Vad kör ni in era russ i?

evis

Trådstartare
Har en russunge som ska köras in, med eventuell tanke på trav senare. Men jag är lite fundersam över det där med utrustning :confused:

Han är ju rätt liten, men jag skulle vilja börja tömköra honom redan i vår. Vi har en bröstsele för B-ponny från Hööks (inköpt för länge sedan men ser fräsch och fin ut) som jag väl eventuellt tänkte ha på honom, men får inse att det kommer ta ett par år innan han vuxit i den. Den kommer passa kallblodsåringen under våren och sommaren, men han är ju nästan D-ponny nu.... Dessa unghästar :mad:

Så - köpa travsele nu, men i vad för storlek?
Tips på bra selar? Internetsidor där selar säljs?

Samt en vagn-fråga, vad använder ni när ni kör in russen?
Vill gärna ha något som är så lätt som möjligt, men samtidigt ska det ju gå att sitta ordentligt också... :) Tips på bra prisvärda sulkys?

Sv: Vad kör ni in era russ i?

Nu har jag ju inte russ... Eller jo det har jag, men han går just nu på lösdrift med massa andra hingstar.
Men shettisarna har jag vanliga travselen från börjes till, eller från bole, den är faktiskt mkt bättre kvalité på. Båda har sidor på internett.
Sen har jag vanliga långvagnen som vi har till varmbloden. Funkar helt perfekt. kör shettisarna i alla våra storhäst vagnar.
Har även en tung ponny rockard på bilaxel som de får gå lite i när de har fått upp kondis å muskler.
Till tävling har vi en champion sulky passande till russ... jo, det är lite stort, men det går bra..

Men hur fasiken får shettisarna plats i storhästvagnarna?

Plats får de lätt :D Man får tom plats med två :-)
Jag har kört in min islandstvååring och hon är inte stor men även hon körs i travlångvagn. En sån vagn är inte tung utan rullar nästan av sig själv så tyngden är inget problem alls och det är ju bättre med för stort än för smått.

Det är inga problem att få in dem i storhästvagnen. Och det är jätte bra att köra just unghästar i den, de kan slå hur mkt de vill, de kommer aldrig i närheten av en, (fast nu slår ju shettisar inte så offta)

Jo men det var så jag menade, hur gör man för att fylla ut platsen som blir över?

Det känns som om det är det som är kruxet med lille russungen - han är ju så tunn och spä över bröstkorgen. Han är A-ponnyhöjd men har inte A-ponnybredd så att säga.

Travlångvagn är jag faktiskt inte säker på om jag förstår vad det är?

Hur gammal är han då?? om han håller a-ponny mått? Mitt russ blir 2 till sommaren och då har han ju vuxit i selen så då är det dax för inkörning.

Han är bara barnet - 8 månader. :D

Men jag hade egentligen helst velat börja tömköra redan i vår. Kommer dock inte fundera på inkörning förräns först till hösten eller våren därpå - så kanske ska vi snoka reda på någon billig gammal enkel tömkörningsgjord fram tills dess. Kanske har han vuxit i bröstselen tills att det är dags för inkörning....

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 374
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har en f.d tävlingsponny, hon är 15år men jag tävlar inte henne mer då jag inte ser "det roliga i tävlingar". Jag hade tänkt köra in...
Svar
4
· Visningar
1 814
Körning Hej! Jag har ett 2-årigt russ som jag håller på att köra in. Vi tömkör och han har fått dra en planka efter sig, vilket att inte...
Svar
2
· Visningar
2 635
Senast: fjordtokan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka