Vad kan vara fel?

R8n

Trådstartare
För cirka 3 veckor sedan så köpte vi nytt kutterspån hos Granngården. Och idag, så har marsvinen börjat rossla. Det luktar ganska starkt av vad mamma tror kan vara Terpentin.
Kan det vara det nya spånet som de reagerar över? Eller är det något annat?

Har ringt akut veterinär som tror att det är kutterspåents fel, har fått råd att köpa Toalätt kattströ. Vad tycker ni?

// Hemskt oroliga Erika

Sv: Vad kan vara fel?

Testa att byta underlag. Vissa djur kan vara överkänsliga för spån, som lätt dammar. Byt du till Toalätt. Funkar inte det, kan du ju börja fundera mer på vad det kan vara. Annars kanske han står i drag?
Men skulle som sagt tippa på att det är spånet. Det blir nog bättre när du bytt. :)

Okej tack för ditt svar!

Har fått ett annat svar också på annat håll. Och det är att just det här spånet är för färskt. Så ska genast byta åt dem imorgon!

R8n skrev:
För cirka 3 veckor sedan så köpte vi nytt kutterspån hos Granngården. Och idag, så har marsvinen börjat rossla. Det luktar ganska starkt av vad mamma tror kan vara Terpentin.
Kan det vara det nya spånet som de reagerar över? Eller är det något annat?

Har ringt akut veterinär som tror att det är kutterspåents fel, har fått råd att köpa Toalätt kattströ. Vad tycker ni?

// Hemskt oroliga Erika

Om det luktar terpentin så är det spån av barrträd som är direkt olämpligt, lövträdspån kan INTE lukta terpentin hur färskt det än är. Ofta säljs billigt spån som innehåller cederträ (också barrträ) som är direkt giftigt för gnagare. Kasta skiten och köp annat! Toalätt har jag testat till tamråttor och jag tycker INTE att det funkar, det suger inte upp ordentligt, och det är dessutom för hårt för trampdynorna som blir ömma.

Okej, tack för ditt svar. Har redan "gjort mig av med" spånet.

Vet inte hur det funkar med marsvin iom lukt och så men iaf... Kan kanske trasmattor eller något annat liknande vara något att ha i botten? Jag menar, det är ju lätt som tusan att bara byta ut en matta, har man 2 (som kan köpas hur billigt som helst på tex ÖB och såna ställen) så är det ju bara att använda en medan andra tvättas osv :) Har själv tänkt att jag ska köpa hem mattor åt råttorna... Har visserligen typ skitbilligt spån (lövträ och dammfritt i storbal som räcker flera månader) men det blir så sjukt träligt att gå ut i förrådet och hämta spån mitt i vintern eller spöregn :crazy:

Okej, ska fundera på trasmattor.

Köper oxå storbal på Granngården. Men den här gången var det tydligen inte lövträd. Brukar vara det annars.

Nu pissar ju marsvin mega-massa-mycket mer än rådisarna, så det skulle nog kanske inte gå..... ;)
Men tanken var god!
Mina tamråttor kissade alltid i bo-röret så att det (och dem) ganska snart luktade apa, blev rörbyte rätt ofta där...:smirk:

Granngårdens balar har ibland lite för hög halt av terpentin (lite mer tall än vanligt skulle jag tro). Det är ialla fall vad jag fick höra när jag köpte en av mina balar på ett annat ställe.
Hon som säljer säljer större balar för billigare pris så hon är redan konkurenskraftig men även jag som köpt balar av granngården har känt av att deras balar luktar så mycket att jag varit tvungen att ställa den på utsidan för att "lufta" av ibland.
Dom balar jag har nu luktar inte speciellt mycket och det kan stämma det hon sa.
En bal bör innehålla så lite tall som möjligt för det är tall som är den stora "boven" inte gran.
Balarna man köper till hästar brukar bestå av mest gran och sedan liten del tall.

Kutterspån man köper brukar bestå av barrträd i största allmähet om det inte står annat.
Problem med termpentin just brukar vara för att det är för mycket tall iblandat vilket också har en negativ effekt på andningsapparaten hos smådjur.
Kutterspån av gran brukar däremot inte vara problem med undantag för dom riktigt känsliga individerna eller dom som är allergiska.
Sedan kan ju träpellets (eldningspellets) användas längst underst med ett tunt lager av kutter ovanför om man vill ha bättre sugeffekt av urin.

Marsvin vet oftast inte vad ordet rumsren innebär :crazy:
Dom pinkar där dom ligger så slipper dom flytta på sig (höjden av lathet eller vad :eek: ) vilket innebär att mina hängmattor jag har till dom måste tas ner och tvättas med jämna mellanrum.
Fleece är ju trevligt om man har något under som suger bra men det är så jobbigt att få rent från hö så jag skippade den ideen väldigt snabbt själv :D
Min råtta är heller inte rumsren och jag är evigt tacksam för att kanin är det ialla fall :angel:

Mina damer bor på ToaLätt med ett tunt lager spån över, det funkar även för grisen som är allergisk. Jag är jättenöjd, det är mjukt för grisarna men suger upp toppenbra.

Och mina brudar är rumsrena, de går på låda. ;)

Okej, vet du något annats ställe som säljer bra balar? Eftersom jag har så många burar att byta i så behövs det stora balar för att jag inte ska gå under med min ekonomi. Tibab har jag köpt bal från en gång, och den var ganska bra.

Ja det var just det jag tvekade över.
Man kan ju byta varje dag iofs, fast det kanske blir för rent? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar