Vad kan det komma ifrån?

nexxa

Trådstartare
Min vbls travare får varje höst/vinter flera olika kala fläckar på kroppen. Han har haft ringorm innan så först trodde jag att det var det, men sen när vet. var ute sa hon att det INTE var ringorm hon trodde att han kanske kunde reagerat på att det blev för instängt med täcke på hans rätt så rejäla vinterpäls att det inte fått andas.
Men sen slog det mig efteråt att täcket han brukade ha på sig inte är vidare tjockt utan ett tunnare fodrat regntäcke och det andas !

Nu när hösten börjar närma sig funderar jag på att ta ut annan vet. för att ta prover eller dylikt för att ev så om han är överkänslig mot ngt medel täcket är behandlat med, eller om det kan vara fodret? (Vilket jag inte tror eftersom han stödfodras även under sommarbetet)

Första gången han fick dessa kalafläckar (liknar en sårreva som det lossnar lite hud-skorpaktigt ifrån) fick vi hel klippa honom det kliad så mkt, då hade han på bogen,manken och lite över allt sedan (mage,rumpa,hals) Vad tror ni det kan vara? Har ni varit med om något likande? Kommer givetvis ta reda på detta närmre när vintern börjar närma sig.

Senast ändrad:
Sv: Vad kan det komma ifrån?

Det stämmer in rätt så bra förutom att Klåda sällan förekommer och på honom kliar det ju :confused:

Tack förs svaret iaf :bow:

hmm.. vet inte alls om jag är ute och cyklar nu men min syster fick ringorm när vi var små, vilket resulterade i små kala fläckar på hårbotten. Även efter ringormen var botad så hade hon dessa kala fläckarna kvar.. även än idag men nu är de nästan obefintliga :)
Dessa kliade också på henne i början.

Vet inte men det var en tanke iaf :p

Mvh

Fd stallägares häst hade vintervarianten, han hade heller ingen direkt klåda utan bara när man ryktade eller kliade på utsatta ställen så höll han på slå knut på sig själv. Men själv stod han inte och kliade sig...

Hm..ja vintervarianten kan det ju vara..tänkte att jag skulle ta ut vet. sen i och med vaccineringen och höra vad han säger.
Tack för svaret :bow:

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 433
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama