Vad kan man begära av hovslagaren

J

juli

Kanske lite luddig rubrik men jag skall beskriva vad jag menar.
Har haft en hovslagare under några år till min ponny och tyckt det fungerat bra den mesta tiden. Kan inte så mycket om hovar och har satt min tillit till honom. Det som stört mig mycket är att vi har haft mycket tappskor men han har förklarat bort det med att hästen har rört sig mycket i hagen. För en månad sedan skulle vi iväg på tävling och på morgonen när vi tog ut ponnyn ur boxen var det en ny tappsko på fram ett faktum. Fick tag på en hovslagare på tävlingsplatsen som hjälpte oss och som sa att hoven inte var plan och undrade om vi märkt något. Det var bara en vecka sedan vi hade skott och ponnyn hade inte gått så bra på träningen men vi trodde det berodde på värmen. Nu fick vi en annan förklaring.
Nu har vi skott igen och fick tag på en annan hovslagare. Kände att vi ville ha en annan bedömning av ponnyns hovar och bestämde oss att pröva en erskänd bra hovslagare.
Det visar sig då att ponnyn är tagen mycket på insidan av framhovarna och att han på ena frambenet har en djup ficka vid strålen. Som tur är ömmar han inte men det är viktigt att vi håller den ren så att det inte slutar med sår och strålröta. När det gällde tappskor sa han att det kan man inte undvika det helt men han fasade av skorna och rundade kanterna så han inte skulle kunna trampa av sig dom så lätt själv. Han började även rätta till beställningen genom att inte ta så mycket på innekanten av hovarna.

Nu till min fråga: kan jag ställa som krav på en hovslagare att de uppmärksammar fickan i strålen och informerar mig om det eller är det jag som ponnyägare som skall hålla koll på detta själv och hovslagarens jobb är att värka och sko hästen och inget annat.

Missuppfatta mig inte med att jag vill ta bort ansvaret från mig och lägga över på någon annan för det är min ponny och jag skall självklart se till att allt är bra med den. Blev bara så förtvivlad när jag märkte att mina kunskaper inte var tillräckliga för att själv ha upptäckt detta. Har haft ponny nu i 4 år och haft många bra läromästare runt mig i stallet att fråga men man blir aldrig fullärd det vet jag. Hovarna är skötta med att jag kratsat dem och kontrolerat dem varja dag men har aldrig mätt hur djup strålen är. Är samtidigt glad att jag beslöt mig för att prova en annan hovslagare som visade sig nogrann och gick igenom hovarna ordentligt.

Har jag fel inställning när jag tycker att jag betalar mycket pengar för en hovslagare var 6:e vecka och tycker då att det tillhör hans jobb att hålla koll på hoven och dens kondition och upplysa mig om det är något som inte är bra.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan man begära av hovslagaren

så här tycker jag:

hovslagaren är proffs, å som du säger så betalar du dyra pengar för å få ett jobb utfört av en som har kunskaper som inte du har. Det är HANS skyldighet att informera dig hur du ska sköta ponnyns hovar till nästa skoning!

Min hovslagare säger till å med till om jag ska olja in fossingarna oftare!

klart alla har för å nackdelar... å du har väl varit nöjd i 4år?
men om du känner att han/hon inte utför jobbet som du vill så ska du ju byta!!! Huvudsaken är att du och hästen e nöjda!!!!! ;)

Behåll den nya hovslagaren istället för att gå tillbaka till den gamle. Oavsett att du inte blev informerad av fickan så låter det inte som om den förste gör något bra jobb, även om jag inte sett din ponny utan bara kan gå på vad du skriver här. Att hoven är plan är väl det minsta man kan begära!

Min hovslagare visar mig alltid saker som han tycker att jag behöver veta, säger att "här kan du pilla på lite tjära och här kan du göra så"....
Frågar alltid hur hästarna känns, om de snubblar mycket, om det är si eller så... han är underbar och jag skulle aldrig byta. Är hästarna sjuka eller konstiga ringer jag till honom och frågar. Nu kommer han att lägga av om några år så jag ska själv utbilda mig till hovslagare nu.

Jag tycker klart att en hovslagare ska tala om för dig om det är något som inte är bra med fötterna på din ponny. Bara för att man är häst ägare så ska man ju inte kunna se allt. Och om det är så illa att den är sned i fötterna tycker jag att det är ännu värre, om det inte är så att den varit sned när han började sko den och att han försöker räta upp det, men det ska du få veta.
Nu har jag sån tur att min kille är mkt duktig på att sko, vi har undvikigt många veterinärer på att hålla våra hästar i bra "hov hälsa" Om han hjälper andra med att sko, talar han alltid om för ägaren vad han tycker och han vill ju att ägaren ska få svar på frågor och funderingar. Sen är det ju mkt viktigt att man som hovslagare lyssnar på häst ägaren, om hur hästen funkar på just de skorna eller om man ska prova något annat, det kan bli stor skillnad på att byta skor. Och det är inte så lätt i sko djungeln att hitta det som passar.

Till er alla som svarat:

Skönt att höra att jag inte överreagerar på h*s jobb utan faktiskt kan kräva att hovslagaren gör en bedömning av hovstatus och informerar mig om den varje skoning.
Jag kommer fortsätta med den nya hovslagaren även om han är klart dyrare. Han har lovat att hjälpa oss fast han inte tar nya hästar egentligen. :bump:

Av mig och mina kollegor anser jag att du ska kunna kräva åtminstonde ett svar när du frågar/konfronterar honom.

Att det finns en ficka i strålfåra kan ha uppkommit efter att han har varit där senast. Att han tagit ner hovarna på insidan kan mycket väl också ha en naturlig orsak. Det kan röra sig om en balanseringsåtgärd. Om du tittar på hur skorna slits med din nuvarande hovis och jämför det med den nya/vikarierande hovisens sko efter lika många veckor så bör du ha ett svar på varför den ena valde att ta ner insidan eller varför den andra valde att inte göra det.
Själv informerar jag ALLTID mina kunder om det är något jag tycker han/hon behöver veta. Typ håll koll på xxxx eller xxxx osv.
Du kan ju aldrig kräva att hovisen ska informera dig om ev. småskada även om jag personligen anser att man bör upplysa kunden om det.
Du kan ju upplysa hovisen om att du vill veta allt och då är det ju helt upp till dig att välja den hovis som uppfyller alla dina önskemål. Men kom ihåg, allt en hovis gör har h*n ofta en tanke med, som kanske inte nästa hovis anser vara rätt.

Min åsikt av egen erfarenhet är att en hovslagare som är kunnig och ambitiös i det att han/hon tar sitt ansvar och "går den extra milen" för att lära känna hästarna den skor och dess problem och behov, kan fixa otroligt många problem och uträtta så otroligt mycket att har man konstanta problem med skoning och hästens hovar som inte ger med sig, så är det helt klart värt att överväga att testa en annan hovslagare.

Hade MASSOR med problem första sommaren jag hade min nya häst med tappskor fram pga avtrampningar, spruckna, sprickande hovar, trasiga, krångliga -allt!
Dessutom visade det sig att han tenderade att "skjuta" bakskorna bakåt med resultat att även de ramlade/trampades av snabbare än snabbast.. det var ett h***te hela sommaren och jag undrade vad 17 jag köpt...

min hovslagare lärde sig hästen och problemet med fram avtrampen var borta på hösten. sen tog hon itu med att kolla ordentligt vad det egentligen var han gjorde med bak, och hittade metoden att varmrikta bakskorna så att de har något av en böj fram vilket gör att han nu sätter ner bakhoven riktigt plant, och därmed inte skjuter skorna alls. De sprickande fullblods hovarna han har ordinerade hon nogrann avsköljning för att hålla fria från uttorkande lera, samt regelbunden insmörjning med oliv olja.
Mina problem försvann helt inom loppet av 8 månader. den här sommaren som trots allt innebär sämre hov kvalitet hos kanske särskilt fullbloden ofta, har jag hittills noll tappskor och noll problem medans tillochmed halvblods hästarna i stallet som aldrig brukar ha stora problem har haft tappskor osv.

så du gör rätt i att både ställa krav och att se åt andra håll för att komma tillrätta och få hjälp med kunskap och skötsel av din hästs hovar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar