Vad kan ni rekomendera?

C

Contezza

Jag letar just nu efter en dressyrsadel.
Då jag inte har så mycket pengar så skall den vara billig helst.

Jag provade idag en syntet från hööks för 1499 kr 16,5 normal bom.
Den passade bra men då min häst har låg manke så var framvalvet för högt uppe.

Nån som kan rekomendera en dressyrsadel för en häst med låg manke.

Sv: Vad kan ni rekomendera?

Är du säker på att det inte var så att sadeln var för smal så att den tippade i bakvikt?

Lägg gärna ut en bild på din häst så att man kan se hurdan rygg den har, blir lättare med sadeltips då!

Men hur ryggen än ser ut är det alltid bättre att köpa en begagnad kvalitetssadel. Om skönhetsfel och repor inte gör något går det att hitta beg sadlar i bra märken från 3000:- och upp!

Höger
Vänster
Höger

nja vi provade först en vid och den var ju alldelles för vid men den normala satt perfekt.
Vet dock inte om det kan vara så att dom inte vill att jag skall köpa en sadel åt han.
Fick frågan varför och då sa jag att jag kanske kan rida han bättre få bättre sits då han är jävulskt skumpig samt har en skit sadel allround mot hop domino som jag hatar!

Låg manke??

Fin häst du har! Men vad jag kan se på bilderna så är väl inte manken speciellt låg?? Är du säker på att felet inte låg någonannanstans? Tips: ta ut en auktoriserad sadelutprovare!

Ja nackdelen är ju att han inte är min egen ännu så ridlärarna måste vara med och titta och det var just en ridlärare som inte tyckte om den sa att han har en låg manke för just den sortens sadel.

suck rättare sagt det kommer nog inte bli nå köp av sadel förrän jag köper loss han.

Låg manke har han ju inte, däremot en ganska lång manke. Kieffer borde rimligen kunna passa, finns bra beg Kieffer dressyrsadlar för runt 3000:-. Är han dessutom inte jättebred är det ganska lätt att hitta en med normal bom!

Lycka till!

Han har ungefär lika lång manke som min tant, hon har lite högre dock. Har en Piab dressyrsadel på henne, har för mig att jag gav 2500 för min begagnad. Hon har vid bom så normal borde ju passa honom i så fall.

Annars kanske Hubertus är något, den är för låg för tant men passar långa mankar.

*tänker* Maxam borde vara ett annat alternativ, Kieffer kanske, Stübben borde väl kanske funka om han inte har för lång manke.

Du får hojta till om du vill låna en vid Piab för att testa modellen!

Ska du köpa Carolos?? Vad skönt för honom att komma bort från ridskolan. När är det dags för det?

Ja nackdelen är ju att han inte är min egen ännu så ridlärarna måste vara med och titta och det var just en ridlärare som inte tyckte om den sa att han har en låg manke för just den sortens sadel.

suck rättare sagt det kommer nog inte bli nå köp av sadel förrän jag köper loss han.

nässla ja jag skall tänka på det.
Har pratat med en som äger hästen bredvid missan som har en syntetsadel till salu.

Sen skall jag få prova Sofia S sadel i morrn samt att onkamo skall sälja sin.

Malinsky jo jag tänkte göra det men måste få klartecken från jobb först att få fast tjänst då jag går på timme nu.
Tänkte då isf början av nästa år.

Ja, hon har väl en maxam, eller var det en horsesaver *tänka*. Maxam har jag provat på tant och den var lite för låg i manken, annars var det en trevlig sadel.
Tror det är en tre-fyra stycken i stallet som ska byta dressyrsadel så bara där finns ju en del begagnat till salu :)

Jag hoppas på att få ett svar och gör en chansning!
Har funderat på just den sadeln från hööks, och eftersom jag antar att du har klämt lite på den när du provat så undrar jag bara om den är så djup som den ser ut att vara på produktbilderna?
Min gamla trotjänare till dressyrsadel är lite för "stor och platt" för mig, så jag behöver ha en lite djupare :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka