Vad Kan Man GÖra !!!

My Horse and I

Trådstartare
Min häst får torrsprickor i fram hovarna ,visserligen ytliga ca 0,5 mm men dom går ända upp..Har pratat med min hovslagare men han säger att det är ingen fara och att han har bra hovar.Men varför dessa sprickor...Smörjer med vanlig solrosolja..:confused:

Sv: Vad Kan Man GÖra !!!

Är ju hur torrt som helst i backen så våra hästars hovar är oxå väldigt torra. Tar dagligen på matolja/rapsolja och penslar på, väter ner hovarna lite grann osv.. Verkar fungera bra hittills iallafall!

:)

är sprickorna genomgående ? hur ofta verks/skos pållen ?

min ena har en spricka i ena framhoven som uppstått genom skada/slag i våras. för att den ska läka ut är det jätteviktigt att inte sko/verknings intervallen går över, utan är ännu tätare. torkan försvårar ju med, pratade om detta med att olja hovarna med hovis i fredags. han menade på att det är ganska meningslöst om man inte "vattnar" hovarna först minst en timme innan dom oljas.

Precis som Hillevie säger är det inte oljan som får hovarna att återfuktas. Många tror att hovoljan fungerar tex som handkräm tt det tas upp av huden och återfuktar den men så är det inte. Utan det gör bara att fukten stannar i hoven. Så ställ hovarna i vatten några minuter och sen olja på dem så blir det nog bättre;)

eller så ger det ingen effekt alls utan bara ett stort hål i plånboken ;) vi prövade det i flera år på en pålle som hade väldigt sköra fötter, helt utan resultat ;) på hovspricka och torra hovar har det troligen inte heller någon effekt ;)

Biotin har alltid fungerat på våra hästar, men det är ju otroligt långverkande, och det krävs att man håller på länge och regelbundet. Men klart är ju att det kostar mkt pengar.

Har lärt mig att aldrig någonsin använda något där det står "hov" framför, eftersom typ alla såna produkter tydligen torkar ut hovarna. Men vet inte huruvida det stämmer men har hört det iallafall... :)

Hej! Vi köpte ett slags lack utav våran hovslagare, som heter "TUFF STUFF". Som man penslar på hovarna 2-3 dagar i veckan. Super bra mot torra hovar :love: våran ena häst har torra hovar och de funkar super bra, även på den andra hästen nu när det är så torrt ute. Kolla de med din hovslagare, för de är super bra! :bow:

fast varje dag i nästan 5 år ska väl räcka för att ge resultat ;) här fungerade det inte.

hovoljor använder inte jag mig av alls, utan vanligt vatten och tex. rapsolja kör även vi med :laugh:

fast varje dag i nästan 5 år ska väl räcka för att ge resultat ;) här fungerade det inte.

hovoljor använder inte jag mig av alls, utan vanligt vatten och tex. rapsolja kör även vi med :laugh:

Haha, okej ;) Men vadå, 5 år är väl ingenting :angel: :D

Ta bivax och modellera in i sprickan. Att hovarna är torra med ytliga sprickor gör ju egentligen inte speciellt mycket. De flesta har ju ytliga sk torrsprickor.

Biotin har sällan hästar brist på, så det är lite som kasta pengarna i sjön.

Vår hovslagare rekommenderade att smörja hovarna med vanlig handcreme för människor ;) nu har vi bara gjort det i två veckor, men det ser fint ut.... fast det är ganska odrygt :grin:!

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025