Vad kan det vara för djur som smyger runt huset?

MikaTela

Trådstartare
Jag är inte mörkrädd egentligen men när något okänt vilt djur smyger runt huset blir jag det.

Det är ett litet djur som varje kväll/natt smyger på vår trädgård och i buskarna och åkrarna. Vi har aldrig lyckats se det men det är OERHÖRT skyggt mot oss. Hunden är rädd för det då han satt på lina ute en natt för sista nattakissen, han vågade inte komma till huset utan kröp undan, samtidigt hörde jag djuret springa i väg på grusgången.

Vad kan det vara? :crazy:

Sv: Vad kan det vara för djur som smyger runt huset?

Har du sett några spår eller efterlämningar? Har du några fler ledtrådar åt oss? Lät det som en klövvilt eller tassar som smög iväg? Stort eller litet? En koltrast kan ju iofs låta som något större men skulle inte heller skrämma hunden...

Oooops!!! Det måste vara ett rovdjur när hunden är rädd. Mård, iller vessla kanske. Alla jagar på natten. Kan få för sig att ge sig på små hundar och katter. Kanske bäst att inte låta honom vara ute själv när det är mörkt.

Min hund reagerar när ugglan skriker, även om han är inomhus.

/Marianne

Oooops!!! Det måste vara ett rovdjur när hunden är rädd. Mård, iller vessla kanske. Alla jagar på natten. Kan få för sig att ge sig på små hundar och katter. Kanske bäst att inte låta honom vara ute själv när det är mörkt.

Min hund reagerar när ugglan skriker, även om han är inomhus.

/Marianne

Jo rovdjur tänkte vi med och borde vara nått som endast är nattaktivt för dagen hörs eller syns ingenting.
Hunden får inte vara ute själv längre då det känns för farligt.

Har du sett några spår eller efterlämningar? Har du några fler ledtrådar åt oss? Lät det som en klövvilt eller tassar som smög iväg? Stort eller litet? En koltrast kan ju iofs låta som något större men skulle inte heller skrämma hunden...

Vi har varken sett spår eller efterlämningar. :crazy:
Dock verkar det som det har använt ena busken vi har på tomten som toalett då vår förra hund var JÄÄÄÄTTEintresserad där och stack in där under och åt något.

Svårt att säga om det är klöv eller tassar då den smyger i högt gräs och inne bland buskar, enda gången jag har hört den på grusgången så sprang den väldigt snabbt så det lät som grus sprättes, den blev rädd när jag öppnade dörren.

Igår kväll/natt hörde vi hur den begav sig ut på åkern så vi riktade ut bilens hellyse där men den hann komma undan för vi såg inte något.

Skulle gissa på att det är något litet, nattaktivt djur.

Min gissning är vildsvin, eller tror du det är något mindre?

Men dom kan skrämma slag på vem som helst, är rädda för männsiskor och jag tror dom är rätt aktiva på natten, men håller sig nog runt snår och i sidorna av åkrar och så.. Vad tror du?

Njae är tveksam på vildsvin dom brukar ju fördärva åkrarna och våra åkrar här runt är helt orörda! :crazy:

Jag skulle nästan gissa på mårdhund - även om jag tycker att det är lite konstigt att din hund blev rädd för den. :S Eller räv - samma sak. Vår hund jagar iväg både mårdhund och räv och är inte rädd för att ta smällar (och då är hon i vanliga fall lite utav en mes som blir halvt ihjälskrämd av hästar och liknande...) fast det beror väl förstås på hundens storlek och individen. :)
Du kan väl ta hjälp av till exempel en jägare, viltvårdare eller annan erfaren person inom området och så kan ni tillsammans hjälpas åt att klura ut vilket djur det rör sig om? :)

Vad spännande! Väntar spänt på en lösning på denna gåta.. :bump:

Vildsvin brukar oftast inte vara ensamma och en flock kan förstöra en hel potatisåker på en natt. Kan inte tänka mig att de använder en buske som toa heller. Igelkottar springer inte så fort att gruset sprutar. Att du/ni inte sätter dig/er i bilen nån timme en kväll, kanske löser sig gåtan då. Spännande att få veta vad det är.

Grävling kanske - dom är helt ofarliga för människor men hundar brukar vara rädda för dom (utom mitt pucko då som ställer dom).

Grävling kanske - dom är helt ofarliga för människor men hundar brukar vara rädda för dom (utom mitt pucko då som ställer dom).

OFARLIGA?? :eek: e det typ inte dom som biter tills det knakar?

Det är en myt som får många hårdnackade att stoppa saker i stövlarna som ska knaka vid bett... :rofl:

*hälsar en som ändå har bråttom förbi ett misstänkt grävlingsgryt i skogen..*

Då får du trampa på dom (svårt, dom är rätt så stora och svåra att missa då dom fräser högt när man kommer i närheten) eller klämma in dom i ett hörn och sen sparka på den.
Däremot kan man misstänka dom för en o annan försvunnen katt.

Grävlingar kan också gå på hundar som är för närgångna - men dom anfaller inte ut ur det blå - som vildsvinen kan göra om man kommer för nära gryt o dylikt.

Jaha :D Jag som trodde att dom va jättefarliga:eek::D:angel: Vilken lättnad :D Då kan jag gå i skogen och lulla runt utan att oroa mig alltså :p

Vår gammeltik har i år fått en udda nyck. Hon som aldrig gjort en fluga förnär har fått för sig att vakta hönshuset mot grävlingar. Hon tar grävlingen i nacken och svingar den i luften :eek: Lilla Effie som väger ca 18 kg har redan 3 grävlingar på sitt samvete. Dessa har hon haffat på vår inhägnade tomt.

Kan ju vara en iller, vessla elr hermelin.. men de är ganska små.. annars en räv kanske ..

Jag tror att jag har löst mysteriet nu!

Jag tror det är fasaner vi har här som prasslar och skrämmer upp oss!
Mötte nämligen en fin fasantupp på kalhygget ca 100 m från huset idag.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 322
Senast: Reville
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 004
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama