Vad kan det vara?

T

Tjalfe

Min fjording har inte vart riktigt som han ska, han har gått lite ojämnt men har inte verkat ha ont direkt. Och såhär har det varit från och till ganska länge. Sen en dag så haltade han helt plötsligt mer men endast i traven. I skritten går han hur fint som helst och verkar inte besväras alls. Hade först ut distriktsvet men dom hitta inget. Tog då ut en massör som klämde igenom hela hästen men hittade inget fel, ingen svullnad och han verkade inte ömma nånstans. Hovslagare har kollat hovarna och dom är också som dom ska. Ska in till klinik och göra hältutredning om 1½vecka, fick vänta såpass länge pågund av att det är inte "akut". Känns inte speciellt kul. är helpank, hästen hatar att åka transport och det är långt att åka, jag har panikångest och har klarat max att vara hemifrån 3 timmar senaste tiden och det här kommer säkert ta en hel dag.
Är orolig för att det ska vara nått obotligt som en lös benbit eller nått sånt. Vad brukar det ha för symtom?
Hoppas att det löser sej eftersom han ska säljas. Han verkar dock inte plågas och det känns ju skönt.

Sv: Vad kan det vara?

Statistiskt sett är det vanligaste en ledinflammation. Brukar vara lätt att häva, om hästen inte gått med det länge. Och lätt att hålla borta om man eliminerar det som orsakat inflammationen.

Oroa dig inte förrän du vet vad det är, och inte ens då hjälper oro. Det kommer säkert att gå bra, börja lasta i tid så ni inte har bråttom, förbered dig för en lång dag (ta med fikakorg) och kanske en MP3 med musik, en ljudbok eller något så du kan skapa ditt eget lilla rum (kanske smyga undan i bilen?)

F ö är väldigt få lösa benbitar obotliga. Det är sällan de sitter så dumt att de inte går att operera.

tack för ditt svar! det lugnade ner mej en hel del!:bow:

Vi har förmånen att ha en väldigt bra veterinär härnere, och för mig är det alltid trevligt att få komma till kliniken. De senare hästarna har inte vållat oss stora bekymmer, även om jag tidigare haft kamel som varit väldigt krasslig i stort sett hela sitt liv.

Veterinären är bra, duktig på sitt yrke, lätt att diskutera med, mån om att visa plåtar, förklara, slår i böcker om man vill veta mer, visar på bilder - you name it. Dessutom brukar man träffa andra trevliga människor där så man kan prata häst och veta mer om andra patienter. Det är som att gå i skola hos en veterinär att åka dit :D

Hej , har en unghäst 2 år, som jag varit på klinik med idag, det började med att han en dag när jag kom ut till honom var han väldigt svullen vid hasen,, jag tänkte att han hade fått en spark eller något sånt. men när inte svullnaden gick ner så ringde jag en klinik.. fick en tid en vecka senare (idag) han kom dit och röntgades och vet hittade en liten lös benbit vänster bak.. :crazy: men men nu ska vi vänta med operation tills i mitten på september..
oftast är lösa benbitar en smidig operation de går in med titthåls teknik..
Hoppas att allt ådnar sig för dej , men som sagt när du vet om vad det är så känns det bättre att gå omkring och inget veta är värre!

//Katarina

Vet inte varför du skriver till mig, jag har inga problem med lösa benbitar på någon av våra hästar.

*knapplån*fungerar jättebra, det blir väldigt förvirrat om man tittar på en och pratar med en annan....

Som du kanske ser är hon ganska ny. inte lätt att kunna allt i början.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 053
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 143
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka