vad kan detta vara?

F

floyd

ska ringa vet imorgon, men tänkte höra om någon här känner igen detta?
För ca en månad sen började min häst bete sig lite underligt vid ridning, efter en stund börjar han rycka i pälsen/huden på höger bog och drar irriterat ner huvudet, händer några gånger vid uteritt men aldrig vid träning i ridhuset, han vill klia sig på frambena, men han visar ingen hälta och verkar inte ha ont, bara irriterad, precis som att en insekt biter honom, men det är inte det. I dag kom vi bara ut på gårdsplan, och han började slå med svansen och nästan slå knut på sig för att bita sig mot höger sida. försökte rida men han var super irriterad någonstans på höger sida, men fortfarande ingen hälta. Jag ledde tillbaka honom till stallet. någon som känner igen detta?

Sv: vad kan detta vara?

Styngflugelarver kanske? Har han små gula saker i pälsen? Dessa kläcks och kliar frenetiskt i pälsen.

ok, ska undersöka det, är dom små? hur får man bort dom?
Det konstiga är att det varat ca. en månad och det händer bara när jag rider.

Ja, de är små. Det kan ju i och för sig vara något annat eftersom du bara märker det när du rider. Man kan skrapa bort dem eller man kan använda sig av saltvatten (mycket salt i vattnet) ifall han har sådana. Alla mina har i år.

Det är inte "älgloppor" på honom då? Min häst blir skogstokig när de kryper in i pälsen och svansen på honom! De bits ju oxå!!! :devil:

Håller med! Älglusar/loppor/flugor, kärt barn har många namn...
Min ena häst blir helt galen när han har sådana på sig. Speciellt om de har krypit in i svansen...

Jag har i alla år luskammat och baddat såren med jodopax/alsolsprit vilket har underlättat ngt. Fick för mig att testa Switch i år och peppar, peppar så funkar det nog, har inte haft ngn i svansen efter att jag lagt en sträng Switch i hela mankammen och hela svansroten.

Luskamma svansen så kommer du säkert att hitta små lösa vingar samt varkrustor där de har bitit.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka