kunde trycka texten på båda sidorna av ett papper vilket minskade kostnaderna en del för böcker. Särskilt i kombination med att mekaniska tryckpressar kom ungefär samtidigt. Det blev vanligare med både böcker i olika genrer och även skrifter t.ex. politiska pamfletter blev vanligare och även tidningar med politiska åsikter. Under- och medelklassen fick också en större läskunnighet. Det gjorde en del oroliga för att unga flickor kunde komma i kontakt med böcker som var känslomässigt missledande. Det började också komma offentliga bibliotek ett av dem som räknades som ett av de första biblioteken i Sverige som var offentligt var ett sockenbibliotek 1799 i Småland som startades av en kyrkoherde. Men det var nog snarare moraliskt och religiöst korrekt litteratur än nån skönlitteratur det handlade om i de fallen.

Var tvungen att ta fram den kokbok jag köpt på secondhand från 1879. Det står om både linser och oliver i den vilket förvånade mig lite. Förövrigt verkar stuvade maträtter vara på modet det finns recept på stuvad kål, stuvade tomater, stuvade linser 2 varianter dessutom , stuvad gurka och så vidare på i princip alla råvaror.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
261
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 746
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt... 2
Svar
38
· Visningar
1 943
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka