Vad kan det vara?

K

kwpn

En nyinflyttad häst i vårt stall beter sig väldigt märkligt.
Han är ca 20-23 år och enligt ägaren väldigt stel. När han kom tyckte jag att han var oerhört stel, långt bortom gränsen på vad som är ok för en 20-åring.

Nu skulle han skos (och det brukar enl äg inte vara några problem). Hovslagaren tar upp ett ben och till en början går det bra, verkar fram, verkar bak (inga större bekymmer, bara normalstel gammal häst). Återgår till frambenen för att rikta skor. När han lyfter ett framben börjar hästen skaka kraftigt och trycka fram det andra knät. Hovis sätter ner hoven och hästen står nu med bägge benen framåt knäna lite böjda och skakar. (Efter mycket om och men får han på skor och säger "aldrig igen, kör den till klinik och kolla vad det är".

Ägaren tycker inte att han behöver kollas för citat "han klarar av det som krävs av honom" dvs vara i hage och promenadridas sparsamt. Blev lite arg på henne och vill ha lite argument föra att hon ska kolla upp honom. Hästen mår ju uppenbart dåligt. Så Vad kan det vara för något? Känner någon igen symptomen?

Ska tillägga att han gör likadant när man försöker backa honom eller om han får panik. I hagen när alla andra hästar blir rädda och springer iväg (grannen gräver avlopp just nu så det händer då och då) så står den här hästen kvar på stället och skakar med knäna böjde framåt.

Tacksam för hjälp!

Sv: Vad kan det vara?

Det kan vara fång.

Du kan ju upplysa hästägaren att enligt lag måste hästen få komma under vård. En häst som behöver veterinärvård (vilket ju t o m hovslagaren uppmanat till!) måste få den vård den behöver, eller så får man ta bort den. Det är INTE OK att låta den gå så som du beskriver.

Jag håller med ovanstående talare !

Hej från Hambo

+1 på den!

Gammelhästen är väl värt nåt bättre än att gå och må dåligt enligt mej... Skäms på ägaren...:mad:

Kan det vara så att ägaren inte vill åka för att hon är rädd för vad de kommer hitta på kliniken? Kanske får hon inte sin häst med sej hem..

Mvh Domino_s

Vad skönt att ni tycker som jag.
(Var väldigt praktiskt att lägga upp det här eftersom hon tydligen läser på buke) Det i kombination med att hovslagaren vägrar röra hästen har fått henne att fatta hur illa det är. Så den ska in till klinik och kollas upp nu i veckan!

Jag har en gammal travhäst här som kanske inte haft det så lätt i sitt liv innan han kom hit. Jag har inget konkret att ta på men har mina misstankar.
I vilket fall så när han blir stressad t ex vid lastning eller när det händer något ovant som han inte riktigt förstår. Då börjar han knäa och skaka i frambenen. Nu har detta bara hänt när det har handlat om saker som har med rörelse att göra, så jag vet inte hur han sett ut om han skulle stå stilla t ex vid skoning. Detta går över så fort han känner sig trygg med situationen igen.

Kan det vara samma sak med den här hästen? Kan tänka mig min gamle hade kunnat bli stressad av en hovslagare som ändrade hans invanda rutiner. Som i det här fallt då verka först runt och sedan sko istället för att göra ett ben itaget färdigt med både verking och sko.

Gilla på det! Det låter som en stressreaktion för mej med. Något den inte förstår, en del börjar bråka andra blir stressade och inåtvända och kan nog reagera så här.

Sen behöver inte 20-åringar vara stela alls så det är ju en annan femma.

Skämmes att hon inte tänkte kolla upp den :mad: ! Tur att det nu verkar bli av. Skriv gärna vad som blev utlåtandet då jag aldrig hört om något liknande förut.

Skämmes att hon inte tänkte kolla upp den :mad: ! Tur att det nu verkar bli av. Skriv gärna vad som blev utlåtandet då jag aldrig hört om något liknande förut.

Idag kom en storbölande ägare hem, hästen är utdömd. Hon var lite osammanhängande och svår att förstå men jag fattade det som att veterinären misstänkt nervfel och kollade reflexerna på honom. Han hade i princip inga. De tog röntgenplåtar av halskotpelaren och då syntes förträngning av kotkanalen. Så Wobbler helt enkelt. Symtomen är inte helt typiska, det vanliga är att hästarna får problem bak. Men vet hade en teori om att han slängde sig på framdelen för att inte ramla. Hursomhelst var rötgenplåten tillräckligt för att de insåg att det inte fanns något att göra.

Beklagar verkligen att det var så illa :( ... tack och lov att ägaren valde att undersöka hästen.

kl

Tycker det är fruktansvärt själviskt att inte ta en häst till vet bara för att man själv är rädd för vad vet ska hitta...
Bra att hästen slipper lida nu iaf.

Idag kom en storbölande ägare hem, hästen är utdömd. Hon var lite osammanhängande och svår att förstå men jag fattade det som att veterinären misstänkt nervfel och kollade reflexerna på honom. Han hade i princip inga. De tog röntgenplåtar av halskotpelaren och då syntes förträngning av kotkanalen. Så Wobbler helt enkelt. Symtomen är inte helt typiska, det vanliga är att hästarna får problem bak. Men vet hade en teori om att han slängde sig på framdelen för att inte ramla. Hursomhelst var rötgenplåten tillräckligt för att de insåg att det inte fanns något att göra.

hmmm.. såg tråden nu.. och tänkte faktiskt föreslå neurotiska(stavas?) problem av något slag. Din beskrivning i första inlägget låter inte alls som fång. (!)
Känner nämligen igen symptomen från en kunds pålle.
/hovslagarn som borde sova......

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 641
Senast: Kjerulfia
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka