Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

bigganl

Trådstartare
Jag skulle vilja höra vad ni tror om detta. Jag har funderat men kommer inte fram till någonting. Följande har hänt:

En grupp hästar har gått tillsammans i ett halvår. Senaste månaderna i stor beteshage. (Vinterhagen är också av det större slaget.)
I hagen går bland annat en gammal häst. 29 år, men verkligen krutpigg och alert. En av de andra hästarna föser ofta bort gamlingen, men han går också undan så det har aldrig varit problem med det i flocken. Men nyligen nöjde sig inte den andra hästen med att fösa undan den äldre. Den gamla gick undan som vanligt men den yngre började jaga. När den kom ikapp bet och sparkade den som besatt. Ett flertal människor försökte ta bort den yngre, men det gick inte på annat vis än att de fick slå bort den med en långpisk. Den äldre hästen var full av sår, svullnader och blod.
Vad kan utlösa ett sådant beteende?
Vad tror ni? Har någon erfarenhet av en liknande situation?
Berätta!

(om tråden ligger på fel forum så flytta den. Jag vet inte riktigt var den passar in)

Sv: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Vem är ranghögst individ i flocken, dvs vem följer hästarna? Vad är det för ålder/kön på resp hästar? Hur är den här unga hästen mot andra hästar i allmänhet?

I en flock förändras rangen med tiden. För det första kan det ta upp till ett år, eller mer, för en flock att komma till ro efter att den blivit sammanförd. Under den tiden byter en del hästar rang, andra kan störa, bete sig illa, ibland stöts också hästar bort.

I naturen kan tex. en gammal, ranghög, häst stötas bort när en yngre ranghög häst vill ta över och den äldre hästen inte längre tillför något till flocken eller är sjuk. Det brukar dock inte vara så vanligt bland tamhästar upplever jag, och ffa inte om den äldre hästen fortfarande är pigg.

Med tiden sker såna här förändringar och beteenden hos hästarna kan skifta och ibland verka totalt obegripliga för oss.

Sällan brukar en flyende häst bli attakerad av en annan på så sätt att det uppstår skador. Det skulle isf vara om hästen utgorde ett stort hot, men varför skulle den göra det? Det är något man ska ta på allvar om det händer. Hur är den här unga hästen i allmänhet?

Rangordningen dem emellan har varit likadan hela tiden. Dvs den äldre hästen har alltid gått undan för den yngre utan protester.
Att den attackerade på ett sånt rasande sätt känns ologiskt, men säkert finns det en orsak som inte jag tänkt på eller stött på tidigare. För det här är ingenting jag har erfarenhet av.
Jag vet inte exakt ålder på den yngre hästen. Den är yngre men ingen unghäst. Båda valacker. Den yngre har som sagt varit högre i rang hela tiden. Den är inte elak mot andra hästar.
Den gamla herren är otroligt pigg och har inga problem att följa flocken. Har kan ´vara mycket problematisk att rida ut på och vem som helst kan inte göra det. Han har ingen aning om att han är gammal misstänker jag.
I vilt tillstånd kan jag tänka mig att en yngre ranghög häst jagar bort en häst om den är gammal och sjuk och därmed inte orkar följa flocken. Men så är ju inte fallet och de har stora ytor och gott om mat. Har inte hört talas om något sånt bland tamhästar, men någon annan kanske har?
Jag skulle vilja förstå vad som kan ligga bakom. Det är obehagligt,(händelsen) men intressant att försöka fårstå.

Min erfarenhet av hästar som inte nöjer sig med att "bara" jaga bort är att de har ont någonstans. Har visserligen bara rört sig om två fall (hästar), men båda visade sig ha ont:(

Släpp inte ihop dom igen!
Jag har sett detta beteende tidigare mot gamla hästar, naturen har inte medlidande med äldre individer. En fullblodshäst som gått i samma flock i flera år blev först utstött och sparkad. Fick gå med ett par småponnyer medan han läkte och släpptes tillbaka senare (vi försökte få ägaren att avstå) på morgonen stod han med avsparkat framben.
Min gamla halvblodsvalack var hög i rang men blev akut halt, genast tog en yngre valack chansen att försöka spöa min gamling. Av tur och tillfällighet var jag på plats samtidigt. Han fick sedan gå ensam i en hage med utsikt över de andra hästarna.
I det fria drivs gamla djur och sjuka från flocken ffa handjur som inte tillför något.

Sätt inte mänsklig prägel på hästarna, dom är primitiva djur som agerar med instinkt inte tankeverksamhet. Givetvis kan de ha känsla för andra hästar men det är för det mesta unga individer som behöver hjälp absolut inte gamlingar. Undantaget kan vara mycket ranghöga ston, de visas respekt.

Är övriga hästar ston? Kan det vara hormoner som spökar isf?

Jag har en erfarenhet av en äldre häst som stöttes bort från flocken. Vår flock gick då på lösdrift, hade en 12-årig val som var en väldigt naturlig ledare, lugn, trygg, tydlig och logisk. Han kastrerades mindre än 11 månader innan han kom till oss, och hade ett ganska hingstigt beteende, var jättelätt att hantera och fungerade med alla hästar. Flocken bestod av 6 ston, ledarvalacken, min valack, en ponnyvalack och en äldre kbl val som var ganska risig om man får uttrycka sig så (dvs 10 hästar). De hade ca 25 hektar mark.

Den äldre hästen stöttes sakta bort från flocken och gick ofta ensam till ligghallen där han låg mycket och en period gick han också en bit från flocken. Men han jagades inte vad jag vet, tror inte att det behövdes och "hingsten" var en väldigt bra ledarindivid med mkt pondus som aldrig tog till våld.

Men det var ju som sagt en ganska skröplig häst.

Hästen gav sig inte på någon av de andra hästarna. Enbart denna. Det går även flera äldre hästar i samma hage så han var inte ensam om att vara gammal. och som sagt. Han är pigg och alert i överkant och de andra hästarna funkade det bra med. Den häst som attackerade går inte i samma hage längre.

Den attackerande hästen är flyttad till annan hage. Har svårt att tro att det har med åldern att göra då den gamla hästen är av de mest aktiva av alla i hagen. De andra som också är gamla bråkade den inte med. Inte denna heller innan. Han föste bara undan honom och han gick ju undan också utan protester. Det hela är verkligen underligt.
Om hästen hade ont skulle han inte rikta ilskan mot en enda av hästarna tycker jag.
Det är min syster som håller till i det här stallet. Jag ska höra med henne hur det fortlöper. Ruskig händelse. Vad hade hänt om ingen ingripit i tid? Att flera personer är tvugna att slå bort hästen med långpisk tyder på ett vansinnigt raseri tycker jag. usch!

Har inte varit med om att hästen har gått på alla utan det har varit så som du beskrev i första inlägget. Nu behöver det inte alls vara smärta som stör hästen i det här fallet, men skulle min häst bete sig så skulle jag först och främst försäkra mig om att den var 100% fräsch.

Det kan även vara att naturen försöker ta hand om sig själv. Har sett det strax innan en äldre häst dog så jagade de ur flocken den äldre. Nu det inte betyder det är vad hänt men det var den första sak som kom till mig. Den äldre häst var 34 (tro jag) och var pig och frisk men innom 1½ vecka blev han dålig och dog. De inte skada han så mycket det var mer att han fick inte vara med som i hans yngre dagar var flock ledare. Bara hade han utanför hela tiden. Långt utanför.

Vi har 8 hundar här med och en som får Epalepsi (stavning:confused:) anfall då och då. Innan han får en anfall så attackera de högre rang hundar han varje gång några timmar innan han får anfall. Troligen att de känna av det innan han får en anfall och vet han är "damaged goods" och vill bort med han.

Sv: Re: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Det kan även vara att naturen försöker ta hand om sig själv. Har sett det strax innan en äldre häst dog så jagade de ur flocken den äldre. Nu det inte betyder det är vad hänt men det var den första sak som kom till mig. Den äldre häst var 34 (tro jag) och var pig och frisk men innom 1½ vecka blev han dålig och dog. De inte skada han så mycket det var mer att han fick inte vara med som i hans yngre dagar var flock ledare. Bara hade han utanför hela tiden. Långt utanför
.

Det var den enda anledningen jag kunde komma på själv. Men det stämmer inte med hästarna i det här fallet. Gamlingen är frisk och pigg. Han rids hela tiden. (han blir sjövild annars) Han är inte utanför alls i flocken. Han har inte kunnat ridas efter attacken pga alla sår, men nu har han snart läkt ihop igen.

Sv: Re: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Det var inte så längesen jag hörde om just likande och jag har sett det själv oxå fast inte lika illa som detta.
Var jag hörde om detta minns jag inte, men det hade som förra skrev med naturen att göra.
Att när en häst blir för gammal så föses den bort från flocken, vildhästar gör så.
Så det är nog rätt narturligt.
Vet tyvärr inte mer om ämnet o jag stör mig att jag glömt var jag hört det för nu blev det intressant o läsa om det igen.

Sen har jag ju som sagt själv sett de i verkligeheten. Det var bland en massa fölston. Det var en varit ledare där från början, men hon hade nu fått ge vika för en yngre förmåga. Hon fick alla sina ston på sin sida och frös ut dena gamla.

Jag vill absolut inte göra dig deppig på något vis men 29 år är en mycket hög ålder på en häst. Han kan mycket väl vara lite "senil" som du inte märker men andra hästar snappar upp det.
Efter att ha sett den gamla fullblodshästen med benet av, tar jag inga risker längre. Hästar är (tyvärr) inte snälla mot varandra.

Ett annat exempel - en av våra ettåringar halkade i hagen och for under staketen in till en valack och en ettårshingst. Hon satt fast och kom inte upp = onormalt beteende. Valacken anföll direkt med tydlig avsikt att skada henne ordentligt. Han är en ängel i vanliga fall men slog om på 5 sekunder.

Eftersom vi stängslar in våra hästar är det vår plikt att skydda dom från varandra i trånga situationer.

Jag har sett detta beteende när flocken börjar anse gamlingen för vad de anser värdelös, alltså när de inte längre anses tillföra flocken något utan bara anses belasta.
I ett tidigare stall hände detta, och ägaren stallade in sin gamling nattetid. Dock var det så att hästen stod i utebox, som var i anslutning till hagen resten av hästarna stod i. Vad som skedde då var rent hårresande ur mänskligt perspektiv. Hästarna sparkade upp boxdörren, drev ut den äldre hästen och in i en hörna längst bort i hagen.

Så visst har jag sett detta beteende, och är inte sällsynt. Den häst hästen fick äta ett litet tag, sen drevs han snabbt ifrån maten när de ansåg att den började minska. Hästen blev jagad för jämnan, den fick ingen hjälp vid vila utan fick helt enkelt förlita sig på att inget skulle hända.
Just denna häst drevs tydligt ut från flocken, den ansågs inte tillföra något utan bara belasta.

Senast ändrad:

Boj, Holger och tinafinis.
Hästen är alltså accepterad av flocken. Det är endast en häst som attackerat honom. en gång. fler tillfällen fick den inte. Resten av flocken funkar fint. Han blir inte jagad eller liknande. Han får både äta och dricka. Visst är hästen gammal, men han är inte den enda gamla i den flocken och helt klart den med mest energi. (Han verkar tro att han är turbodriven. De generna skulle jag vilja avla på) Jag ska höra med syrran hur det hela fortsätter och hur det går nu när den attackerande hästen bytt hage.
Hade han inte hängt med den övriga flocken och visat tecken på att bli "för gammal" hade jag förstått, men hästen har varit som vanligt hela tiden.

Jo men det var även den häst jag refererade till, han var flockledare under många år men plötsligt började en häst mucka med honom och med tiden blev de bara fler och fler. Jag tror att det kan komma med tiden även i detta fall, så även om nu en häst är flyttad så kommer det en ny.

visst kan det vara så. (Även om den här hästen som blev utsatt inte varit ledare i flocken.) Som jag uppfattat så har han samma rang nu som han haft innan i den konstellationen. Jag ska följa vad som händer för jag tycker detta är intressant. Även om han inte visar ålderstecken för mänskliga ögon så kanske den häst som attackerade uppfattar något annat. Det kanske tar ett tag innan det visar sig för människan?
Jag skriver igen om ett par månader så får vi se vad som hänt med gamlingen.

de är vanligt beteende verkar de som, i förra stallet jag va i va de en äldre väldigt ranghög häst och allt va helt perfekt i flocken men bara på mindre än ett halvår så började alla hästar i flocken gå på den äldre och han fick inte vara med alls.
de gick jättefort och vi hade inte sett några som helst förändringar i den äldre hästens beteende innan de hände, en dag började dom bara utan vad vi kunde se utan anledning köra runt lite smått med den gamle och tillslut blev de mer o mer och sen va de så illa att vi fick byta hage..dom va inte snälla alls med honom.
han verkade på nåt sätt gett upp försöken att hålla uppe sin rang och lät dom andra hålla på.

annars va han fortfarande väldigt pigg och glad att rida och umgås med, så de va ingen slöing direkt.

men de är väl så de är, när dom blir gamla så sjunker dom fort i rang och nästa häst tar över.

denna hästen fick dom ta bort kort efteråt pga att hästen började känna av spatten och de funkade inte längre..den hade alltså haft spatten i många många år innan..annars hade man ju kopplat ihop de med att dom andra betedde sej som dom gjorde men vad vi visste så hade han inte ont då.

Senast ändrad av en moderator:

denna häst har samma rang som han haft hela tiden. Han har inte sjunkig i rang och han har heller inte varit ledare. Flocken funkar bra.

Jag med tycker det är intressant. Jag sitter och väntar tills din uppföjlning av detta.

Den häst som attackerade gamlingen, är han ledare?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama