Vad kan vi göra med vår damm?

Skyggni

Trådstartare
I höstas lät vi gräva om vår, då väldigt fula damm, till en lite trevligare form.

Där är inlopp som kommer från en dunge och utloppet rinner under vägen och in till grannarna. Den är ca 15 m lång, ca 8 m bred där den är som bredast och ca 1 m där det är som djupast.

Nu när det har blivit vår är jag väldigt sugen på att snygga till den med växter, både i och runt om. Jag har funderat lite på vita näckrosor och kanske blå-lila iris.

Vad skulle ni plantera för växter i en damm som denna?

IMG_2192_zpsc5501de8.jpg

Nu är det ända som växer i den någon sorts alg som flyter på ytan. Det ser väldigt äckligt ut. Finns det någon som har något tips på hur man blir av med dem?

Så här ser de ut:
IMG_2183_zps0f769842.jpg

Sv: Vad kan vi göra med vår damm?

Åh så söt damm! Jag skulle ha planterat olika funkior och hostor runt om, gärna parat med några stenar. Kanske en näckros i själva dammen?

Sv: Vad kan vi göra med vår damm?

Den kan väl i alla fall bli söt. Just nu ser det inte så himla trevligt ut runt den. :p

Funkior och hostor kan säkerligen passa här, de har ett fantastiskt bladverk och det är lite skuggit.

Stenar var också ett bra tips. Vi har en del stora stenar på baksidan, men det hade inte slagit mig att vi kunde använda dem för att pryda dammen.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 302
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188
Hemmet Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Lupin
·
Trädgård & Växter Jag är väldigt förtjust i vattenblänk i trädgården, men eftersom vi har små barn så vågar vi inte chansa på att skaffa damm än på ett...
Svar
15
· Visningar
2 500
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?