Vad kan var anledningen???

M

My Beauty

Jag har ett problem, som jag tänkte att kanske ni bukar kunde kanske ge men svar på eller ge mig tips på om vad som kan vara anledningen.

Problemet är att på morgonen så är mitt 8:åriga sto svullen i alla fyra benen. Hon är värken halt, varm eller ömmar. Och när hon har gått ute under dagen så är hon normal storlek i benen igen då jag tar in henne.
Nu för ungefär 3 veckor sen så testade jag att nattlinda henne och det hjälper.
Men som jag själv tycker så ska man inte behöva natt linda henne om det inte är något som är fel.

Sen så är det några förändringar i hennes "liv" som har skett. Hon har flyttat till ett helt nytt stall. och går på ett bete där inga andra hästar har gått innan. alltså är inte betet riktigt hästbetet än.

Här är förändringarna:

¤ Från en box på 3 + 4 m till 3+3 m
¤ från torv till spån
¤ från gammalt häst bete till ett helt nytt bete.
¤ började med salt

Sv: Vad kan var anledningen???

det kan finnas mängder av anledningar. är hon hård i gallorna ?
har haft hästar som varit stora och tunga som behövde bli lindade dagligen nattetid. vissa hästar som reagerat kraftigt på foderbyten även om det skett under en period.

men försvinner inte gallorna så kan det ju vara bra att ta pålle till kliniken och se vad det ger. det kan ju vara något annat problem som inte syns/känns som är grundorsaken.

Jag vet inte vad anledningen kan vara men jag skulle provat att ha henne lindad en natt och se hur hon ser ut på morgonen, om hon var lika svullen m.m

hillevie skrev:
det kan finnas mängder av anledningar. är hon hård i gallorna ?
har haft hästar som varit stora och tunga som behövde bli lindade dagligen nattetid. vissa hästar som reagerat kraftigt på foderbyten även om det skett under en period.

men försvinner inte gallorna så kan det ju vara bra att ta pålle till kliniken och se vad det ger. det kan ju vara något annat problem som inte syns/känns som är grundorsaken.
Jag glömde att skriva att hon är lät i typen.

Jag kommer att få hö analysen när som helst och vi kommer att se om det finns något bättre foder till henne. då jag har fått några tips om att det kan vara fodret. så jag ska ner till en häst affär som är duktiga på allt inom hästar så ska dom få hjälpa mig med fodret.

MaLiNsMaLiN skrev:
Jag vet inte vad anledningen kan vara men jag skulle provat att ha henne lindad en natt och se hur hon ser ut på morgonen, om hon var lika svullen m.m
hon går med natt lindor nu..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 366
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar