J
Jacki
Min sons(8 år) fröken har en bild av min son som en som slåss vilket är fel. Men jag är orolig för att hans självuppfattning påverkas och att han får ett rykte pga vad hon säger till andra. Ett par gånger har hon sagt att han slåss på rasterna, men när jag pratat med honom, kompisarna,hans äldre syster och två andra ur personalen så visar det sig att han leker roll lekar med kompisarna(de leker sagan om ringen)men utan att skada varandra eller vilja göra det. För mig är det lika normalt som att vi lekte cowboys och indianer eller liknande. Visst kan det se ut som om de slåss på avstånd men om man vet vad det handlar om så vet man att det är en lek. Sedan har hon nu sagt två gånger att han slagit till andra barn. Detta gjorde mig naturligtvis mycket mycket orolig och ledsen. Men det visade sig att i ena fallet (pratade med sonen, det andra barnet och personal)att de lekt "ta" med bandyklubborna och min son hade "tagit" kompisen på foten för hårt i farten. I det andra fallet så hade de lekt och snurrat nära varandra och sonens jacka hade smällt till (har ett metallhänge)kompisen på kinden. Även i det fallet har jag frågat sonen, kompisen, kompisens mamma för att få veta vad som hänt. Ingen av gångerna har han alltså slagit till någon. Min son är energisk och kan vara lite tävlingsinriktad(kan ex knuffas om det är kapplöpning till matan osv)men han har aldrig slagit till någon. Han gillar häftiga lekar men är inte våldsam. Han är inte en slagskämpe. Jag har förstått att fröken ofta är irriterad på honom för han har svårt att sitta still en hel lektion i sträck och detta i kombination med energin, buffligheten och att han "glömmer" regler som att man inte får springa i korridorerna gör att hon tror honom om vad som helst. Även att slå till någon. För mig och sonens pappa är det ett långt steg mellan livlig och att slåss. Men tydligen så tycker hans fröken att han är jobbig och jobbig är lika med att han kan slå till någon. Vi har pratat med henne och med rektorn men inget verkar hjälpa. Hennes syn på honom kan vi inte ändra ens fast andra föräldrar (föräldrar till de som han skall ha slagit) har pratat med henne och berättat hur det egentligen gick till och att de som också känner min son vet att det inte ligger i honom att slåss. Nu tänker jag att det enda jag kan göra är att prata med min son om fröken. Berätta att hon tror att han slåss och att han måste försvara sig bättre när han blir anklagad för något(det gör han inte nu utan tycks tro på vad fröken säger om honom). Berätta att han ska lyssna på sin fröken när det gäller skolarbetet men inte tro på vad hon säger om hans person när det är något negativt. Han har inte haft några problem med dagmamman, frita eller den tidigare läraren. De har beskrivt honom som energisk, svårt att sitta stilla, pratig men att han lyssnar när de säger till och är snäll. Vad skulle ni göra?