Vad kan det vara?? (svullet ben)

C

Cecely

Ikväll när jag kom ut till stallet så upptäckte jag att mitt sto var svullet i ena frambenet. Ända från knät ner till kotan, bara på insidan och rätt jämt svullet. Markerar knappt men lite i traven. Inte varm... Jag funderade först på om det var ett bett från nått men hittar inga sår, dessutom borde det väll bli svullet mest runt såret isåfall och det är det ju inte...
Har ni några förslag på vad det kan vara?

det låter som ett sår,,men har du kollat om hon ömmar på böjsenorna .gaffetbandet??
Lägg på ett våtvärmade omslag.eller ring vet om det inte går över.

Visst du kan kyla benet först ,ca 15 minuter (med vatten )sen tar du tex svag jodopax på bomull,en plastpåse och bandage.OM hon INTE ömmar på tex böjsenan.

Har ni mycket ormar hos er? Min häst blev huggorms biten, de är verkligen små "sår" det blir, syns knappt.
Det är ju konstigt att det inte är varmt.
Om det skulle bli så skulle jag spola benet 2 gånger/dag och lägga kylgele efter, låta hästen gå som vanligt i hagen.
Är du osäker är det ju alltid bäst att kontakta en veterinär

Förra året fick min häst en svullnad i hela ena bakbenet, det var rejält tjockt, men han var inte halt. Vetrinären trodde på ett ormbet och han sa att så länge inte hästen var allmänpåverkad (hängig, feber) så fick han bara ta det lugnt.

Har du kollat om hon har feber, är hon som vanligt, äter osv..?

Nyfiken fråga bara - Låt säja att jag lägger ett omslag och det sen visar sig att det är någon av böjsenorna som är skadad, vad händer då? Har jag förvärrat skadan då? Kan ju vara svårt för en lekman att avgöra exakt var skadan sitter. Det är ju även svårt för vet att avgöra utan teknisk utrustning, särskilt när skadan är ny och hela området är svullet.....

samma sak hände min kuse för 4 dar sen! fast han var varm o hade 39 grader feber...
har hästen feber???
min kuse hade iallafall fått lymfangit och går nu på pencilin :(. det hade han fått av en liten, liten tagg som man knappt kunde se såret med botta ögat!!
lycka till!!

Om man inte vet om hästen har sår ska man inte ha kyllera på .Det kan förvärra skadan om det kommer in i såret.
Plus att vissa kylleror har dopingeffekt om det kommer in i sår.

Min häst hade ungf samma, fast benet var ganska ordentligt svullet. Det var troligtvis böjsenan som vrickat sig lite (övertänjt sig). Han var inte varm och inte halt. (möjligen 1/2 grad efter böjprov). Märktes om man lyfte benet och tryckte med fingrarna gnaska hårt på böjsenan (insidan av skenbenet, på mitten på min häst) då ryckte han till.
Hade bandage i hagen några dagar. Promenad/skritt 1-2 veckor (jag tog 3-4 veckor för säkerhets skull då han fortfarande ömmade på senan vid den här tryckningen). Jag rider fortfarande med lindor och undviker böjt spår itrav och galopp. Men hästen visar inga trecken på smärta och går jättebra :love: Försöker att rida i bra form för att avlasta frambenet.
Han blev skadad 12 juni förresten....

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: godishanna
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: hanny
·
Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30