Sv: Vad kan jag ge min häst för kraftfoder? *pigg häst*
Utan analys får man chansa sig till vad hästen kan tänkas behöva, detta är svårt. En analys är en välvärd investering särskilt om man kan dela på analyskostnaden med stallkompisarna.
I stället för att lägga mycket pengar på dyrt foder så ser man Om det överhuvudtaget behövs samt Vad för foder man ska välja för att foderstaten ska bli balanserad.
När man räknar ut en foderstat så räknar man utifrån hur mycket hästen väger, om den är lätt, normal eller svårfödd, hur pass hårt den rids osv. Detta är olika faktorer som spelar in på hur pass mycket hästen behöver.
Har hästen överskottsenergi och du inte har en aning om värdena så är det svårt. Hur du ska reglera fodret beror också på hur pass mycket grovfoder du ger. Tar du bort en del utav kraftfodret kanske du behöver öka grovfodret för att hästen fortfarande ska hållas i ett bra hull.
Vore jag du skulle jag utgå från hur pass mycket grovfoder hästen får i dag om den är i bra hull. Sedan skulle jag förslagsvis utfodra med t.ex. lucernpellets, kanske 0.5-1 kg per dag beroende på vad det är för en häst. Oftast är det ju proteinet i fodret som inte är tillräckligt och som kan variera mycket.
Sedan skulle jag ge ett mineralfoder också för att komplettera, vilket man ska ge är ju väldigt svårt att veta utan grovfoderanalys men man får väll chansa och ta ett som täcker det mesta. Anledningen till varför du behöver ge ett mineralfoder
om du bara skulle övergå till grovfoder alt. grovfoder + lucern är för att det inte finns tillräckligt med selen i våra svenska marker.
Därför ger man ett mineralfoder. Det finns mineralfoder som även innehåller vitaminer, t.ex. Krafft och Hippo har dessa.
Att ge betfor till en häst med överskottsenergi känns ju onödigt eftersom betforen innehåller förhållandevis mycket energi och är ett energifodermedel. Vitaminer vet jag inte varför folk duttar så mycket med hit och dit, jag Kan förstå om man ger extra b-vitamin vid pälssättning och fällning när hästen kan behöva extra men i övrigt har jag lite svårt att förstå varför. För höet innehåller oftast tillräckligt. Och ger man dessutom mineraltillskott
komplett med vitaminer som brukar vara i pelletsform och väldigt lätthanterligt så finns det i alla fall ingen anledning till att ge extra vitaminer.