Vad kan jag förbättra?

Koppen

Trådstartare
Jag lutar mig lite framåt här, därför svankigheten. Ser inte ut så i vanliga fall. :crazy:
Hur ser det ut annars? Ge kommentarer både på mig och Glossy!
Eftersom jag är nybörjare på detta så tål jag att höra det mesta! ;)
IMG_0823.jpg

Sv: Vad kan jag förbättra?

Lite suddig bild, men jag tycker om denna bilden.
IMG_0822.jpg

Ser ni att hon behåller formen trots slappa tyglar? :)
IMG_0824.jpg

Lite bakom lod tyvärr...

hej där!
Tycker att du kan länga dina stigläder, de ser närmast ut att vara i läge för hoppning på bilden....
Med längre stigläder kan du också släppa knäna ut från sadeln i en avslappnad position,så du kan rida med din sits på ett annant sätt.

Inom western har vi inget knip alls i knäna utan ska rida med i rörelsen som blir istället. svårt, ffa när man har ridit engelskt innan, jag syndar fortfarande,och jag sadlade om för 12 år sedan....

Försök att ge ännu mera eftergift i tygeln, det där är korta tyglar i mina ögon.
När du rider på stången så ska hästen egentligen kunna neckreiningen( alltså att den tar styrning av tyglarna mot halsen) helt, annars ska man rida på vanligt tränsbett.
Stången är så pass skarp att om man inte har släppt stödet helt, så stängerna så att säga ligger helt i neutralt läge, så riskerar man att få en häst som kryper bakom lod och krullar ihop sig istället för att hitta bärighet bakifrån.

Tycker det är så jättekul att du verkar ha fastnat för westernridningen också:)
Kommer ihåg när du startade din första(?) tråd här, då lät det mer som om det var utrustningen som lockade dig,
så istället för indian kanske det blir en cowgirl av dig istället?:angel:

Ja, jag känner själv att jag har lite korta läder! Dem ska jag länga idag.

När kommer du till GBG igen då? :angel:

Läng stiglädrerna det dubbla och byt till tränsbett :) (stång ska endast användas vid ridning med enhandsfattning och långa tyglar- dvs länger fram i utbildningen). Fin häst!

Jag är ledsen att behöva kritisera men din häst går inte i form. Den har förböjt nacken och det är en helt annan sak.

Det gör inget! :) Ska försöka få nya bilder när vi skrittar/travar.
Satt och funderade en stund på om bilderna var så bra eg. :smirk:
Hon gick i en låg och fin form i traven och skritten igår, och inte alls som på dessa bilderna.
På dessa bilderna står hon helt still, vilket kan vara lite missvisande då då det blir ögonblicksbilder.

Håller helt med dom andra, läng dina stigläder, byt till tränsbett och läng på tyglarna så att hästen får räta ut hals och nacke. Sedan är det bara att försöka att rida avslappnat och åk gärna och träna för någon duktig lokal tränare som kan hjälpa dig med resten av westernridningen så de vet att du gör rätt och ger hästen rätt hjälper :) Annars ser du ut att ha en fin häst och du verkar ha hjärna för att kunna tänka om och inte fastna i den engelska ridningen, så keep on rolling! :p

Rapport: :D

Längde stigbyglarna igår två hål, och jag ska erkänna att det kändes 100 gånger bättre!! Jag kan rida i den sadeln i timmar!! :love:

Bettet är alldeles för skarpt! :( I skritt går det jättebra! Hon går i en lååg och avslappnad form, men när jag skulle trava gick det inte lika bra. Och jag vill inte ha nån dragkamp med henne och speciellt inte med det bettet!

Vi hade kul iof! :rofl: Världens galopp i skogen så håret flög på oss. Men det är ju inte så jag vill ha det eg. (Lät henne vara sån för hon behövde sträcka på benen, och hon var såå glad!)

real_cowgirl skrev:
Håller helt med dom andra, läng dina stigläder, byt till tränsbett och läng på tyglarna så att hästen får räta ut hals och nacke. Sedan är det bara att försöka att rida avslappnat och åk gärna och träna för någon duktig lokal tränare som kan hjälpa dig med resten av westernridningen så de vet att du gör rätt och ger hästen rätt hjälper :) Annars ser du ut att ha en fin häst och du verkar ha hjärna för att kunna tänka om och inte fastna i den engelska ridningen, så keep on rolling! :p
Jag ska genast leta efter en tränare. Har bara fått en lektion sedan Quarter4ever var nere! :crazy:
Förvånar mig inte ett dugg om vi sadlar om helt och hållet! :rofl:

låter ju bra de! lägg gärna ut några nya bilder om du kan knäppa några, skulle vara skoj att se! :)

På den sista bilden ser det ut som att du har ett ganska ordentligt utslag på stången så det kallar jag ej slappa tyglar. Släpp efter merpå dom och flytta bak över kroppen och längt stiglädrena ett hål eller två :o)

Man rider så i Engelsk ridning också. Alltså att knäna inte ska knipa utan gå med i rörelsen. Att vara lös och avslappnad i knäna är en grundförutsättning för en avslappnad sits så där finns ingen skillnad i ridsätten.

Ska fota nya bilder i skritt och trav så får ni bedömma dem också! (Måste ju veta hur jag rider! ;) )
Inser att korten, som min dotter tog, är lite missvisande.

To be continued...

Varför hade jag inte med mig kameran igår??? :mad: :mad: :mad:
Varför går det alltid så bra när man glömmer kameran??

Vill ha fler bilder! Prova med tränsbett och se vad du får för skillnad, stång är snyggt men inte lika lätthanterligt om man är van vid att rida på två händer...

Nu ni! ;)
Jag köpte ett nytt tränsbett på Gekås igår!
Ett vanligt mässingsbett som jag tänkte byta med det gamla! Sen bombaderar jag er med bilder! :D

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
286
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 075
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2