Det kanske är för att ämnet har behandlats ett antal gånger redan, med div länkar till vetenskapliga artiklar?
Ingen säger emot att det finns vissa fördelar - och nackdelar med kastrering. Problemet är ju bara att man inte vet vilket man får. Man kan ha tur och få alla fördelar, eller så har man otur och får alla nackdelar, och allt däremellan. Jag personligen tycker att det är supermärkligt att ta den risken med en fullt frisk och fungerande hund.
Har man bekymmer - ja då får man börja fundera.
Sen är inte alla argument logiska. Har man tex nyligen förlorat en hund i PYO så kanske man är mer benägen att kastrera för att lindra sin egen ångest. Ingen av oss är alltid 100% logiska, och jag tycker att heller inte att vi alltid ska behöva vara det.
Men eftersom min erfarenhet är att veterinärer inte upplyser om de negativa konsekvenserna av kastrering utan bara kastar allt det positiva på en så tycker jag att det är viktigt med en motpol. När jag har varit där så har de på sin höjd tagit upp lite sämre päls, lite högre hull och kanske svårare att hålla tätt. Och det låter ju inte så farligt. De glömmer bort att upplysa om rädsla, aggressivitet och även att vissa cancersorter blir vanligare (prostatacancer 4ggr vanligare, Hemangiosarkom, 4 ggr vanligare, mast cell tumors, lymphoma, osteosarcoma 2ggr vanligare (tröttnade på att översätta)....).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/ Studie på golden retriver - så kanske inte stämmer på alla raser, men jag orkade inte tvärdyka i litteraturen just nu.
Igen, ingen säger att det inte finns fördelar med kastrering, för det gör det absolut.