Vad kännetecknar en seriös uppfödare?

Zqathan

Trådstartare
Det är enkät frågan i Hund-Sport special nr 1/08 som kom i dag.
Och ja vad tycker ni gör det?

Sv: Vad kännetecknar en seriös uppfödare?

En seriös uppfödare som jag tycker:
*Avlar på friska och mentalt trevliga hundar.
*Strävar efter att föda upp hundar som är så rastypiska som möjligt. *Väljer sina valpköpare med omsorg.
*Är intresserad av att hålla kontakt med och hjälpa valpköparna om det behövs.

Finns säkert mer, men det är vad jag kan komma på nu.

Oj gisses, det är mycket..

Det som Unki listade givetvis och en massa mer. :D

*Drar täcket över huvudet.. trött.. :o*

när det gäller individerna som paras; för det första ska det handla om friska hundar, med generationer av friskt bakom sig. för det andra ska det vara hundar som är riktigt bra mentalt. för det tredje ska de ha utmärkt sig inom sin ras gren, och vara en bit bättre än genomsnittet/visa särdeles goda anlag. och för det fjärde så ska kombinationen vara intressant för fortsatt avel.

uppfödaren ska sedan ha en hundhållning som jag ställer upp på. inga valpar i hundgård hela dagarna, och inte fler hundar än vad uppfödaren hinner med. uppfödaren ska vara ärlig med de brister tidigare kullar har haft, och ge rabatter på defekter (som navelbråck som varit uppe för diskussion här på buke). h*n ska rekommendera sina valpköpare att hälsoundersöka hundarna vid lämplig ålder.

vidare är det önskvärt med uppbackning och goda råd, samt att uppf har möjlighet att köpa tillbaka valpen/hjälpa till att omplacera om det skulle behövas.

Håller med Cillamuffins!

Dessutom är det så viktigt med biten efter valpköpet, om det skulle hända något, man har frågor m.m. Sen tycker jag även om när de har MH på hela kullen samtidigt.

En del kennlar har även hemsidor med diagram över kullars MH och liknande, vilket är bra då man kan se lite vad de fått för individer och vad de vill med sin avel. En seriös uppfödare tackar nej till en köpare om kullen de har just nu känns för "vass" tex för en som aldrig haft hund förut.

m.m. m.m.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 587
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025