Vad kan man begära av mötande...

KopparbergsEmme

Trådstartare
..människa med hund?
Funderat lite på detta i och med att jag har en hund som lätt tänder till och även är en smula osäker (orkar ite förklara hur just nu)..

I vilket fall. Hon har svårt för hundmöten, eller ska väll säga vi då jag förmodligen spelar en stor roll i detta...
..det börjar komma till rätta och det går bättre och bättre MEN

Vad kan man begära av människan man möter?

Jag har alltid min hund kopplad när jag går i bebyggelse, mig gör det inget om den andra är lös så länge den går VID föraren.

Att Jag ogillar att den andra hunden hänger flåsandes eller morrandes ut i kopplet mot oss, kan jag berätta detta?..för givetvis förstör detta i min träning. Även om målet är att hon skall strunta i den andra hunden så gör hon i dags läget inte det..

Att människan skall visa respekt och ta bort sin hund från min del av vägen när jag kommer gärna INNAN jag skall passera, kan jag be om detta också?

För även om deras hund är jätte snäll, så kan jag inte lova att min hund är det, dessutom har varken hon eller jag ett behov av att hon ska tycka om alla eller hälsa på andra hundar....

Vissa gånger brukar jag säga att "min hund bits" för att få bort dom söta knähundarna i flexikoppel från mig....men jag måste erkänna att jag tycker de låter illa!

Eller när man hittar på nått annat med sin hund (i detta fall kampar med leksak) för att jag skall vara mer intressant än den andra hunden och personen i fråga ställer sig 5 meter ifrån en och tittar.Kan man be dem gå då?

För givetvis vill man ju inte låta otrevlig, men för att jag skall kunna lösa problemen med min hund, så att andras vardag skall bli trevligare så måste man väl i alla fall kunna begära lite svängrum, eller?

Man kanske är för mycket träna-hund-människa så man inte förstår hur vanliga Svenssons tänker..?

Sv: Vad kan man begära av mötande...

..

Jag har alltid min hund kopplad när jag går i bebyggelse, mig gör det inget om den andra är lös så länge den går VID föraren.

Låter normalt. Jag begär detsamma, och visar samma respekt.

Att Jag ogillar att den andra hunden hänger flåsandes eller morrandes ut i kopplet mot oss, kan jag berätta detta?..för givetvis förstör detta i min träning. Även om målet är att hon skall strunta i den andra hunden så gör hon i dags läget inte det..

Det är troligt att människan i det fallet inte vet hur de ska träna bort det. Om det är nödvändigt att berätta dewt vet jag inte, men jag tycker de ska lämna utrymme. Jag mötte en sån häromdagen vars hund totallåste på min redan 50 meter innan, öron och svans rätt upp. Sträckt koppel, och så när vi passerade så for den ut. Trots att hussen då borde ha varit beredd så kom den så nära som 20cm från Rådis huvud och klippte med käkarna. Det är givetvis för nära för hennes del, och så var den fina passagen pajad för vår del. Fine att hunden beter sig, de får träna el. inte träna som dom vill, men de ska flytta på sig så att andra kan gå opåverkade förbi!

Att människan skall visa respekt och ta bort sin hund från min del av vägen när jag kommer gärna INNAN jag skall passera, kan jag be om detta också?

Ja, det tycker jag. De kan i god tid samla ihop sin hund och ge dig plats att passera.

Vissa gånger brukar jag säga att "min hund bits" för att få bort dom söta knähundarna i flexikoppel från mig....men jag måste erkänna att jag tycker de låter illa!

Man måste inte alltid förklara sig. Jag anstränger mig för att snarare säga vad jag vill, "Jag vill att du tar bort din hund." tex. De behöver inte veta varför, om din hund bits, är rädd, har loppor osv. Jag har alltid ogillat tricket att ropa "Min hund har loppor" för det är som att erkänna att det är vi, min hund och jag som bär på problemet, när det egentligen är deras hund som är lös och inte kommer på inkallning.

Eller när man hittar på nått annat med sin hund (i detta fall kampar med leksak) för att jag skall vara mer intressant än den andra hunden och personen i fråga ställer sig 5 meter ifrån en och tittar.Kan man be dem gå då?

Nja, så länge de inte följer efter dig så kan du nog inte hindra dom. Du kan ju däremot kampa i riktning ifrån dem..

För givetvis vill man ju inte låta otrevlig, men för att jag skall kunna lösa problemen med min hund, så att andras vardag skall bli trevligare så måste man väl i alla fall kunna begära lite svängrum, eller?

..?

Jag försöker tänka på det mesta som ett träningstillfälle, även om folk gör jäkligt korkade saker, och ibland gör så att ens träning halkar tillbaka något steg snarare än framåt.

Jo de är sant, men när man möter två "puckon" på rad så känns de inte alltid så kul..då kan de kännas som 7 steg tillbaka!

Att bara säga, kan du vara snäll och ta bort din hund är ju alltid något, ska försöka säga det med trevlig ton också.

Detta du skriver om hunden som nästan träffa Rådis, de är så otäckt dessutom kan jag känna att en meter kan min hund säkerligen lyckas sträcka sig även om jag är berädd och då är de inte så kul med närgånde hundar!

Sedan finns de ju dem dagarna när hon nästan inte tittar på den andra hunden, om jag kunde komma på vad det är jag gör då eller varför ;)

Jag e oxå nyfiken på svaren då jag har samma problem som du.
Dock vet de flesta i byn där jag bor hur min hund är och håller avstånd, snällt nog.
De ggr då vi trots allt råkar ut för "snälla lösa" hundar har jag faktiskt låtit min hund (eller han gör ju ändån) göra ett utfall i halva kopplets längd, så den andra hunden går tillbaka till matte el husse.
Detta gör jag endast efter att jag bett ägaren ta bort sin hund Och sagt att min inte tycker om andra hundar. Det har fungerat iaf för oss. Sura miner förstås men det kan jag ta. Dåliga hundägare kommer det tyvärr alltid att finnas.

Sen vet jag inte om vi backar i vår träning iom att jag tillåter ett utfall.

Lycka till iaf:)

Jag verkar, precis som ni, stå med en fot i varje läger. Det vill säga, jag har en hund som är ett potentiellt störande moment för mötande ekipage men jag vill själv inte bli störd. Jag tycker att det är helt upp till var och en om man orkar jobba med sin hund MEN då får man se till så att ens val inte påverkar andra, d v s hålla ut avståndet, använda det koppel och halsband som krävs för att man ska kunna hålla hunden borta från andra ekipage osv. Jag skiter i om granntanten har halti på sin hund så länge jag slipper jaga bort den från min.

Om jag märker att ett hundmöte håller på att gå snett för vår del(min hund har blivit för upphetsad, jag har tappat kontakten osv) och vi inte kan undvika det sätter jag hellre upp halsbandet än riskerar att störa andra. Faktum är att jag upplever att min egen hund också håller sig lugn bättre om han känner att han inte KAN fara ut, så det är inte bara av omtanke om andra... :o

Personligen tycker jag nog inte värst om de som har en hund som går och spänner sig på långt håll, de kan man undvika rätt lätt. Däremot de som antingen har en hund som de låter lägga sig ner för att sedan plötsligt göra utfall alternativt gå och såsa i hängande koppel som kommer fram oavsett avsikt, usch! De senare har en tendens att ge oss "mötesproblemhundar" all skuld också eftersom deras lilla Laban ju bara ville komma fram och hälsa...

Min omplacering gjorde utfall när jag fick honom, jag hade nog inte kunnat träna bort det utan hundmöten. Både "normala" och med puckade hussar och mattar.
Så jag börjar alltid att intala mig själv att "det här är minsann kalasbra övning" när det kommer farande nåt trassel i flexi.

Fast vill du slippa, så ska du naturligtvis göra det, utan att behöva förklara dig. Den här modellen när de stannar fem meter ifrån en med flexit på max och säger nåt i stil med "Kom nu Buppen så går vi, kom nu säger husse...kom nu.."
Då förstår jag om man vill ge Buppisen en känga som hjälp på traven, åtminstone ska de väl kunna pallra sig därifrån.

Men ta det som ett mantra: "Okej, en idiot men det här är en bra övning."

Jo man får väl göra det.
Man behöver bara lite klappar i ryggen när de skiter sig totalt.

Sedan är de ju de där, hur mycket kan man be om utan att anses som den otrevligaste i byn? ;)

Om jag möter en hund med förare blir jag glad om jag får information och vi kan mötas med var sin hund på samma vilkor, men det finns människor med h und som betraktar sin hund som ett barn, den snäällaste i hela världen, den otäckaste i hela världen osv och komunikationen blir inte på samma nivå. Då e det bara att gilla läget och gå vidare och hoppas att nästa hundförare med hund man möter e på samma nivå och har samma uppfattning om vad en hund är. Jag förstår dej helt och hållet, har samma problem själv och har funderat en hel del och kommit fram till ovanstående.

Den här modellen när de stannar fem meter ifrån en med flexit på max och säger nåt i stil med "Kom nu Buppen så går vi, kom nu säger husse...kom nu.."
Då förstår jag om man vill ge Buppisen en känga som hjälp på traven, åtminstone ska de väl kunna pallra sig därifrån.

Hahahaha :rofl:, usch ja. Ibland undrar man om dom förstår vad som kan hända. Min hund är väldigt förstående med småhundar (med ETT enda undantag i sitt liv, och den hunden förtjänade det :devil:), men det finns ju de som inte är det och att dra ur en liten hund från en hundkäft där hela den lilla hunden får plats är inte så himla roligt. Det kan man bespara både hundarna och ägaren till den större hunden. Det är ju inte så roligt om ens hund biter en annan när man ständigt gör allt för att undvika detta :crazy:

*kl*

Kan bara gå till mig själv... Ser, som så många andra, varje hundmöte som ett träningstillfälle!
När jag hade problem med Lillan så träffade vi ofta på en dam med en münchenländer, hon lät sin hund lägga sig, när vi möttes (i flexikoppel, långt ut). Det innebar att JAG fick gå stora rundor omkring med mina hundar eftersom jag visste att hennes hund gjorde utfall! (fick jag bittert erfara första gången jag mötte dom!). Nu, när det inte längre är någon sak, så tar jag fortfarande stor hänsyn till folk som har problem! Ser jag att hunden ser ut som om den ska göra utfall, så går jag en båge runt dem!
Fattar inte att det ska finnas så mycket småaktighet i vår värld?? Lite hänsyn tack!!!
Tänk om folk i allmänhet kunde vara lite mindre skadeglada!

Kan det ha varit en Münsterländer ni mötte kan tänkas? ;)
<- Såg den ut som på bilden ungefär?

TS: Jag försöker visa hänsyn vid hundmöten, just för att jag har haft problem med min Münsterländer som lärde sig av gamla hunden att andra hundar skulle man "döda". Mycket träning senare kan jag ha honom fotgående utan koppel och han lyfter inte ens på örat vid hundmöten. Kommer på inkallning gör han också. :D Men det tog närmare ett halvår med mycket rytande åt andra hundägare att hålla sig borta med sina "entusiastiska" hundar.

Hav förtröstan. Det går att träna bort.

(Kastrering hjälper också till!)

Senast ändrad:

Sedär.. Då fick man lära sig nå nytt... (stavning:o) NÄ.. det var inte er vi mötte:D

Säger som många andra att alla möten är bra träningstillfällen! Men varför ska bara de du möter gå ur vägen för dig, kan inte du kliva några meter åt sidan?(Om det går då). Det brukar också få många att fatta att den här hunden släpper man inte fram sin trasselsudd till.

Men håller med om att det finns många puckon till hundägare :mad: En alldeles färsk händelse utspelade sig på en ganska smal gångbana där jag mötte en dam och hennes schnauzer i en korsning. Jag stannade några meter innan korsningen för att hon skulle få gå förbi, hon kom då från vänster och skulle fortsätta åt höger från min sida sett och jag skulle rakt fram. Då stannar tanten MITT I korsningen då schnauzern började morra på min hund och börjar säga på bebisspråk "Men lilla vännen då, morrar du på den fina vovven? Den är säkert inte farlig. Å lilla gubben, lilla vännen.... Där stod hon och pratade med hundstackarn tills jag frågade om hon skulle stå där hela dan? :mad:

Jag som till 99.9% går i glesbygd med min jycke har honom alltid lös.

Om jag ser att det kommer någon på vägen så kallar jag in honom fot och platslägger honom i diket. Det skulle aldrig falla mig in att släppa fram honom till främmande folk/hundar. Om han av någon anledning är så långt ifrån mig att han ser mötande först så ger han ett skall och lägger sig plats själv. Han är bra snäll min gubbe:love:

KL

*kluck kluck kluck*

Att det finns idioter som förstör träningen: jag skriver under!!!

Nu är ju min hund det motsatts, hela världen är en enda stor kärLEKspöl och helst vill han simma tillsammans med alla han möter. Vilket han INTE får, och vi försöker förklara för honom.

Väldigt lätt när det kommer lösa tussar flygandes från alla håll (känns det som ibland), ofta med en matte femton meter efter, alternativt i fullt flexi, som gråtandes undrar "Varför får han inte hälsa?"

...och så detta eviga att stå kvar och titta? VARFÖR? Om vi nu har gjort tydligt att vi inte vill hälsa, varför då stå kvar när de ser hur Keo "ålar" sig? Allt vi vill är att han
1) ska vara lugn när vi möter andra hundar istället för att dansa lekdansen i 180 knyck
2) kunna återta kontakten med oss och passera.

Jättelätt när han står på bakbenen och hoppar för att komma fram till de som köpt popcorn och bänkat sig för att se dramat... GÅ VIDARE FÖR HE****TE!!

hehe

/Syrsa

Jo, och så svar till TS:

Jag tycker att man gott kan be om det utrymme som krävs för att ens hund ska fungera på det sätt som man vill. Det är ju för de mötandes skull som ni tränar, delvis. Samtidigt som man i vissa situationer också måste vara den som flyttar på sig. Jag är säker på att du känner, vet, förstår när det är det ena eller det andra som behövs.

Att bli "den otrevligaste i byn"...jag tänker alltid i sådana situationer att mitt första ansvar är gentemot min hund. Hur andra uppfattar mig är sekundärt. När hunden klarar hundmöten galant kan jag ju förklara i efterhand. Då har jag ju möjlighet att stå och prata en stund.

Lycka till!
/Syrsa

KL

jag håller med Gabbi helt och hållet !

Något jag stör mig på är dessa människor som TJATAR om att deras hund (som hänger i kopplet och snart drar omkull ägaren) verkligen vill hälsa på min hund, och att de verkligen tycker att de borde få leka för deras hund är ju så snäll!

Idag fick jag tom slå bort en hunds huvud med hjälp av mitt knä, pga att ägaren inte kunde hålla honom och verkligen insisterade på att de SKULLE hälsa.

Och tanten som gav mig en utskällning för att jag inte låter min hund hälsa på alla hundar, som sen mötte min mamma när hon var ute med min hund och säger "jaha är du HENNES mamma, den som aldrig låter sin hund hälsa på andra hundar, det är FEL, FEL, FEL"

Det enda du kan begära är att de genom antingen koppel eller lydnad ser till att deras hund håller sig bredvid de och inte kommer fram springande till er.

..människa med hund?
Funderat lite på detta i och med att jag har en hund som lätt tänder till och även är en smula osäker (orkar ite förklara hur just nu)..

I vilket fall. Hon har svårt för hundmöten, eller ska väll säga vi då jag förmodligen spelar en stor roll i detta...
..det börjar komma till rätta och det går bättre och bättre MEN

Vad kan man begära av människan man möter?

Egentligen bara att de håller i sin hund

Jag skulle försöka se det som störning i träningen så länge det stannar vid morrande/flåsande, jag hade sagt till först om hunden kom för nära

Du ska ju inte ens behöva be om det:crazy: men är de i vägen så säg som man brukar, "ursäkta kan jag få komma förbi"

För även om deras hund är jätte snäll, så kan jag inte lova att min hund är det, dessutom har varken hon eller jag ett behov av att hon ska tycka om alla eller hälsa på andra hundar....

I nödfall hade jag kunnat säga det, eller sjuk eller något annat, men det bästa är väl att be personen hala in sin hund utan vidare kommentarer.

Nej, det skulle vara knepigt att inte få titta på en hund

Man kanske är för mycket träna-hund-människa så man inte förstår hur vanliga Svenssons tänker..?

Jag är inte särskilt mycket "träna-hund-människa" jag lär min hund det jag vill att han ska kunna men tränar inte hejdlöst, går inte på hundklubb eller dylikt men bara för att jag inte tränar min hund på hög nivå så betyder ju inte det att jag låter min hund hänga och flänga runt i ett flexikoppel hur han vill. Normalt sunt förnuft kommer man långt med, att inte få hälsa på alla man möter och att gå normalt i koppel och lyssna på matte hör också till sunt förnuft;) Jag undrar vad du hade klassat mej som? Svensson eller träna-hund-människa om vi möttes;)

Krasst tycker jag att det är du som ska vika undan och visa hänsyn.
I och med att din hund har svårt med möten, är det du som ska vika undan vid möten.
Jag räknar iskallt med att folk vi möter med hund och som bara knallar på har hundar som inte går i taket för att vi passerar.
När jag hade en hund som inte klarade av andra, fick jag vackert hoppa ut i terrängen eller gå över gatan vid möten.
Alternativt får man hojta till folk om de inte verkar greppa.

Men särskilt mycket kan man inte begära av andra. Lyckligtvis är det oftast inte varje dag folk släpper fram sina vavvor till kreti och pleti.

Största problemet i mitt område är alla jättehundar som tillåts härja fritt.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 483
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 310
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 296
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka