Vad kan man göra med en 1 åring?

Varmblod90

Trådstartare
Som det står i rubriken, vad kan man hitta på med en 1 åring?
Är det för tidigt att longera korta stunder, bara i skritt då?
Börja med bett? Tömköra?
Jag vill gärna hitta på något med min kille och inte bara gå promenader och pyssla ^^ Har lagt sadel på ryggen. Kan man använda sadelgjord och börja liksom ut och gå med sadel?
Vill att han ska vänja sig vid så mycket som möjligt innan det är dags för inridning :)
Om det spelar någon roll så är han korsning fullblod/travare.

När min var ett år så gick vi bara promenader, simpla Nh övningar och bara lära honom att stå själv i stallet utan att bli uttråkad. När han var runt 1,5 år så började jag tömköra i grimma rätt kravlöst.

När hästen är såpass ung och "orörd" passa på att miljöträna! Gå över pressening, vifta med rep och släng med Ikeapåse och liknande :)

Min kille har jag ju fött upp själv så har ju redan gjort rätt mycket med honom :) Så han kan ju vara själv i både stall och hage, stå uppbunden i gången och jag kan lämna honom där för att tex gå in och hämta en sak i sadelkammaren, eller göra något utanför.

Men miljöträna har jag faktiskt inte haft en tanke på så :) Hur lägger man presenningen på marken på ett säkert sätt utan att han ska trassla in hovarna så att säga?

Min ettåring hade bett i munnen korta stunder i våras. Gick på promenader, tränade korta stunder löst i rundvolten för att lära in röstkommandon för dom olika gångarterna. Han fick ha täcke på korta stunder, spände fast Ikeakassar på ryggen med maggjord till hjälp, spolade benen. Vi hade även börjat känna lite på ledande tygeltag med grimman, med mig gåendes bredvid. Uppbunden i stallgången sen han var tre månader, uppbunden utan annan häst i stallet korta stunder sen han var fem månader, uppbunden utan annan häst i stallet sen han var ett halvår. Han har fått gå över bommar och testa att hoppa enstaka mindre hinder. Haft sadel på ryggen, utan sadelgjord.

Nu har han nyligen kommit hem från betet där han inte har tränats, bara blivit visiterad och myst med. Nu var det först att installera sig hemma igen, och komma tillrätta i nya flocken. Så sen hemkomsten har det endast varit vardagshantering. Sen blir det att repetera allt vi har gjort innan, innan vi går vidare med tömkörning och löst spända gjordar.

Så jag håller med om miljöträning. Och dina egna idéer om hur du kan gå vidare låter enligt mig bra :)

Vilka bra tips och idéer du kom med :D
Det där med ikeapåsar fäst på maggjorden lät bra!
Knöt du fast dem? En på var sida?

När det gäller bett, kvittar det om bettet är för stort? För jag har nog inget bett som passar honom ^^
Och det borde väl bara räcka att ha remmen där man fäster bettet i och som går upp bakom öronen, liknade man ha till stigbett? Inte ha ett helt träns liksom :p

Ni får ursäkta alla frågor, men jag vill verkligen vara säker på att det jag gör är liksom ett bra sätt för både mig och hästen :)

Vilka bra tips och idéer du kom med :D
Det där med ikeapåsar fäst på maggjorden lät bra!
Knöt du fast dem? En på var sida?

När det gäller bett, kvittar det om bettet är för stort? För jag har nog inget bett som passar honom ^^
Och det borde väl bara räcka att ha remmen där man fäster bettet i och som går upp bakom öronen, liknade man ha till stigbett? Inte ha ett helt träns liksom :p

Ni får ursäkta alla frågor, men jag vill verkligen vara säker på att det jag gör är liksom ett bra sätt för både mig och hästen :)
Om du tar ett rakt bett så gör det nog inget om det är lite stort. Eller ett tredelat om du inte håller på att ta i tyglarna. Kolla först bara så att det inte finns vargtänder osv, man vill inte göra bettet till en obehaglig upplevelse ju.

Vi har inte gjort mer än satt på grimma, lyft hovar och släppt på bete. Longering, bett osv. har först kommit på hösten som tvååringar, men har man lite erfarenhet fungerar det säkert bra att börja tidigare :).

Min kille har jag ju fött upp själv så har ju redan gjort rätt mycket med honom :) Så han kan ju vara själv i både stall och hage, stå uppbunden i gången och jag kan lämna honom där för att tex gå in och hämta en sak i sadelkammaren, eller göra något utanför.

Men miljöträna har jag faktiskt inte haft en tanke på så :) Hur lägger man presenningen på marken på ett säkert sätt utan att han ska trassla in hovarna så att säga?

lägg en sten i varje hörn, gjorde så, blev perfekt :)

@Varmblod90 Jag lade bommar på kanterna. Då får de träna att lyfta lite på fötterna också. Du kan lägga en mitt på också för att "överraska" :)
Annars är det bara fantasin som sätter stopp!
Bind fast en Ikea påse på ett spö och vifta med, dra en Ikea påse under/mellan mage och ben, fäll upp och promenera med paraply. :)

Jag personligen tycker inte det finns ngn anledning att träna annat med en 1 åring än vanlig daglig hantering. Kunna stå uppbunden, kratsas hovar, bli borstad, vara ensam i stallet, åka lite transport, och givetvis - ledas och hanteras från marken i daglig hantering.

Utöver det ser jag inga anledningar att jobba mycket mer med dem, det tar man när de kommer in på hösten som 2 åringar och ska börja förberedas för inridning osv. Det finns tillochmed studier på att hästar som hanterats väldigt tidigt i ålder, inte skiljer sig ngt alls jmf med de som hanteras senare, i fråga om hur väl de lär sig och hur väl de sen utvecklas/svarar på lärdomarna osv. Utifrån det ser jag ingen anledning att man ska börja med andra typer av träning direkt, ser tyvärr lite för mycket folk emellanåt som köpt sig föl/ettåringar och har svårt att vänta för att ägarna själva är så sugna på att ngt ska hända, dvs de kanske skulle haft ngt lite annat än ett föl eller en ettåring ibland utifrån det jag ser..... De är framför allt bebisar i huvudet och tar inte till sig regelrätt träning på ngt effektivare sätt om man ska hålla på med massor med annat, alternativt får man verkligen köra micro micro korta pass om nu tvunget skall vara.
Som två åringar har jag haft med mina som handhäst i skogen, det har varit GULD sen när de ska ridas in, på alla sätt, de kan kommandona för samtliga gångarter, har lärt sig att lyssna och följa röst och inverkan från människan, och även lärt sig via den andra hästen de går vid sidan av. Dessutom blir de miljötränade så det går bra att sen rida rakt ut i skogen när det är dags.
Tyvärr är det inte så många längre som jobbar med unghästar på det sättet, det har försvunnit väldigt mkt senaste 20 åren, mycket pga sättet de flesta har häst på, anläggningar, större stall osv, samt över lag, lite ändrat tänk och synsätt på unghästar och inridning osv allmänt. Mycket paddock/ridhus brukar det bli.....

Senast ändrad:
Med min gjorde jag det i hanteringen en vuxen häst ska klara så som frisering, bada, borsta, lyfta hovar, gå snällt i grimma och grimskaft, lägga på täcke mm, när jag borstade ställe jag mej ibland på en pall på tex hästens högra sida och la armen över ryggen och borstade hans vänstra sida.

På hösten som 1 åring började jag vänja vid bett och sedan tömmkör han och mot våren som 2 åring fick han börja dra ett däck efter sej, innan hade han gått med som handhäst men minns inte när jag började med det.

Att gå över presenningar kom naturligt då det ligger framme här på gården ibland.

Han blev även inkörd som 2 åring.

Som det står i rubriken, vad kan man hitta på med en 1 åring?
Är det för tidigt att longera korta stunder, bara i skritt då?
Börja med bett? Tömköra?
Jag vill gärna hitta på något med min kille och inte bara gå promenader och pyssla ^^ Har lagt sadel på ryggen. Kan man använda sadelgjord och börja liksom ut och gå med sadel?
Vill att han ska vänja sig vid så mycket som möjligt innan det är dags för inridning :)
Om det spelar någon roll så är han korsning fullblod/travare.
Det går göra mycket! Travare körs ju många gånger in vid 1 års ålder, det säger en del om hur tidigt man kan börja KORTA STUNDER dock.

Det är bara bra att hantera dom mycket så dom blir van.

När min var ett år så gick vi bara promenader, simpla Nh övningar och bara lära honom att stå själv i stallet utan att bli uttråkad. När han var runt 1,5 år så började jag tömköra i grimma rätt kravlöst.

När hästen är såpass ung och "orörd" passa på att miljöträna! Gå över pressening, vifta med rep och släng med Ikeapåse och liknande :)

Promenader är JÄTTEBRA! Ut i skogen över stock och sten, eller rätt in i villaområdet med alla dess fasor och faror.

Om unghästen har fått de viktigaste kraven uppfyllda för att få en bra start på livet. DVS lösdrift, flockuppfostran på stora rejäla ytor så kan man sen pyssla lite för ens egen skull. Men hästen behöver inte det som ett åring. Men till bett och för stora krav hade jag inte sträckt mig. Endast sånt som är kul för hästen eller måste kunna tex ledas, lyfta hovar, respektera människor.

Visst man kör in vissa travhästar vid ett år och faktiskt så rider man också unga fullblod. Men dessa hästar är avsedda att starta i lopp som tvååringar och som mest i den bästa av världar vara pensionärer vid ca 10 år. Man ska dock komma ihåg att många är slut långt innan det och vissa kommer inte ens till start utan att ha gått sönder.
Så mycket om vad och hur beror på hur man ser hästens framtid, hur länge vill man ha den hel och aktiv, vad är målet med den? Är det en snabb start på en kort karriär eller en genomtänkt långsam på en lång?

Sedan om man väljer att träna lite mer med sin unghäst är det väldigt viktigt att man har kunskapen själv. Att man ser när den är i tillväxtperioder och att man verkligen kan anpassa längd och svårighet på träning så hästen ser det positivt och inte tröttnar. Man ska komma ihåg att unga hästar är små barn och man måste anpassa träningen efter det. Kort pass med nya saker, repetition och tid att smälta det nya. Man måste alltså tänka ungefär som vad är skillnad mellan förskola, lågstadium, mellanstadium, högstadium o s v i längd på lektioner och svårighetsgrad vilket ju varierar väldigt beroende på elevens ålder även om målet är det samma hela tiden.

Har haft några 1 åringar och det enda jag gjort med dom är det vardagliga. Alltså ledas mellan stall och hage, borsta och kratsa hovar och kunna bli sprayad med flugspray och verkas förståss. Annars gör jag inget mer är lite gos. Ser ingen anledning till mer :) Eventuellt någon liten promenad, men det blir väldigt sällan. Blir ungefär samma när de är 2 år. Året de blir 3 brukar jag börja ta med som handhäst och promenera mer.

Jag tycker de kan vänjas med samhällskunskap naturligt utan att klä in dem i plastsäckar mm.
Att de föreberedes för vad som komma skall. Inte allt möjligt konstigt.

Gå med, lastträna med mat, bett när de ska börja tömköras osv

Nu har jag läst lite vad ni alla skrivit och tagit åt mig allt. Och har beslutat att bara ha roligt med honom. Ut och gå mm. Men min tanke har varit att när jag ändå va ute och gick så kunde man gå med bett. Men då att jag leder honom i grimma. Och tanken har varit att även liksom gå med sadel.
Men det kanske är bäst att vänta till han är 2 år fyllda i alla fall :) Vill inte att han ska få uppleva något negativt.
Men som någon skrev så har jag ju tänkt på travare och fullblod som rids in och körs in tidigt. Så tänkte då att man kan vänja in tidigt men inte rida in såklart. Bara vänja vid bett och sadel :)

Och har en undran när det kommer till tömkörning. När kan jag börja tömköra honom? Många säger att just tömkörning inte är farligt, likaså köra in kan man göra innan man rider in.
Om jag kan börja tömköra honom redan nu i så fall, vad för storlek på selen kan han ha? Tänker mig en vanlig bröstsele.

För övrigt så han min första egenuppfödda och det är nog det roligaste jag varit med om. Lärorikt och man få ett otroligt band med fölet.
Jag önskar alla fick uppleva samma sak :)

Jag hade satt in bett till vintern några gånger o fodrat med kraftfoder. Ger positiv känsla i munnen.
Börjat med tömkörning rakt fram ute med en enkel tömkörnings gjord.
Gärna efter annan häst. Styrfart o bjudning är A o O.
Ska man sen köra in krävs det folk med kunskap.
Longering tidig höst bara för att de ska fatta de kommando man behöver uppsuttet

Löshoppning på basic nivå. Att de lär sig vad det går ut på.
Last o resvana ingår oxå.

Bara göra några gånger o sen får de smälta vad de lärt sig.
Det är så himla kul med unghästar som när man tar upp saken igen bet`er sig som det var igår.
Gäller allt inlärande

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 584
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka