Vad kan detta vara? *bilder*

Equilina

Trådstartare
Ena pållan har dessa två "sår" på bakbenen, ett på varje. Hon hade dem när hon kom (oktober -08) och de har blivit lite mindre sedan dess.

Vet var här i ett annat ärende i november och kastade en hastig blick på henne, petade lite på det och ryckte på axlarna, hovis gjorde ungefär likadant.

Hon verkar inte besvärad av dem öht. Ingen klåda, ömhet eller så. Varken vätskar eller blöder.

Uppf sa (trodde?) att det var någon typ av mugg och hon hade haft det tidigare vintrar.

Vad tror ni?

Sv: Vad kan detta vara? *bilder*

svårt att säga, men såret på det vita benet tkr jag nästan ser ut mer som ett gammalt skärsår...
Det andra vet jag inte, men har aldrig sett mugg på det stället...

Jag tänker "svamp" men det beror kanske till viss del på att min egen pålla hade en mystisk svampinfektion i fötterna. Vet alltså inte alls vad det är din häst har...

Om du har ringormsmedel hemma, alt. pevaryl eller medel mot svamp - prova att sätta på det. Om det hjälper borde du se resultat på 3-4 dar.

Hej där!

Verkar vara lite ointresserade folk som tittat på det där. Är du säker på att uppfödaren menar att hästen haft dessa tidigare år också? Hm, jag tycker att åtminstone så ser det ut att vara(på det vita benet) ärrvävnad och det ser ut att vara samma på det andra benet. Typiskt att det blir lite knöligt och ohårigt då det läker.

Ser mer ut som sår som inte skötts ordentligt och därmed inte läkt som de skall utan ful ärrvävnad, min första känsla när jag ser bilderna är att hon haft närkontakt med elrep som samtidigt som det gett sår bränt huden ser typiskt ut som sådana sår + lokaliseringen. Är det så får du nog tyvärr leva med dem.

svårt att säga, men såret på det vita benet tkr jag nästan ser ut mer som ett gammalt skärsår...
Det andra vet jag inte, men har aldrig sett mugg på det stället...

Håller med! Gapande sår brukar läka ihop sådär...jag vet för jag har en av mina hästar hemma med ett liknande ärr på ett bakben sedan förra året.
Mugg sitter på baksidan i karleden...går det upp efter benet så är det rasp.

Jo jag vet att mugg heter rasp när det är på benent :), men tänkte mer på att det nästan alltid brukar sitta på baksidan, mer över senan, iaf vad jag sett.

Det ser ut som den typ av rasp som min får då hon ätit för kraftigt foder. Det lixom kryper runt kring kotan och flyttar sig i samma takt som det läker där det började.
Krustar sig och blir små vätsekristaller.
Har ingen betydelse hur man sköter det, ser likadant ut men läker snabbt då kroppen slipper belastas av en massa skit!
Min får det då gräset är som kraftigast, men har haft det på vintern hos fodervärd då hon fick extra proteinfoder tror jag det var..

De gissade på svamp, men jag tycker det verkar vara rasp, veterinär har sagt rasp oxå.

Det vita håller jag med om! Jag tycker det ser ut som svallkött liksom, inte alls omöjligt att det är ett gammalt skärsår om jag tittar noga.

Det svarta ser inte riktigt likadant ut, det är lite mer "krustigt" på ytan liksom.

Tror att jag har pevaryl hemma, skadar väl inte att prova? På det svarta benet isf.

På det vita benet kan det säkert vara som du tror, jag har inte tänkt på det bara!

Men det svarta, det ser inte ut som ett sådant sår... Möjligtvis ett skrapsår? Det är rundare, ytligare (mindre svallköttslikt) och lite krustigt.

Så länge hon inte lider av det så har jag inga problem med att leva med det :)

Fast detta har inte flyttat sig, har det hänt något så har det krympt (men det kan vara mattes önsketänkandesyn också...).

Har det flyttat sig eller bara minskat? Är det gamla ärr så borde de ju inte minska nämnvärt i storlek, annars gissar jag också på ärr (okvalificerad gissning, men ändå... har själv trott att kusen hade mugg pga att det kändes som sårskorpor bak i ena karleden vilket visade sig vara ett ärr! :p )

Kompisens häst fick likadana sår på sina framkotor som din har på sitt bakre(det svarta). Men han fick det för att han stod och sparkade i boxen. Det såg precis ut så! De lindade honom sedan på nätterna så det kunde läka.

Men är ju lite svårt å få sådana sår på bakbenen=)

De har inte flyttat på sig, kanske minskat liiiiiite, men det kan som sagt vara inbillning. Synd att jag inte mätte dem innan! :(

Ja, hon lär inte ha fått dem av att sparka i väggen :p

(Båda "såren" är på bakbenen)

Ja jag skrev ju att det skulle varit lite märkligt=)

Men tycker att det ser ut som sår som ej skötts ordentligt och nu har "läkt"

Även på det svarta benet?

Då är det inget att göra åt. Tur att hon inte lider av dem då!

Ja jag skulle tro detta! Som sagt det ser precis ut som de sår han hade på benen (även om de orsakades av sparkar)

Det kan inte vara så att den e lite för "snabb" i bakbenen å slår i framhovarna?

Jag tycker definitivt att det ser ut som skador efter rep eller dylikt...stora sår har det ju varit i alla fall..tror inte på mugg i detta fallet faktiskt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka