Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Domino_s

Trådstartare
Innan nån skriker veterinär så passar jag på att tala om att kliniktid är bokad till onsdag nästa vecka kl. 13.00...:laugh:

Drar väl hela historien.

Valack som var grinig i träning, främst i galoppen och i böjning av vänster bog. Hade ute Equiterapeut den 15 och 22 April. Hittar kraftiga spännningar i höfter och lite spänningar i vänster bog. Hästen dras igång igen och är kanonfin. Pustar ut och tror att problemen är borta.

Den 25 Maj (alltså ca 4 veckor efter sista behandlingen) säger han stopp i galoppen i höger varv... Bråkar även mycket i vänster. Jahopp tänker vi, han var kanonfin i traven så vi misstänker att herren har en dålig dag. (inte ovanligt för honom).

Åker till ridhuset den 27, bråkig till en början, men jobbar sedan på fint. (Dock är det mjukare underlag i ridhuset än hemma på banan)

Träning den 31 Maj igen. Ännu bråkigare. Får knappt galopp i honom i höger. Han fattar bak, men bara stöter ifrån fram. Bockar och kryllar ihop sej. Skitsur under stora delar av passet. Dock fortfarande fin i rörelserna när han väl galopperar och i traven. Jag upplever honom dock lite oförsiktig fram och lite snubblig.

Under veckan ger jag honom ett brejk, och rider endast i skogen. Blir mycket skritt. Märker att han är lite ovillig i nerförsbackar. Kortar av steget och blir lite styltig. Är lite "bedövad" i hela sitt beteende.

Nu hade jag träning igen igår (9 Juni) Hästen säger totalstopp redan i traven. Hästen är seg som tuggummi. Jag och tränare konstaterar att nåt är definitivt fel och tar in honom. Hästen ser helt deprimerad ut och är supersnubblig i svängar. Sparkar efter skänkeln och kryllar ihop sej redan från början denna gången.

Just nu snurrar allt från knän, hov / kot leder... Rygg, nacke till borelia / erlichias i huvudet på mej...:crazy:

Nån som känner igen detta...? Vill ha lite lugnande råd innan det är dags att åka. Detta är min ögonsten och jag hoppas att det är nåt som är lätt avhjälpt...

Mvh Domino_s

Sv: Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Jag hade nog kontaktat vet redan 25 april. Och sedan inte ridit.

Med sista beskrivningen funderade jag på korsförlamning, men då om du menade att han var snubblig bak i svängarna.

Annars tänker jag ryggsmärta och kanske nå ledinflammation på det.

Om han blev bättre med Equiterapeut borde du ta ut denna igen efter du fått behandling av veterinären.

Jag hade nog kontaktat vet redan 25 april. Och sedan inte ridit.

Helt ofattbart vilket otroligt onödigt inlägg!:eek:
Tack så mycket för din synpunkt, gjort är gjort och nu kanske vi kan försöka hjälpa till att fundera ut problemet - istället för att läxa upp och visa "vilken bra hästägare jag är iallafall"?

Följer tråden och lär mig av andras problem/eventuella misstag för att kunna skriva upp i min bok om visdom!
/Bambilino

Sådär blev en av mina när den fick fång. Kan vara någon form av hovsmärta.

Symptomen stämmer väl med vår förra häst. Den hade lindrig fång och KS.
Hoppas att det bara är en litet fel med din häst. Vissa hästar går in i döden med stora problem och andra hästar är superkänsliga och säger ifrån direkt om det är minsta lilla krämpa. Så det behöver inte vara så allvarligt med din.

tänkte skriva samma sak, lindrig fång som kommer smygande på kan se ut så där.... VILA hästen!

Jag skulle satsa på ryggen (KS).

Fast det skulle ju kunna vara vad som helst ;)
Med tanke på din sista beskrivning drar sig mina tankar också till fångsymtom, men det känns inte lika troligt om man tänker på det andra...

Jag hade hade oxå gissat på fång.. Men kan vara mkt annat. Fick igår veta attmin häst har fång då vi röntgade på klinkene. varit lite seg, lite stum o kort fram, lite snubblig..

KL

Tror inte alls på fång, då skulle inte hästen ha ett obehindrat rörelsemönster under belastning/arbete ridmässigt i vissa gångarter som du beskrivit fram till att det tog tvärstopp så att säga.

tror på skeletalt eller ngn ledinflammation.

du får se till att rapportera på onsdag vad det är, så siarna får sina bedömningar gjorda : )

skämt åsido: hoppas det inte är ngt allvarligt och att vet hittar vid första utredningen. Du låter väl hästen bara gå och danka fram tills dess?

Min första tanke när du nämner problem i galopp och nedförsbackar är problem i hasorna. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara spatt men kan vara en inflammation. Har haft ett par hästar med spatt och det typiska har varit att de inte har bjudit framåt, inte velat galoppera eller galopperat dåligt och det har varit omöjligt att gå nedåt. Jag hoppas för din skull att jag har jättefel!I efterhand är man alltid klok och vet hur man skulle ha gjort från början när hästen känns ovillig. Det är ju faktiskt så att man inte alltid kan ta en protest som att hästen har ont. Du har lyssnat på din häst och tänker utreda det hela, bra gjort. Jag håller tummarna att din häst har något behandlingsbart så att den snart är frisk igen!

Svarar alla:

Det är fram han är snubblig. Bak är han jättefin! Sen snubblar han lite lustigt, liksom när han ska lyfta benet igen... inte när han sätter ner det...:confused:

Hovis var ute och skodde i tisdags och såg då inget i hovarna som skulle tyda på fång. Men det går ju inte alltid att se i hovarna har jag ju lärt mej. (har fånghäst också)

Att jag inte åkt på en gång är att denna hästen är mycket speciell och det är inte första gången han bråkar. (väldigt dominant och kan trixa en hel del under ridning när det inte passar honom, beter sej som ett brunstigt sto ibland.) Och han har ju känts mycket fin bitvit...

Självklart står han totalt nu. Han har mer eller mindre vilat hela förra veckan. Då vi endast har skrittat korta turer i skogen. Och träningen igår avbröt vi efter 2-3 minuter trav då det inte kändes bra. Går korta promenader med honom, det verkar han uppskatta. Bara så han får komma ut och göra nåt, annars blir han inte trevlig att ha att göra med...:grin:

Kan tillägga att detta är en riktig gnällpelle. Trampar han in en kotte i hoven eller backar emot en vägg är han döende. Så förhoppningsvis har vi tagit vad det nu är i god tid.

Tack för alla svar! Mottager tacksamt fler synpunkter och råd!

Mvh Domino_s

På min syntes det bara i nerförsbackar och när hon skulle rulla över. Alltså lyfta benet.. Hon var inte halt utan bara stapplig och struttig, allra helst i nerförsbacke och när man vände henne. Det var ett milt fånganfall pga medicineringen hon stod på då pga lunginflammation. Och det kom smygande..

På min syntes det bara i nerförsbackar och när hon skulle rulla över. Alltså lyfta benet.. Hon var inte halt utan bara stapplig och struttig, allra helst i nerförsbacke och när man vände henne. Det var ett milt fånganfall pga medicineringen hon stod på då pga lunginflammation. Och det kom smygande..

Låter skrämmande lik min. Min är inte heller synbart halt. Bara lite kort/stel i steget och snubblig. Och ovillig i nerförsbackar.

Känns som att det skulle kunna vara något sådan...:crazy:

Han går på gräs nu, dock halv dåligt ängsbete. Ska ringa kliniken imorgon och fråga om dom rekommenderar att plocka av honom från det.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s

låter som framknän det där med snubblingen och nerförsbacke... han går inte med huvudet snett?

min häst tappade framåtbjudning och var snubblig. Ibland kändes det som att hon "tappade" bakdelen. Det var knäledsinflammation.

Jag chansar på kotledsinflammaation fram... ev. tillsammans med ansträngda bakknän.

Hoppas den blir bra nu fort igen och det har gått bort av sig själv nu när den har fått vila!

låter som framknän det där med snubblingen och nerförsbacke... han går inte med huvudet snett?

Hela han ville gärna gå lite snett när vi skrittade ut förra veckan. Inget jag tänkte på då.

Han har varit lite orolig med huvudet och inte riktigt varit som vanligt i formen. (jättestadig häst annars). Lite gungig. Svårt att förklara. Det trodde jag hängde ihop med att det inte var nåt driv framåt och att det då blev dålig balans i hästen... Men det kanske kan bero på att han inte vill tynga på frambenen...:crazy:

Mvh Domino_s

Raderat.....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈