Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)
jag måste bara tillägga att ca 80% av alla hästar har snett bäcken av olika orsaker.vissa kan ha haft det sen de var föl.
det där med att han är känslig för skänkeln, det är min häst med. men då låter jag bli att använda skänkeln!
prova på Akademisk eller centrerad ridning kanske? finns en massa NH övningar som ökar ledarrollen och vänskapen. ett exempel är vänskapsleken, där man kelar med hästen. man klappar med en jämn och fin takt längs hela hästens kropp. tips är kanske att gå en sådan NH kurs?! öka förtroendet.
sen hur gammal var hästen? fick för mig att hästen var ung, och då ska man inte ha brottom! man ska inte ha brottom med någon häst men speciellt inte med unga! som sagt det är vi människor som ska lära sig av hästar, inte tvärtom. att liksom lära en häst tex galoppombyten på några veckor är som gjort för att det ska bli katastrof! inte att den inte kan! för kan kan den, de kan göra galoppombyten i varje steg i hagen om de skule vilja. grejjen är att genom att sitta upp förstör man deras naturliga balans och det är vi människor som ska rida på hästen som ska lära oss återfinna den där naturliga balansen. man lär inte en häst att gå i form, VI lär oss att HITTA formen och den naturliga balansen.
kanske inte ett svar på din fråga, men det jag vill ha sagt är att- ha inte brottom, det kommer tids nog. gör inte FÖR komplicerade övningar på en gång! det kan bli för psykiskt jobbigt. tänk dig själv om du var häst och någon satt upp på dig och skulle lära dig öppna, sluta OCH skänkelvikning på en timma. jag skulle iaf känna mig väldigt förvirrad och stänga av helt och hållet eller göra revolt (dvs typ bli arg och säga ifrån)