Vad kan det vara?????

indian-charlie

Trådstartare
HJÄLP....Vad kan det vara?????

I dotterns stall finns ett sto på åtta år som började bete sig konstigt i går
Jag satt i bilen och tittade ut i hagen på ponnyn som stod ungefär som när hon ska kissa ( långt bak med bakbenen samt ganska brett i sär) skillnaden var den att hon kissade inte ( ropar då på tjejen som äger henne men hon tittade inte ut, hon sa bara att hon "brukar" stå så när hon ska kissa).Jag tyckte det var lite konstigt för jag har aldrig sett ponnyn i fråga stå på det viset så länge, ca 20 min..ponnyn gick sedan ca 15-20 meter, ställde sig likadant..jag och min dotter åkte hem från stallet.
Tjejen som hade utsläpp ( samma som äger ponnyn) släppte ut i morses men reagerade inte på att det var ngt speciellt.
Idag så har tjejen som äger ponnyn upptäckt (när hon kom hem från skolan)att hon knappt har ätit ngt, druckit lite och har en temp på 39.9, har bara kissat lite i sin box under natten.

Nu undrar jag vad det kan vara???

Blev väl lite rörigt kanske men hoppas ni förstår:(

Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara?????

Det kan vara urinvägsinfektion oxå. Ring vet fort..

hannacecilia skrev:
fång? typisk avlastningsställning, det tillsammans med feber lutar ju kraftigt åt fång...

Men en fånghäst avlastar väl genom att flytta in bakbenen under sig? Den här hästen flyttade ju bak dem. Tycker inte alls att det låter särskilt typiskt för fång.

En häst i vårt stall intog den ställningen när hon hade kolik.Hon liksom frös fast.

bettysmatte skrev:
Men en fånghäst avlastar väl genom att flytta in bakbenen under sig? Den här hästen flyttade ju bak dem. Tycker inte alls att det låter särskilt typiskt för fång.

Nä det var bland annat det jag tyckte var lite konstigt..dottern pratade nyss med tjejen..tempen hade gått ner med 0.3 hon hade kissat lite. Dom skulle tydligen inte ringa till vet förrän i morgon igen ( dom har ringt men vet tyckte dom skulle avvakta)
Jag tyckte att det såg så konstigt ut när hästen liksom sträckte ut sig stående.

Min häst var precis så då han hade förstoppning, så har han varken ätit,druckit eller skitit skulle jag gissa på att det är det, eller ngn annan typ av kolik.

Håller med! När hästen ställer sig i sågbocksställningen för fång, då är det ju väldigt lätt att känna igen det.

Även jag gissar på urinvägsinfektion eller liknande. På ridskolan jag förut var aktiv så höll en lektionshäst på med det beteendet. Veterinären trodde även den hästen hade urinvägsinfektion.

Hoppas det går bra för ponnyn, och orsak hittas..
Min häst har jag sett stå så efter att ha kissat, liksom börjat och brunsta efter uträttat behov...dock aldrig så länge och inte m hög feber...:smirk:

Sv: HJÄLP....Vad kan det vara?????

Min gissning är (som någon annan redan nämnt) någon form av kolikbesvär.

Tycker själv att det låter väldigt typiskt en häst med urinvägsinfektion eller dyl. Har sett flera hästar med samma diagnos, samtliga med liknande symptom. Ajajaj, gör ont för hästapållen. :(
Väldigt nyfiken på vad prognosen blir i slutändan!

de få hästar jag träffat med akut fång har stått med frambenen framför sig och bakbenen bakom sig... men det kanske är olika?

känns konstigt att vet ville avvakta. hört något mer under dagen?

första tanken var... brunst? (men inte med feber hm...)

andra tanken var.. nått med hovarna?

tredje korsryggsförlamning?

Senast ändrad av en moderator:

Urinstenar är vanligare på hästar än vad man tror och det gör ju att hästen får problem att kissa och det gör samtidigt ont... Skulle tippa på att det är något sådant. Något med urinvägarna eller liknande.

Hej !!

I går kväll hade man inte haft dit ngn vet, ponnystackaren låg ner i sin box och tuggade lite försiktigt på hö när jag hämtade dottern i går kväll..:(
Vet inte än vad som hänt under dagen men ska åka dit strax så jag får väl uppdatera senare..

Tack för alla svar

indian-charlie skrev:
Hej !!

I går kväll hade man inte haft dit ngn vet, ponnystackaren låg ner i sin box och tuggade lite försiktigt på hö när jag hämtade dottern i går kväll..:(
Vet inte än vad som hänt under dagen men ska åka dit strax så jag får väl uppdatera senare..

Tack för alla svar
Fy, det där lät jättekonstigt....har dom verkligen ringt vet o rådfrågat?????

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 812
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur Min tacka betedde sig lite konstigt nu i em. Mannen matade imorse och märkte inget, iof har han inte samma vana öga för förändringar men...
Svar
14
· Visningar
2 316
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama