Vad kan hon ha hittat på i boxen??

bettysmatte

Trådstartare
Shettisen såg helt normal ut kl 20 igår kväll när de togs in. Nu, klockan 5.30 vid utsläpp haltar hon rättså rejält på vänster bak:crazy: . VAD kan hon ha hittat på i boxen som gör att hon har ont i benet? Måste iväg och öppna på förskolan, så jag har tyvärr inte tid att undersöka det närmare nu, men kommer hem vid lunchtid och får hoppas att hon mår bättre då. Usch, varför är det alltid något knas med hästarna???

Sv: Vad kan hon ha hittat på i boxen??

hon kan ha gjort något i hagen... e ju inte helt 100 att de märks på en gång... hade en häst om förra vintern busa runt, hon gick omkull, men var uppe å sprang ligga piggt... sen när vi tog in dom senare på kvällen kunde on inte stå på ena bak :crazy: så antagligen var det från morronen när hon ramlade å sen hade hon tagit de lungt på e-middagen... blivit kall å stel...

hoppas din häst e bättre sen

Kolla pulsen när du kommer hem, så det inte är en hovböld.

Okej, jag är hemma och hon är absolut inte bättre. Hon låg ner i hagen och jag fick tvingat upp henne och in med henne i boxen. Hon vill inte belasta detta ben alls om hon slipper. Nu står hon inne och äter hö. Frågan är bara vilken man ska ringa först, hovis eller veterinären (distriktsveterinärerna här omkring är inte de bästa:crazy: )? Stackars lilla häst!

Har varit ute och klämt lite på benet. JAG tycker att hon känns lite svullen runt kotleden - kan en vrickning göra såpass ont att hästen inte vill stödja på benet? Hon står upp och äter, så hon verkar inte särskilt allmänpåverkad, men hon vill inte belasta benet riktigt. Hon har det i marken när hon står i boxen, men man kan se att hon inte lägger alls lika mycket tyngd på detta ben. Får väl försöka med vet, även om jag inte har särskilt mycket hopp för vad de kan göra.

Min ponny hade liknande symtom för ett tag sedan i ett framben det visade sig vara en hovböld.mvh tuttan

Du måste kolla om hon har puls i benet, står hon på tån, elelr vilar hon hela benet.

Kolla även om hon har feber.

Det här med puls är jag hopplös på...:crazy: Hoven är i allafall inte varm. Hon står och äter hö nu, och har benet vinklat lite rakt utåt åt sidan (någon som fattar vad jag menar, eller är det lika luddigt för er som det låter när jag läser vad jag skrivit?). Det syns att hon inte vill lägga samma tyngd på detta ben som det andra.

Jag har ringt distriktsvet och lämnat meddelande på hennes mobil. Hoppas att hon ringer tillbaks snart! Hoppas också på att det är något relativt "enkelt" som t. ex. en hovböld...:(

En vild gissning är att hon halkat till och sträckt sig när hon skulle resa sig. Kan det vara möjligt? Vad har du för underlag i boxen?

en häst i mitt stall eller ja i stallet där jag tar hand om en häst hadde så. han hadde en hovböld som dom va tvungna att borr upp, så han stog med bandage + gips på hoven i 2 veckor i boxen, men nu är han ute o överpigg .. :smirk:

En vild gissning är att hon halkat till och sträckt sig när hon skulle resa sig. Kan det vara möjligt? Vad har du för underlag i boxen?

Nej, det är nog i stort sett omöjligt. Vi har permanentbäddar av spån som vid det här laget är rejält packade och tjocka. Halkrisken borde alltså vara = 0.

Nu har jag varit ute och klämt på henne igen. Hoven känns nu, jämfört med de andra tre, faktiskt varmare. Hon sparkar absolut inte vilt omkring sig när jag känner på benet, men hon drar upp och undan och vill helst slippa mig där.

Distriktsvet var upptagen till tidigast kl 17 idag. Hon undrade om jag trodde att det var akut (och att hon då skulle komma ut på jourtid), eller om jag kunde vänta till efter helgen. JAG har ingen aning:crazy: . Det är ju hon som är vet. Jag hatar att försöka ta sådana beslut... Har också ringt och lämnat meddelande på hovis mobil. Hoppas att han ringer tillbaks och kan komma ut och kolla henne. Nu i och med att hoven känns varm finns det ju en större "chans" att det är en hovböld. Sliter mitt hår!!!

Hm, ja, när du beskriver att hon tar ut benet sådär är jag nog med inne på sträckning.

Hon kan ju ha halkat i går, innan du tog in henne, och blivit dålig under natten.

Om du står bakom henne, kolla hur hon ser ut, liksidig, om du lyfter upp svansen, hur ser lårmusklerna ut på insidan.

Du borde verkligen försöka ta lära dig att kolla pulsen!!:)

Du borde verkligen försöka ta lära dig att kolla pulsen!!:)

Ja, jo, jag vet, men det är en sådan grej som jag nästan fick fobi för när förra hästen hade fång. Vågade nästan inte känna efter puls, för jag inbillade mig saker hela tiden:crazy: .

Nu är ju den stora frågan om pållan kan vänta, och vila, tills efter helgen eller om vet ska komma ut i kväll på jourtid. Jag sitter och väger vad en distriktsvet verkligen kan åstadkomma. Kanske det är bättre att avvakta och ta hästen i transport till Hbg (ca 15 mil) om hon skulle bli sämre under helgen (om t. ex. allmäntillståndet försämras nämvärt). Vad tycker ni? Vad hade ni gjort om ni var i min sits?

Ska ut och kolla liksidighet. Blir nog lite svårt bara att se saker (och känna också för den delen) med all shettispäls som hon har.

Har hon inte förhöjd temp så hade jag väntat en dag till. Om det blir jourveterinär ikväll eller imorgon gör ju inte så stor skillnad. Men hennes tillstånd kan ju vara avsevärt annorlunda imorgon. Både om det är en sträckning eller hovböld. Vill det sig väl så är hon bättre imorgon och behöver kanske inte veterinär alls under helgen.

Har hon inte förhöjd temp så hade jag väntat en dag till. Om det blir jourveterinär ikväll eller imorgon gör ju inte så stor skillnad. Men hennes tillstånd kan ju vara avsevärt annorlunda imorgon. Både om det är en sträckning eller hovböld. Vill det sig väl så är hon bättre imorgon och behöver kanske inte veterinär alls under helgen.

Jo, det är väl den linjen var är inne på också... Jag har varit ute och mockat till henne och hon verkar pigg och "sig själv" förutom det onda benet då. Visserligen låg hon ner när jag kom ut, men det gjorde kompisen också:D !, och hon kom snabbt på fötter när jag kom ut. Hälsningsgnäggade som vanligt och åt mer än gärna morotsbitarna som jag hade med mig. Jag avvaktar att hovis ev. ringer tillbaks i stället, och om han kan komma ut och klämma på hoven lite grann så är det ju bra. Annars får vi se om det blir vet i morgon om hon inte är bättre då, eller kanske till och med sämre:crazy: . Men det får vi ju inte hoppas!

*KL*

Kan hon ha rullat fast men tagit sig loss själv?

Var ju så min valack skaffade sig sina skador tyvärr. Men det syntes ju på väggen att det var sparkmärken efter skorna, och bädden var lite 'tilltufsad'.

För ett år sedan råkade jag ut för ngt liknande.

Mamma tog in hästarna på kvällen och alla gick som de skulle, när hon skulle släppa ut morgonen efter så vägrade mitt sto att stödja på höger bak. Ingen värme, ingen svullnad, ingen puls - tog ut vet som ville att vi skulle åka till djursjukhuset och röntga.

Det visade sig att hon fått en spark i hagen på onsdagen och fått en griffelbensfraktur. Nu är hon helt återställd men hon fick vila i 6 månader.

Hoppas att det är ngt lindrigt och att din häst snart blir frisk.

Lycka till!

*KL*

Kan hon ha rullat fast men tagit sig loss själv?

Var ju så min valack skaffade sig sina skador tyvärr. Men det syntes ju på väggen att det var sparkmärken efter skorna, och bädden var lite 'tilltufsad'.

Jag antar att den möjligheten finns. Hon har en gång, för rättså länge sedan, lyckats knyckla till sin vattenspann som hon har i boxen. Vet ej vad hon hittade på då:crazy: , men då hände inget med hästen så jag hade nästan glömt bort det. Hennes bädd denna gång var inte precis "tilltufsad". Det var väl egentligen det första jag kollade - att boxen såg "normal" ut i morse.

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: mooi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?