Vad kan man göra mer?? Allergi

Sv: Vad kan man göra mer?? Allergi

Detta har vi gjort både barfat och kört Bravo, har inte varit klådfri för det. Mälarö färskfoder har det inte alltid hemma. Kruxet är att det inte finns vilt jämt så ibland fanns det inget alls. Blev för mycket hopp i hennes mat vill ha ett foder som finns alltid. Till godis äter hon renskav eller annat viltkött.

Då hon varit allergisk i två år så har vi redan uteslutit massa mat och vilt är det hon tål.

Det kvalstret hon är allergisk mot heter Accarus siro. Detta finns bara i hö och halm tex, alltså inte hemma hos mig. Hon badas dessutom ofta framför allt när hon varit i stallet.

Jag är ledsen att behöva rätta dig och har veterinären sagt att det bara finns i hö och halm så är det riktigt tråkigt. Förrådskvalster är ett av de vanligaste kvalstern vi har i hemmen. En öppnad fodersäck med torrfoder är fullt av dem bara på tre dagar. Du har massor av dem hemma. Läs längst ner på den här sidan:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomna...spindeldjur/spindeldjur/dammkvalster.227.html
Det finns ju olika allergifoder men eftersom det är förrådskvalser hon inte tål bör du titta efter ett färskfoder åt din hund. Hon får i sig massor av dem genom torrfodret.

Här är en till bra sida att läsa:
http://www.drbaddaky.no/midd_og_allergi_0

Senast ändrad:

Fast förrådskvalster är ett samlingsnamn för flera olika sorters kvalster, varav ett är den sort som Apollos hund inte tål. Vid något enstaka tillfälle (i en engelsk fabrik) har foderpartier innehållit just den typen av foderkvalster, men det ska inte vara särskilt vanligt. Men det är annars sant som du skriver att den inte enbart förekommer i hö och halm, utan kan förekomma där all sorts säd och mjöl förvaras.

Precis, det är ovanligt att torrfoder innehåller dessa kvalster. Råder rätt mycket missförstånd kring det.

Exclusion har som sagt både torr- och våtfoder.

Jag är ledsen att behöva rätta dig och har veterinären sagt att det bara finns i hö och halm så är det riktigt tråkigt. Förrådskvalster är ett av de vanligaste kvalstern vi har i hemmen. En öppnad fodersäck med torrfoder är fullt av dem bara på tre dagar. Du har massor av dem hemma. Läs längst ner på den här sidan:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomna...spindeldjur/spindeldjur/dammkvalster.227.html
Det finns ju olika allergifoder men eftersom det är förrådskvalser hon inte tål bör du titta efter ett färskfoder åt din hund. Hon får i sig massor av dem genom torrfodret.

Här är en till bra sida att läsa:
http://www.drbaddaky.no/midd_og_allergi_0

Såg att jag skrivit tokigt. Självklart finns det på andra ställen också men vi kommer i kontakt meddet via hö och halm. Många bönder kan vara allergiska mot detta kvalster.
KB anser att det finns i så liten utsträckning om inte alls i torrfoder så det borde inte utgöra någon fara.

Vi har ju en foderallergisk killa och när jag tittade på Standardt så vill jag minnas att vi strök det bla pga att det inte är ENBART viltkött.

Jipotimas har ju alltid renkött, vi handlar av dem och det funkar fint :idea:

Jag är SÅ glad att kortisonet ger så bra verkan på vår kille, samt att vi just börjat vaccinera. Det låter verkligen otroligt jobbigt som ni har det :(

Jag måste säga att jag inte trodde att klådan påverkade så mycket, han kliar sig faktiskt väldigt "lite", men när han fick kortison, DÅ fick vi se hur hunden mår utan klåda :(:cry::bow:
Han har INTE haft det bra.. lille vännen. Nu hoppas jag att vaccinet kan hjälpa, för att käka kortison resten av livet kommer ju inte fungera...

Fast förrådskvalster är ett samlingsnamn för flera olika sorters kvalster, varav ett är den sort som Apollos hund inte tål. Vid något enstaka tillfälle (i en engelsk fabrik) har foderpartier innehållit just den typen av foderkvalster, men det ska inte vara särskilt vanligt. Men det är annars sant som du skriver att den inte enbart förekommer i hö och halm, utan kan förekomma där all sorts säd och mjöl förvaras.

Har du öppnat länkarna jag bifogade?
"Några av våra vanligaste förrådskvalster är Lepidoglyphus destructor, Acarus siro ("mjölor"), Tyrophagus putrescentiae ("ostor") och Glycyphagus domesticus ("husor")."
samt
"Dessa kvalster har hittats i hundens närmaste omgivning (husdamm, bäddar)"
Den finns alltså i dammet där ofta husdammkvalster förekommer.

Men att det är ett av de vanligaste förrådskvalstren är inte samma sak att det är ett av de vanligaste att ha i hemmet. Just Acarus siro/mjölor är inte särskilt vanliga i hemmiljön. Det är framförallt inom lantbruk, i stall, i bagerier, etc. som mjölor är ett problem för allergiker.

Men att det är ett av de vanligaste förrådskvalstren är inte samma sak att det är ett av de vanligaste att ha i hemmet. Just Acarus siro/mjölor är inte särskilt vanliga i hemmiljön. Det är framförallt inom lantbruk, i stall, i bagerier, etc. som mjölor är ett problem för allergiker.

Detta säger KB också, jag skulle inte behöva sanera hemmet speciellt.

Har precis pratat med KB och jag ska få magmedicin till hunden. Så nu får vi hålla tummarna att detta funkar.

Detta säger KB också, jag skulle inte behöva sanera hemmet speciellt.

Har precis pratat med KB och jag ska få magmedicin till hunden. Så nu får vi hålla tummarna att detta funkar.

Om hon nu är så allergisk över något i stallet. Måste du ha henne där? Och om du måste så kanske ett heltäckande täcke skulle vara en bra investering då den mesta mängden kvalster tas upp av huden hos hund.

Vad bra! Håller tummarna för er :)

Har du fått något bra schampo att tvätta hunden med? Det tar nämligen bort allergener som sitter i pälsen.

Om hon nu är så allergisk över något i stallet. Måste du ha henne där? Och om du måste så kanske ett heltäckande täcke skulle vara en bra investering då den mesta mängden kvalster tas upp av huden hos hund.

När min man är hemma (reser mycket) så följer hon inte med. När han inte är hemma så måste hon följa med annars blir det för mycket ensamtid tycker jag.

Badar henne ofta och vi vaccinerar. Sen om vaccinering hjälper tvistar de lärde om.

Och jag varvar med Malaseb och Allermyl, har även Pyoderm hemma. Egentligen spelar det inte någon roll vad det är för medicinskt schampo om det bara handlar om att ta bort allergener. Viktigast är bara att låta det verka så länge som det står på produkten. Och tvätta två gånger, första för att ta bort smuts och orenheter som hindrar de verksamma ämnena att nå huden och sen en andra gång (det är här man låter det verka).

Men det har KB säkert sagt.

Malaseb var det. Duoxo klorhexidin har vi haft innan men Malaseben verkar mot jästsvamparna bättre.

Dessa två är bäst har svårt för de schampoon som inte bli lödder. Känns som det går in lättare då.

Det är inte "bara" att klia sig. Där tycker jag de flesta tänker helt felt. Klåda är plågsamt.

Och veterinärer är alltför ofta optimistiska när det gäller klåda och allergi-behandlingar.

Det är inte "bara" att klia sig. Där tycker jag de flesta tänker helt felt. Klåda är plågsamt.

Och veterinärer är alltför ofta optimistiska när det gäller klåda och allergi-behandlingar.

Om denna behandling inte funkar nu så kommer jag att ta bort henne för jag orkar hellre inte längre. Just nu kretsar mitt liv kring hennes allergi hon har ju varit allegisk i 4 ,5 år nu så det får räcka om detta inte funkar till 100 %

TS har ju redan fått fler tips att testa och det tar tid att se effekt av vissa mediciner. Att avliva innan man testat allt och säga att man har hunden vid liv för ens egen skull är fel att säga tycker jag innan man testat det man kan. Jag hoppas istället att alla ger sin hund en så här älig chans och gör allt de kan för att hunden ska få ett bra liv och om inte dte går så är det klart att man ska avliva. Men tyvärr tycker jag mång ager upp för fort och inte inser att sånt här tar tid att hitta rätt behandling.

¨Jag önskar dig lycka till och hoppas ni hittar rätt behandling.

Har du varit i kontakt med Gunvor Lydin på Spånga-Järva Djurklinik?
Hon är envisare än ett helt lokstall o brutalt ärlig.
Hon är dessutom mycket kunnig vad gäller foder, dvs allt som inte är torrfoder.

Vad gäller kött till allergiska hundar så har Jipotimas rena viltprodukter, både älg o ren, dels rent kött o även ben av olika slag.
Get finns oxå, säljes endast till allergiska hundar.
Kalkonhalsar/fötter finns samt kaninmage.
Skicka iväg ett mail o hälsa från mig.

mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka