Vad kan vara fel med min pålle?

J

JULILA

Jag har precis köpt häst. Yeey! Men nu kommer det jobbiga. När vi fick henne så märkte vi att hon hade jätte dåliga skor som tur fixade vår hovslagare det dirket men hon hade tydligen gått med dåliga skor i ca 8 veckor och inte varit igångsatt. Nu skulle ju jag sätta igång henne och då var hon lite stel men det försvann efter en kvart-tjugo minuters ridning. Sen har det gått upp och ner. Ibland har det blivit värre och ibland bättre.

Nu blev det jätte dåligt i veckan och hon har skrittat nu bara i tre dagar. Vi ska se om hon blivit bättre och om inte tillkalla veterinär.

Jag har haft henne i en månad nu och satt igång henne. Vad tror ni att det kan bero på? Hon är aldrig varm eller nått i kotorna eller någonstans på benen.. :/

Tycker ni att vi ska låta köpet gå tillbaka? Känner mig så förvirrad just nu..

// förstagångs hästägare

Sv: Vad kan vara fel med min pålle?

Grattis till att ha blivit hästägare för första gången!

Vad är det för häst du köpt och hur gammal är hon? Vad har hon gjort tidigare och hur är hon riden och utbildad innan hon kom till dig? Varför var hästen inte igång när du köpte henne och gjordes någon veterinärbesiktning innan köpet? Hur märker du av den här stelheten när den är som värst?

Ursäkta att jag pepprar dig med frågor - men det känns som det skulle behövas lite mer "kött på benen" innan man kan säga så mycket egentligen.

För vilket ändamål köpte du hästen och tycker du om henne för övrigt? Om du överväger att lämna tillbaka hästen men egentligen tycker att du gjort ett bra köp (förutom just detta problemet då) så tycker jag definitivt att du ska ta ut en veterinär för ett professionellt utlåtande först - och eventuellt också en hästfysioterapeut som kan ge sin syn på saken och ge dig en fingervisning om vad som behövs för att få hästen i form igen.

Lycka till!

Det gör inget att du pepprar med frågor.. Vill gärna ha tips och sånt från kunniga.

Hon är 1,65 i mankhöjd, en oldenburgare, rätt grov i modellen. Hon är 11 år. De visste inte riktigt vad hon gjort tidigare för hon blev importerad från tyskland 2007 men det sas att hon tävlade 1.10 hoppning där. Ägaren som hade henne innan oss då hade köpt henne för att tävla men så visade det sig att hon inte hade tid och då fick hästen mest stå och bara skrittas ut då och då. Den stog i ca 4 månader innan hon kom till oss.
När hon kom till oss så visade det sig att hon hade varit jätte dåligt skodd och hon hade gått och ansträngt sig i kotorna på båda frambenen. Vi satte igång henne efter att vi bytt skorna och då var hon stel men det släppte efter att man hade ridit i ca 20 min.
Nu har vi haft henne i 1 månad och 1 vecka.. Och hon har hela tiden varit stel i fram men för nån vecka sen så blev hon dålig och började halta. Nu har vi skrittat henne i 3 dagar för att vi trodde att det kunde vara att hon sträckt sig eller träningsvärk. Men när vi longerade henne igår så var hon stel i fram igen.. Vi ska besöka veterinär nästa vecka.

Hon är en jätte härlig häst! Men jag köpte henne för att börja hopptävla och hoppa banor 1,10 - 1,20. Jag är ju inte så jätte kunnig men i hoppning så anstränger de ju frambenen rätt mycket och det är ju i frambenen hon har problem i just nu...

:confused:

Vill bara lägga till två saker.

* Ja vi veterinär besiktigade henne. Men inte på klinik. Bara distriksveterinär..
* Vi satte igång henne försiktigt. Det kanske lät lite som om vi bara pang på började rida henne direkt.. :P Men vi satte igång henne försiktigt med skritt ibörjan och sedan började vi trava och galoppera..

Jag tycker det låter lite misstänktsamt att de köpte henne som tävlinghäst och sedan halt plötsligt iinte hade tid längre. Kan du varait så att du upptäckt att hon inte håller??

Gjordes ett böjprov vid besiktningen?

Jo, det tyckte vi också.
Vi gjorde böjprov och det och jag tyckte att jag såg att hon inte gick rent men när jag frågade veterinären så sa hon att det inte var någon fara och att det bara var underlaget..:confused:

Att besiktiga en häst med gårdsbesiktning är verkligen att slänga pengarna i sjön! Om du nu tyckte att hästen var halt redan på besiktningen, varför köpte du den då?

På vilket sätt är hästen stel?

Ni kan ju inte lämna tillbaka hästen bara för att den är stel i benen och nu halt. Halt kan den lika gärna blivit genom att ha trampat snett i hagen! Det är inte så lätt som att visa upp kvittot på en tröja man köpt och får pengarna tillbaka. Du ska kunna bevisa att felet fanns där redan från början, eftersom ni inte röntgade så är det ganska kört. Att dra det upp i rätten så ska det vara en väldigt väldigt dyr häst för att det ska löna sig.

Åk in med hästen och kolla upp varför den är halt och låt hästen sedan få rätt behandling.

Hon är en jätte härlig häst! Men jag köpte henne för att börja hopptävla och hoppa banor 1,10 - 1,20. Jag är ju inte så jätte kunnig men i hoppning så anstränger de ju frambenen rätt mycket och det är ju i frambenen hon har problem i just nu... :confused:

Med tanke på de framtidsambitioner du har så hade jag definitivt övervägt att lämna tillbaka hästen - om du har den möjligheten. Hennes bakgrund låter alltför diffus och det finns risk att det döljer sig en del osanningar där. Att köpa en häst för att tävla men sedan "upptäcka" att man inte har tid till annat än att låta hästen stå i en hage låter mest som en bortförklaring i mina öron. Människor är inte alltid ärliga.

Red du henne något innan hon blev verkad och skodd hos dig? Var hon lika stel då? Frågar eftersom det eventuellt finns en liten chans att hon reagerar i benen om man gjort en större förändring av hoven - så att alla vinklar och belastningar plötsligt ändras. Även om man enligt skolboken gjort en "förbättring" så kan förändringen göra benen extra känsliga inledningsvis, särskilt om du i precis samma veva börjar sätta igång henne efter att hon bara ha gått och skrotat i hagen länge.

Så länge stelheten inte beror på någon kronisk bakomliggande skada eller sjukdomsåkomma finns förstås möjligheten att stelheten på sikt kan jobbas bort - men då bör man veta vad och hur man ska göra och inte göra samt vara beredd på att ta det i hästens egen takt. Det kan vara en minst lika spännande och betydligt mer givande utmaning än att vinna på tävling om du frågar mig! Det är alltså inte helt uteslutet att hon inte kan bli en bra tävlingshäst i framtiden - men nu kanske framtiden ligger lite längre fram än om hon kommit till dig frisk och fräsch och i full kondition.

Snälla kom ihåg att berätta för oss vad veterinären säger!

Jag är ingen jätte van hästmänniska. Har ridit på ridskolan länge och jobbat i helgtjänsten. Jag tyckte att hästen gick konstigt men jag tyckte ändå att en veterinär borde veta bättre, och när man gillar en häst rätt mkt så blir man lite blind.. Iaf fall jag, första gången jag var med på en besiktning.

Veterinären skrev i alla papper ua och att hästen var helt frisk.

Är det väldigt komplicerat att häva köpet? Vår ridlärare tyckte att om hästen inte visade sig vara frisk nu när vi skulle till veterinären så skulle vi häva köpet.. :/

Det kan bli oerhört svårt för dig att häva om säljaren inte accepterar din reklamation. Vid en ev. tvist är det ytterst tveksamt tyvärr huruvida du skulle få rätt. Beroende på vad klinikbesöket visar, men då hästen inte röntgats och det gått viss tid sedan försäljningen skulle jag inte dra det så långt som till en tvist faktiskt på de premisser du beskrivit här.

Vad gäller veterinären som besiktigade så hade jag kontaktat henne/honom - OM det visar sig vara allvarliga fel på hästen som veterinären rimligen borde ha upptäckt. Även om det "bara" är en distriktsveterinär så har de faktiskt kompetensen nog att besiktiga en häst och jag tycker det är rent ut sagt förjäkligt när hästägare skor sig på att nya köpare är okunniga och oerfarna.

Jag håller tummarna för att ni hittar något enkelt åtgärdat som ni kan behandla och sedan lugnt sätta igång igen. Kan det vara så att det gått lite för fort? Om hästen stått i fyra månader och ni på en månad hunnit både låta hästen stå för att den skulle skos om, sko den så att vinklar osv ändras och sedan sätta igång den och hinna både trava och galoppera kanske den inte riktigt "hängt med" kroppsligen?

Stort lycka till i alla fall!

Veterinären skrev i alla papper ua och att hästen var helt frisk.

Är det väldigt komplicerat att häva köpet? Vår ridlärare tyckte att om hästen inte visade sig vara frisk nu när vi skulle till veterinären så skulle vi häva köpet.. :/

Jag förstår inte hur du ska kunna häva köpet om det finns ett papper på att hästen var ua och helt frisk när du köpte den?
Du skriver själv att du inte är ngn van hästmänniska och att du vad jag förstår mest har erfarenhet av att rida på ridskola. Det är ganska stor skillnad på att rida lektioner på ngn annans hästar och att ha hela ansvaret för hästens träning själv. Det kan ju lika gärna vara du som har ridit igång den för snabbt. Jag säger inte alls att det är så men om jag vore säljaren så skulle jag kanske hävdat det. Om man skulle kunna lämna tillbaka hästar hur lätt som helst så skulle nog ingen våga sälja en häst till ngn.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig o9ch förstår att det inte är ngn rolig situation du har hamnat i.

KL

För det första: grattis till hästköpet. Någon gång ska vara den första!
Mitt råd är att ta hästen till en klinik och kolla igenom hela hästen, och sedan utifrån vad ni hittar/inte hittar gå vidare.

När man gör en besiktning ska det helst vara på klinik för riktigt kunniga "häst"veterinärer...Tyvärr låter det ju som om hästen har problem med kotorna och kan då ha fått inflammationer utav att hon har ansträngt dem på grund av skorna..Det är ju bara en gissning på vad du skrivit..Hoppas att de hittar något som är lätt åtgärdat på kliniken och att du sen kan njuta av hästen..men som sagt ovan att det kan nog bli svårt att häva köpet då du redan har gjort en besiktning som visar att hon är frisk! Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!

Nej. Hon sa att hästen var helt frisk och att hon inte hade nån anmärkning på något..

Fast var inte du med på besiktningen? Jag hade blivit rejält fundersam om veterinären inte tog upp det och undrat vad mer han/hon inte tog upp. Och bett att få en annan veterinär.

Jag tror det kan vara ni som har satt igång henne för fort. Med tanke på hur hennes hovar såg ut och att ni sedan ändrade det så blir det en stor belastning på hästens kotor och senor, och sen så hade hon ju stått länge med. Om man sen också sätter igång hästen så pass snabbt så kan det bli en reaktion i benen.

Skulle åkt till klinik så snabbt jag hade fått tid för att kolla upp henne.

Hoppas det löser sig.

Häva köpet kan du inte göra eftersom du godkände besiktningen och att hon då var ua.
En häst som har stått så länge som fyra månader bör skrittas minst en månad innan man börjar ställa högre krav.
Jag gissar att din häst har kotledsinflamation, om det sedan är en följd av er snabba igångsättning, annorlunda verkning eller om hon hade det när du köpte henne låter jag vara osagt. Men beställ tid på en bra klinik så att de kan utreda henne.

Om det hittas röntgenfynd t.ex. pålagringar och liknande på hästen går det självklart att häva köpet, eftersom dessa inte växer fram på en månad. En kompis till mig köpte häst, hade den i två månader och den visade sig ha spatt, de hade rätten på sin sida och lämnade tillbaka hästen. Samma sak med en annan kompis som hade en kissing spines-häst. Så visst går det, bara man kan bevisa att felet funnits där innan, då spelar det ingen roll att hästen gick igenom UA eftersom sådana problem inte alltid visar sig när hästen stått länge.

TS:

Jag önskar dig lycka till för jag vet precis hur det är, inte kul! Och alla har faktiskt varit nybörjar-hästägare någon gång!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke...
2
Svar
24
· Visningar
3 279
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 727
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka