Vad kan det här bero på? *hovbilder*

Sv: Vad kan det här bero på? *hovbilder*

Då menar du alltså att även den förra hovslagaren gjorde så? Den nya har jag bara haft en gång.
Nu är det ca fyra veckor sen skoning. Kommer inte ihåg exakt.

Och det är nånting som är fel med hästen. Massor. Enklare att räkna upp vad som är rätt...

"Byt till utbildad hovslagare" är en del snabba med att säga men i ditt fall var det ju en utbildad. Och du är säkert långt i från ensam om att ha en utbildad hovis som gör ett skitjobb tyvärr. :( OBS! Till er som nu börjar "koka" - jag menar inte att alla hovisar är kassa! ;)

OK då vet vi att det är en nyutbildad hovis som gjort (eller ska vi säga åsamkat) denna skoning.

Ett par saker: först hade denna skoning presenterats vid det praktiska slutprovet så hade det under inga omständigheter blivit godkänt!! Sedan så är det ju som sagt så att bara för att man är utbildad så innebär inte det att man till "vardags" inte alls skor så som man tidigare bevisat att man kan sko utan i tron om att ingen kommer se resultatet göra rena skitjobb. Jag kallar det för dålig självkretik,saknad av yrkesstolthet och ett av dom bästa reklamen för sin egen undergång utifrån yrkesskicklighet.

Jag brukar alltid poängtera för mina elever att alltid göra sitt yttersta,vara självkritiska och hela tiden söka en bättre fysiologisk balans utifrån den enskilda hästens extriör,sjukdomsbild och bruk.

Varför???? Jo därför att man vet aldrig vem som kommer att se den skoningen man utförde innan man "hinner" sko om det.

Slutligen ska alla ni som lägger upp bilder här på skoningar (främst från utbildade hovisar) ha en eloge!! Vet ni inte att alla bilder som visas utan att namn läggs ut enbart är till Er egen hästs framtida välbefinnande och bättre status på skoningarna.

Ryket inom kåren går som en löpeld att bilder på skoningar läggs ut till allmän beskådan och ingen utbildad hovis vill kännas vid en sk millitärskoning.

Era bilder kommer leda till att den enskilda hovisen inte är lika benägen att ute i buskarna fuska i tron om att ingen kommer se resultatet.

BRAVO!!!!

Senast ändrad:

Men av vilken anledning "fuskar" man? Jag har så svårt för att tro att denna personen ska ha gjort det av slöhet eller annat. Okunskap borde det ju inte heller vara.

Jag har funderat lite idag (läs: mycket, så jag inte kunnat sova i natt), studerat pålles fötter och jag tycker inte att det ser riktigt lika illa ut live som på korten.
Jag har sett de saker ni ser tidigare, men jag är som sagt väldigt okunnig och vill lita på att hovslagaren gör det jobb som ska göras. Så jag tänkte jag skulle fota igen på bättre underlag och kanske i bättre vinkel, nån dag här när jag har tid, så ni som är intresserade får se.
Så synd bara tt jag inte har kort från dom två tidigare hovslagarna att jämföra med..

När jag hämtade hem hästen för ett år sen såg han rent ut sagt fördjävlig ut i fötterna.
Menad jag har haft honom så är hovarna röntgadde och han har väldigt konstiga hovben tydligen. Dom är ojämna runt om även under.
Idag såg jag då att det har blivit en kant mitt på hoven. Biten längst ner buktar ut mer än det som är ovanför. Likadant på båda fram.
Tycker det är konstigt att jag inte lagt märke till det tidigare, kan det ha uppkommit fort? Vad kan det vara?

Bilder
IMGP0880.jpg

IMGP0879.jpg

IMGP0881.jpg

Syns inte lika bra på bild men man ser kanten i alla fall.
Kan inte se bilderna tyvärr.

Slarv skulle jag tro, dvs inte fusk utan slarv helt enkelt. Det finns inget försvar för slarv så, men trött, hungrig och frusen och 'vill bara hem'. Sen som sagt att låta de aspekterna påverka en annan persons häst, och dessutom ta betalt för det, är oförsvarbart.

Men jag skulle tro att grunden är slarv i kombination med 'vet inte bättre'.

För som (tror det var axel?) skrev: Vad man LÄRT sig, och vad man visat upp på 'examensdagen' är inte nödvändigtvis det man kommer använda och göra sen.

(Jag körde inte för fort och satt och pratade i telefonen på min uppkörning heller.. Men jag gör det ibland numera. Sen är det inte ett bra exempel rakt av så, men för att visa hur jag menar. Man kan rent teoretiskt få toppbetyg i något, men sen inte tillämpa kunskaperna)

Nej jag har tagit bort dom för jag fick lite panik.
Men konstigt nog kan jag se dom fortfarande :confused:

Nej jag har tagit bort dom för jag fick lite panik.
Men konstigt nog kan jag se dom fortfarande :confused:

De ligger kvar i din cache, det är därför.

När du besöker en sida på nätet sparas den i din cache, enkelt uttryck så när du går in på den sidan så kollar datorn mot cachen, och tar information därifrån.

Det innebär att när du går in och kollar på en sida där inget ändrat sedan sist, så hämtar datorn den sidan ifrån sitt eget minne, istället för att hämta ner bilden från internet igen. Det gör att det går snabbare.

Om du har Explorer så gå in på Verktyg - Internetalternativ - och en kan du, lite beroende på version av IE hitta ett val där du kan rensa historisk/temporärafiler/etc. Gör det och försök titta på bilden igen, så bör den försvunnit.

Men förenklat så du ser bilderna för att din dator hämtar dem från sitt minne, och inte märkt än att de är borttagna.

Kan du inte lägga in dem igen, jag vill gärna se dem.... Du behöver väl inte skämmas heller, det var ju inte du som skodde!

Jag skäms inte men jag fick lite panik när alla började skrika byt hovslagare. Det kommer nya bilder snart.

Usch jag förstår att det känns jobbigt. Svarade dej lite klumpigt.
Jag har också haft problem med min hästs hovar, och hade för lite kunskap om hovar för att avgöra om det var hovis fel eller inte.

Råd (olika) fick man överallt ifrån, alla sa olika.

Tillslut så fick jag prata med en hovslagare som är bekant med en vän som jag litar blint på. Denna hovisen är erkänt duktig och skulle ha låtit han sko utan att blinka. Då fick jag konkreta råd och tips. Och han berättade även om min hästs hovar och vad som behövde göras. Tyvärr bodde han för långt i från mej för att kunna sko min häst, men han tipsade om hovis som han kände och på den vägen är det. Nu är jag mycket nöjd och känner mej lugn. Så himla jobbigt med saker som man inte kan 'ordna' till själv utan måste förlita sej på att nån annan gör. Om du förstår hur jag menar.
Nu hjälpte ju inte det här inlägget dej direkt.. Men så du vet så är du inte ensam!

Jag hoppas det går bra för dej och din häst iaf!
Lycka till.

Delger ett par bilder på lite mindre slarvigt utförd skoning. Enbart för att du ska ha ngt att jämföra med.

20070605086.jpg

Är hästen så sned i frambenen eller står den konstigt?

Är inte utsidan på vänster fram längre än insidan? (kanske ljuset som gör det)

20070605083.jpg

Om jag hade fått välja hade jag bett om lite längre traktärmar- så att den slutar vid strålens slut iallafall o skotts med bara 6 söm.
Den här hästen lär ha "växt ur" sina skor om 4 v.

Svårt att se om det lagts ut ngt:confused:

Även jag försökte titta på utlägg, men det är svårt att se. Det ser dock ut som det är visst utlägg, men det skulle inte fungera med det där på någon av mina. Om jag inte skulle sko om efter en månad då.

(Sömantalet har jag inget direkt att invända på dock, att det är 4 söm. Visst tre är iaf teoretiskt bättre, men jag har i ärlighetens namn aldrig kunnat märka någon skillnad på 3 kontra 4. Förra hovis skodde med tre per sida, nya skor med fyra per sida)

6 söm för att- få färre hål, större rörelse i hovens bakre del, ej riskera understuckna trakter.

Säger det igen- varför finns inte skor med halvnummer:mad:

Jo jag vet varför 3 är/ska vara bättre. Men jag har inte märkt någon skillnad i praktiken. Därför skulle jag inte 'gnällt' på just den delen, men jag reagerade/reflekterade i övrigt på samma saker som dig.

Den där kanten du pratar om mitt fram på hoven låter precis som min hästs hov! Förra året då vi tog hem hästarna hade hon bedrövligt fula hovar, hon växer mkt pga. allt protein. Men hovis sa att det hade med proteinet att göra och kanten växte ner till slut så den försvann. Och det tar ett år att få ner den. Ser helmysko ut och man undrar verkligen vad det är när man ser randen. Kanske samma sak som på din häst? Ser tyvär inga bilder...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 747
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat