Vad kan hon ha hittat på i boxen??

Sv: Vad kan hon ha hittat på i boxen??

En av travarna på min förra skola hade en hovböld. Han kunde knappt gå stackarn. Och vet hittade inget när han kollade är nästan säker på att han kollade med visitertång också. Men sen fixade hovslagaren det. Hoppas det går bra med din shettis. Håller tummarna.

Det hoppas jag med. Vet ringde tillbaks, som överenskommet, och hon är på väg ut nu. Jag bestämde mig för att det var bäst att ta ut henne eftersom jag inte fick tag i hovis. Håll tummarna för att hon hittar något, och att allt går bra!!

Håller tummarna att det "bara är en hovböld" Hade det en gång på min häst och han blev fruktansvärt halt utan att bli särskilt varm varken på hov eller ben. Slutade med att han stog på sjukhuset i Helsingborg med 1/4 mindre hov och antibiotika i tre dagar sedan hem och vila tills han åter kunde skos, d v s fyra-fem månader..Men jag var glad att det bara var en böld och inte hovbenet som hemma veterinären först trodde.........Lycka till, skriv och berätta vad vet sa.

min häst sparkar sig på kotorna. blir svullen och mkt öm i en dag, sedan är det i princip över...kanske att det dras ut 2-3 dagar, men inte mer..

Jaha, då var man 2192 kr fattigare. Hoppas att fakturan dröjer länge...

Nå, det var en väldigt trevlig distiktsvet ute som verkade hästkunnig och som tog sig tid att undersöka ordentligt, men som tyvärr inte kunde säga vad felet var. Hästen reagerar inte på visitertång. Hon reagerar inte när man trycker och klämmer på olika ställen längs benet. Men ändå står hon ofta med hoven i luften, även om hon kan stödja på benet när hon måste. Hon kan alltså sätta ner hoven när hon går, även om hon haltar rejält. Med andra ord är hon en häst som har väldigt ont i ett ben/hov, men inte reagerar för tryck någonstans:crazy: . LITE grann varmare i hoven och LITE svullen över kotan är hon. Det är allt man kan se och känna. Allmäntillstånd och aptit bra, dock något förhöjd puls och andningsfrekvens (vet rev sig i håret över detta också, eftersom hon inte tyckte att hästen verkade ha såpass ont att pulsen skulle vara förhöjd).

Lilla Cloetta fick en Finadyne-spruta, och hon ska få Finadyne i helgen en gång/dag. Förhoppningsvis är hon bättre när helgen är över, annars får vi åka iväg på en uförligare utredning. Vet tyckte också att jag skulle prova att få tag i hovis efter helgen, om det verkade som om det onda kommer från hoven.

Så man kan väl säga att jag fortfarande inte vet något, men hästen lyckades i allafall förvirra en stackars vet med sina konstiga symptom.

Men stackars liten. :( Tror du inte det kan vara en hovböld ändå? Som sitter så till att hon inte reagerar för tryck ännu. Var det en av veterinärerna från min sida gränsen? Numera kan man ju anlita dem även till annat än vaccinationer... :smirk:

Tycker fortfarande att det låter som hovböld men att den måste mogna i ett par dagar till.......Det var så med min stackare som jag berättade om förut. :confused:

Japp, hon kom från din sida gränsen;) !

Jo, det kan fortfarande vara en hovböld för, som vet också sa, kan de ju sitta på sådana sätt att man inte alltid får reaktion med tången. Får väl se om jag får tag på hovis efter helgen. Han brukar vara väldigt hygglig och hjälpsam, så han kommer nog om det behövs.

Jag var precis ute hos Cloetta, och hon verkar må lite bättre efter medicinen. Hon står mer avslappnat och klarar av att stå med hela hoven i marken längre stunder.

Jaha, då var man 2192 kr fattigare. Hoppas att fakturan dröjer länge...

Nå, det var en väldigt trevlig distiktsvet ute som verkade hästkunnig och som tog sig tid att undersöka ordentligt, men som tyvärr inte kunde säga vad felet var. Hästen reagerar inte på visitertång. Hon reagerar inte när man trycker och klämmer på olika ställen längs benet. Men ändå står hon ofta med hoven i luften, även om hon kan stödja på benet när hon måste. Hon kan alltså sätta ner hoven när hon går, även om hon haltar rejält. Med andra ord är hon en häst som har väldigt ont i ett ben/hov, men inte reagerar för tryck någonstans:crazy: . LITE grann varmare i hoven och LITE svullen över kotan är hon. Det är allt man kan se och känna. Allmäntillstånd och aptit bra, dock något förhöjd puls och andningsfrekvens (vet rev sig i håret över detta också, eftersom hon inte tyckte att hästen verkade ha såpass ont att pulsen skulle vara förhöjd).

Lilla Cloetta fick en Finadyne-spruta, och hon ska få Finadyne i helgen en gång/dag. Förhoppningsvis är hon bättre när helgen är över, annars får vi åka iväg på en uförligare utredning. Vet tyckte också att jag skulle prova att få tag i hovis efter helgen, om det verkade som om det onda kommer från hoven.

Så man kan väl säga att jag fortfarande inte vet något, men hästen lyckades i allafall förvirra en stackars vet med sina konstiga symptom.

Håller tummarna det brister en hovböld innan året är slut! De kan vara himla knepiga ibland. Men om inte, så när du åker till klinik, se till att det ultraljudas om ni inte hittar annat. Min herre frvirrade ju också både DV och kliniken ordentligt (halt, inte palp öm nånstans). På kliniken var ju vet väldigt bekymrad över fraktur först, men när rtg kom tillbaka ren så eh va.. Ultraljud gjordes mest för att kika på ledkapsel etc. Men visade en senskada på djupa böjsenan. Så om du väl måste till klinik (jag hoppas det gett sig innan dess!) se till att det letar 'tills de hittar' eller iaf tills det inte finns mer att undersöka där och då!

Håller tummarna!

Hm, knäskålen då? Fast där borde väl vet ha känt igenom ordentligt.

Hoppas i alla fall det ger med sig och släpper och att hon mår bättre redan i morgon!

Ja, vet kände igenom hela benet. Klämde och tryckte och fick ingen reaktion någonstans:crazy: . Hon böjer dessutom benet jättebra och lyfter upp det (böjt) i luften och sätter ner det igen.

Hon verkade må bättre nu på morgonen, fast det är ju svårt att säga om det beror på smärtlindringen (Finadyne) som hon fick igår kväll. Det första jag hörde när jag satte en fot utanför dörren var "höhöhö" från stallet, dvs Cloettas morgonhälsning! Hon var glad för att få sitt hö och nytt vatten, men tyckte nog att det var konstigt att inte få gå ut i hagen. Hon flyttade sig runt i boxen lite grann och jag tycker att hon belastar hoven mer idag men, som sagt, det kan ju vara smärtlindringen också...

sådär va min häst exakt i tisdags kväll...hade vet ute som bedövade o höll på i hela benet o klämde med visitertången...hittade ingenting...o fortfarande jättehalt...men satt innanför bogen på honom...resultatet efter en rejäl vurpa i hagen...så d har blivit en rejäl sträckning eller nåt i mjukdelarna innanför bogbladet...så nu e det "Butta" o boxvila som gäller...hoppas din lilla snäckakryar på sig...mvh..:) :smirk:

Hur länge ska din ha boxvila? Min lilla stackare "slåss" med oss varje gång vi är ute hos henne och försöker tränga sig ut, för hon vill ju inte stå inne i tråkiga boxen när kompisen är ute.

Nej, hon trivs verkligen INTE i boxen hela dagen. Hon lyckades tränga sig förbi mig när jag skulle ut med skottkärran och hann till och med springa lite på sitt onda ben innan jag fick tag i henne igen:crazy: . Säkert INTE bra för benet! Då hade stora kompisen fått gå in redan, så det var inte bara sällskapet hon var ute efter utan hon ville faktiskt UT. Stackars lilla pållan...:(

Kan du inte göra en liten sjukhage i den vanliga hagen? Så får hon ändå vara ute, men kan inte kuta runt på sitt onda ben.

Kan du inte göra en liten sjukhage i den vanliga hagen? Så får hon ändå vara ute, men kan inte kuta runt på sitt onda ben.

Jag ska göra ett försök, för jag tror att hon hade mått bättre (psykiskt i alla fall) utomhus. Hon är så pigg och glad, tack och lov, och hon tycker nog inte att det finns någon anledning till att stå inne. Igår verkade hon lite trött, och ville gärna ligga en hel, och då var det nog lättare att acceptera boxen. Men nu när hon mår bättre tycker hon väl att det är urtrist att stå där inne.

Ge henne medicin vara superlätt! Hon ÄLSKAR Proviva med jordgubbssmak :D , och Finadyne-pulvret i några deciliter Proviva gick ner hur bra som helst. Hon skulle gärna druckit/ätit mer om hon bara fått!

min ska ha 10 dagars strikt boxvila o "butta" i 5 dagar...skall återkomma till vet. på tisdag så får vi se då...men igår kväll gick han riktigt "bra" på benet...men han tycker heller inte om o stå inne så ja trodde det skulle bli ett problem..men nu efter 4 dagar så verkar han ha fattat att han inte kommer ut..nu e det ju säkert mycke medicinen som gör det oxå...att han inte har ont o att han går bättre på det...får väl se hur d blir när man slutar me det...lycke till o gott nytt år...:banana: :bump:

Knapplån.

Tänkte uppdatera lite om oss.

På nyårsafton var hon fortfarande rättså halt. Min mamma, som inte såg henne när hon var som värst, tyckte att det såg ut som om hon släpade benet. Men det var för att hon fortfarande inte ville sätta ner hela hoven riktigt i marken, utan bara tån. Hon har hela tiden kunnat stödja på foten, men inte velat...

Jag har fruktansvärt svårt för att ha hästar på boxvila, och båda två led. Cloetta stod inne och gnäggade och stressade upp sig själv (svettades bland annat) och Belle tyckte det var urtrist att vara ute själv (hon bara stod vid öppningen och såg förvirrad ut).

Igår, nyårsdagen, verkade hon helt plötsligt mirakulöst 100% bättre! Så till den grad att jag släppte ut henne i en timme ungefär tillsammans med kompisen. Visst gjorde hon en del som jag önskat att hon inte skulle gjort (sprang och sparkade bakut...), men mestadels stod pållarna och kliade var andra och Cloetta besökte vartenda "kliställe" som hon har i hagen. När hon kom in var hon svalare i hoven än hon varit sedan hon blev sjuk/skadad... Märkligt!

Idag var hon pigg och fin, och hade absolut inte tagit någon skada av gårdagen, så hon fick vara ute i hagen ännu mer idag. Idag blev det inget spring, tack och lov, men det bara syntes hur hon njöt av att vara ute och gräva rötter, klias med kompisen och rulla sig.

Var jag dum som släppte ut henne redan? Jag vet inte, men ibland får man chansa och lita till sin magkänsla. Jag vet inte vad som är/har varit fel, men det verkar inte som om hon blir sämre av att gå ut.

Någon som har några tankar angående vad som kan vara fel med en häst som på en fredag är så halt att den hoppar på tre ben, och på en måndag är pigg, glad och bara lite stel:confused: ? Medicinen slutade vi med igår, och då fick hon inte ens i sig hela dosen...

Jag tycker att man får se till varje individ när det gäller detta med strikt boxvila. Mina hästar har jag "fått lov" av vet till att ha i sin vanliga hage, de springer sällan och blir mer uppjagade av att stå inne.

Vad felet kan ha varit har jag ingen aning om...Hoppas iaf att hältan håller sig borta nu!

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: mooi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?