Vad kan jag ge min häst för kraftfoder? *pigg häst*

MikaTela

Trådstartare
Från början gav jag fibergi låg och riven betfor och så vitamintillskott.

Men så fick jag ta bort fibergin för hon fick för mycket energi och nu har jag även fått ta bort betforn för hon går på tårna och är smått hysterisk känns det som. :crazy:
Så just nu har hon vitaminer+vatten soppa med morötter i.

Finns det något kraftfoder hon kan få utan att bli hysteriskt pigg?:confused:

Sv: Vad kan jag ge min häst för kraftfoder? *pigg häst*

Vad har höet för värden? Du kanske inte ens behöver ge kraftfoder?Faller hästen ur utan kraftfoder?

Ska jag vara ärlig vet jag inte höets värden, men är fint hö med nogrann bonde. Hon är i fint hull och så. Men grejen är att känns inte bra att ge henne soppa bara :crazy: och hon behöver sina vitaminer.

Utan analys får man chansa sig till vad hästen kan tänkas behöva, detta är svårt. En analys är en välvärd investering särskilt om man kan dela på analyskostnaden med stallkompisarna.
I stället för att lägga mycket pengar på dyrt foder så ser man Om det överhuvudtaget behövs samt Vad för foder man ska välja för att foderstaten ska bli balanserad.

När man räknar ut en foderstat så räknar man utifrån hur mycket hästen väger, om den är lätt, normal eller svårfödd, hur pass hårt den rids osv. Detta är olika faktorer som spelar in på hur pass mycket hästen behöver.

Har hästen överskottsenergi och du inte har en aning om värdena så är det svårt. Hur du ska reglera fodret beror också på hur pass mycket grovfoder du ger. Tar du bort en del utav kraftfodret kanske du behöver öka grovfodret för att hästen fortfarande ska hållas i ett bra hull.

Vore jag du skulle jag utgå från hur pass mycket grovfoder hästen får i dag om den är i bra hull. Sedan skulle jag förslagsvis utfodra med t.ex. lucernpellets, kanske 0.5-1 kg per dag beroende på vad det är för en häst. Oftast är det ju proteinet i fodret som inte är tillräckligt och som kan variera mycket.
Sedan skulle jag ge ett mineralfoder också för att komplettera, vilket man ska ge är ju väldigt svårt att veta utan grovfoderanalys men man får väll chansa och ta ett som täcker det mesta. Anledningen till varför du behöver ge ett mineralfoder
om du bara skulle övergå till grovfoder alt. grovfoder + lucern är för att det inte finns tillräckligt med selen i våra svenska marker.
Därför ger man ett mineralfoder. Det finns mineralfoder som även innehåller vitaminer, t.ex. Krafft och Hippo har dessa.

Att ge betfor till en häst med överskottsenergi känns ju onödigt eftersom betforen innehåller förhållandevis mycket energi och är ett energifodermedel. Vitaminer vet jag inte varför folk duttar så mycket med hit och dit, jag Kan förstå om man ger extra b-vitamin vid pälssättning och fällning när hästen kan behöva extra men i övrigt har jag lite svårt att förstå varför. För höet innehåller oftast tillräckligt. Och ger man dessutom mineraltillskott
komplett med vitaminer som brukar vara i pelletsform och väldigt lätthanterligt så finns det i alla fall ingen anledning till att ge extra vitaminer.

blanda lite vetekli och lusernpellets. smakar gott, bra att blanda vit i och ger inte så mkt hetsig energi.

Testa kornkross :idea:

men tänk på att kross försvinner näringen på efter ca 2 veckor.... (gäller havrekross med)

men man kan nog köpa helt korn och stöpa det. tror jag ia f...

i vilket fall så vet jag att korn är bra för hästar som går på tårna

Näringen försvinner INTE om man krossar spannmål..det är den HYGIENSIKA kvaliteen som försämras.

Varför behöver hon extra vitaminer ? Hästar har sällan, för att säga, nästan ALDRIG något behov av vitamintillskott.

Vitaminer var nog fel ord.
Hon får vitlökspulver (har testat låta henne vara utan men då blir hon megaförkyld. :crazy: ) och sen får V.S.L som innehåller Vitamin E, Selen och Lysin och hjälper henne bygga upp sina muskler och bibehålla dom då jag inte riktigt har ork (är skadad) att rida henne lika mycket varje vecka.

Lympos Havrefri är ett bra alternativ för pigga hästar. Det fick jag ge mitt fullbod som var lite "hysterisk" när jag köpte henne. Och det funkade jätte bra

som sakt varför ge energi om hon är pigg och fin i hullet???
blanda det du vill med lite rivna morötter bara:)

Plocka bort betforn, tycker jag. Det gjorde jag och fick en helt annan häst. Sedan bytte jag ut krafften mot kornkross, då korn brukar funka bra till heta och pigga hästar.

När jag tog över min häst (foderhäst) så gjorde jag helomvändning i foderstaten. Tidigare åt hon krafft, lucern, massor med betfor och hösilage. Nu får hon mer hösilage, lucern (för muskelbygget) och kornkross. Sedan ger jag raps- eller matolja för att smörja tarmar och ge fin päls.

Håller med det som sagts om vitaminer; Är det egentligen nödvändigt att tillsätta en massa sådant om man har bra grovfoder? Jag har haft häst i många år och aldrig gett något annat än b-vitamin (vid pälssätt/fäll) och mina hästar har inte lidit av det... :banana:

Själv har jag också en pigg häst, som blir alldeles för het vid foder som innehåller havre! Jag har en c-ponny som rids 6ggr i veckan och han har mkt lätt att växla i vikt. Men jag tycker att du ska prova Eggersmann! Det är ett müsli foder, som finns olika sorter för alla hästar! För pigga hästar, för sega hästar, för hästar som behöver gå upp eller ner i vikt och ja.. you name it! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 489
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens