Vad kan det här bero på? *hovbilder*

Sv: Vad kan det här bero på? *hovbilder*

Ja :( och ser inte trakten himla hög ut på första bilden? Svårt att se, kanske vinkeln som luras?

TS: Byt hovslagare!

Byt hovslagare, ja det är lätt att säja..
Har nyss bytt för att den jag hade aldrig kom så hästen fick gå och halta barfota i tre veckor.. (I hagen)
Sen finns det inte så många utbildade att välja på..

Jag har inte tänkt plocka bort skorna i studiesyfte.

Om den är foder relaterad, bör man göra något åt det eller är det ingen fara?

Det är 'försent' att göra något åt det. 'Foderränder' visar att för X tid sedan skedde en förändring i hovtillväxten. Beror oftast på 'tvära' foderbyten, eller annan 'störning' i magtarmbalansen. Betessläpp, flytt som innebär foderbyte etc etc kan ge foderränder. På hästar som utfodras med hösilage där det är stor skillnad mellan balana kan uppvisa ganska många foderränder (dock brukar de inte vara så 'kraftiga då', och man kan i princip 'räkna antal balar' på hovarna.

Min Donna har en väldigt markant foderrand. Vilket jag går och ler belåtet åt. Den härrör nämligen från när jag började ge hovtillskott =)

Det du däremot kan göra är att tänka på att göra långsamma foderbyten, se till att fodret har god hygienisk kvalitet etc, för att förhindra nya foderränder. Foderränderna i sig är ingen fara, däremot så tvära foderbyten etc stör ju magen, och då har du alltid en risk för fång om du har otur.

Sen, vissa hästar är nästan omöjliga att 'förhindra' foderränder på, de får det av 'minsta lilla' och sådana saker som att växtligheten på betet varierar räcker för att ge dem.

Håller med övriga här om att skoningen ser ganska amatörmässig ut :crazy:
Du skulle inte kunna ta en bild på hoven i provil, alltså rakt ifrån sidan så man kan se vinklar och så bättre? Hade varit intressant att se trakthöjd samt tåvinkel lite tydligare. Jag tycker också det ser ut som att trakthöjden på vf och hf är olika, men det var jättesvårt att se på de bilder du nyss lade upp.
Bra att du varit så noga med att kolla upp hästen i alla fall! Var han halt när han kom tillbka till dig?

Titta på v.f den är kortare i tån än på sidan mot trakten.

Varför har den sulor?

Hovslagaren är nyutbildad om nu det kan ha någon betydelse.
Nej just nu lägger jag inte upp fler bilder. Har även tagit bort dom gamla då jag fått svar på det jag undrade.
Det här blev för jobbigt. Måste fundera. Alltid en massa tjaffs med hovslagare jag orkar inte. :(
Eventuellt kan jag visa fler bilder efter nästa skoning.
Jag tog hästen på foder för ett år sedan. Blev halt efter nån månad. Nu har jag köpt honom dock.

Senast ändrad:

Hehe, tro mig. Jag tycker också det här med hovslagare är ordentligt jobbigt. Det är bara en ytterst, ytterst liten del av dem som är bra (i alla fal häromkring) och de är alltid överbokade och kan inte ta emot nya kunder :smirk:
Jag lämnade ut min häst på foder och när hon kom tillbaka för någon månad sedan (var då nyskodd) såg hon gräslig ut i fötterna. Samma hovslagare har skott henne tidigare och gjort ett jättebra jobb, men nu har han tröttnat och blivit slarvig. Han mer eller mindre erkände detta själv.
Min häst har för tillfället (om nu det är någon tröst) nästan ännu sämre skoning än vad din häst har. Hon är inte halt el. liknande, men på grund av hovformen vågar jag inte rida fullt ut heller (på hårt underlag). Hovis har varit ute, men ville att det skulle växa mer innan han kunde rätta henne.

Säger bara en sak; SUCK

Hovslagaren är nyutbildad om nu det kan ha någon betydelse.
Nej just nu lägger jag inte upp fler bilder. Har även tagit bort dom gamla då jag fått svar på det jag undrade.
Det här blev för jobbigt. Måste fundera. Alltid en massa tjaffs med hovslagare jag orkar inte. :(
Eventuellt kan jag visa fler bilder efter nästa skoning.
Jag tog hästen på foder för ett år sedan. Blev halt efter nån månad. Nu har jag köpt honom dock.

Usch, jag tycker faktiskt synd om dig. Det är jobbigt med vissa hovslagare! :(

"Byt till utbildad hovslagare" är en del snabba med att säga men i ditt fall var det ju en utbildad. Och du är säkert långt i från ensam om att ha en utbildad hovis som gör ett skitjobb tyvärr. :( OBS! Till er som nu börjar "koka" - jag menar inte att alla hovisar är kassa! ;)

Jag skulle ändå hoppas på att du vill sätta in fler bilder för att kunna få lite tips om vad som egentligen är fel. Här finns några duktiga hovisar på Buke som man gärna själv skulle velat ha till sin häst men som tyvärr bor på helt fel ställe :)

Jag hade en jättebra hovslagare i åtta år men han började slarva mer och mer och till sist stod jag inte ut mer och bytte. Blev så glad när jag hittade en utbildad nära också. Nu vet jag inte vad.
Känner att jag måste fara och kolla hästen som jag har ute på foder som är skodd av samma hovis.

Sen är det ju så med alla hovslagare häromkring att A har gått lärling hos B som har gått hos C osv..

Ashira: Kommer kanske fler bilder längre fram. Du får hålla utkik.

Jag tror att de skulle behöva ha färre kunder o ta mer ledigt.

Min kompis fick med sig ett Vet. utlåtande angående skoningen från Kvalitén att visa för sin Hovis(utbildad'). Blev det bättre - nej.
Hästen var korrekt (8) i sina extremiteter o hade inte gått med skor så länge.
Hur ska det bli med åren:crazy:
Såg häromdagen den äldre hästen som hon oxå äger o skos av dito.
Frågade då om den bará skotts om bak:confused: Nej, den hade gått barfota bak o skulle nu börjas sättas igång. Hon hade satt på skorna själv. Såg riktigt fint ut, men fram:mad:

Även den duktiga killen på kliniken har bangat ur lite. I alls lika snyggt som nu som det första året- när han var helengegerad, men på problemhovar-JA.

Fler hovisar till folket:cool: de blir utslitna o utarbetade- som de flesta i alla yrken.

Jo, det kan ju bli så. Och ingen här på buke vill ju slå hårda ord mot dig, men det är ju bra att du får veta i tid innan det blir bestående skador (nu hade han ju redan en del förändringar, men innan skadorna förrvärras mer).

KLoka ord från axel, men för att det där ska fungera (färre kunder - mer ledigt) måste hästägarna börja hjälpa till. Genom att betala skäliga priser, och anlita 'vita' hovslagare.

Det är liksom inte bara hovslagarbrist som gör att många hovslagare går på knäna och blir utslitna i förtid..

KLoka ord från axel, men för att det där ska fungera (färre kunder - mer ledigt) måste hästägarna börja hjälpa till. Genom att betala skäliga priser, och anlita 'vita' hovslagare.

Det är liksom inte bara hovslagarbrist som gör att många hovslagare går på knäna och blir utslitna i förtid..
Vi har inga problem med "svarta hovisar", utan tvärtom- de skulle behövas- Det är katastrof här-finns inga att tillgå. Delvis pensionerade, sjuka, eller tar inga nya kunder sen 20 år tillbaka.

Om man åker till klinik för att sko den- säger en hel del om bristen på duktiga hovisar alt.hovisar överlag.

Jag kan inte se bilderna. Tog du bort dem? Det hade varit intressant att se! :)

Axel var inte riktad mot dig, eller någon annan speciell. Men det finns dels en hel del trådar här där det 'klagas' över 'dyrt' med hovslagare, och ofta framhålls hur 'bra' X:s hovslagare är för den tar bara X hundra kronor.

Här är det väl inte jätteproblem med svarta hovslagare. De finns, men samtidigt är det hovslagarbrist så alla har att göra. MEN, de utb hovslagare som finns kan inte ta ut det de egentligen skulle behöva för att ha en anständig, vit inkomst inkl pensionssparande etc.

Det finns liksom en 'smärtgräns' på kring 850 kr inkl material för en vanlig helskoning. Över det och kunderna viker pga ekonomiska skäl. Givetvis finns det kunde som utan att knota minsta skulle betala det dubbla, bara för att övht få ut en bra hovslagare (och slippa åka många mil till klinik och sko t ex), men de är tyvärr i minoritet.

Märktes ganska väl nu då min fd hovslagare slutade, och hänvisade sina kunder till min nuvarande hovslagare. Båda är utbildade, båda skor vitt, båda är bra osv. Däremot skiljer det 150 kr i pris på en normal helskoning, samt att min nuv tar mer betalt för resan (dock långt under hovslagarföreningens rekommendationer).

I princip alla g:a hovslagarens kunder ringde den nya, i princip alla frågade vad han tog, och sen 'försvann' ungefär 40% ut i tomma intet (dvs anlitade svart hovslagare) efter att ha hört priset. Det gick över 'smärtgränsen' helt enkelt.

Tyvärr är det under 'vettig lön'-gränsen, men vad ska han göra, förutom citat 'flytta tilL Stockholm eller nåt'?

Skulle det bli mer 'billiga' hovslagare här skulle antagligen kundeunderlaget vika lite mer. Som det är nu har dock t ex min hovslagare tvärfullt och har eg mer kunder än han borde rent 'orka med' mässigt (men han är snäll och vill hjälpa till). Så som sagt, problemet är inte stort med konkurrens, däremot är jag ganska övertygad om att det påverkar den där prismässia 'smärtgränsen'.

Om du kan få skott svart för en femhundring inkl allt, och du anser det är lika bra jobb på båda ställena, då är det många som resonerar som att varför ska de betala 850 kr + resa till någon annan? Om man bytte ut svarthovslagarna mot vita hovslagare och vita priser så skulle den generella prisbilden höjas, och om det kostar 700 kr vitt med outb hovis, så är det inte lika stort steg att betala 850 + resa vitt för att få en utbildad hovslagare t ex.

Men, man får väl tacka för att det FINNS hovslagare. Vet när jag bodde i en annan kommun för tio år sedan. Det FANNS INGA vita hovslagare att tillgå. Det fåtal som fanns var så fulltecknade att du hade kunnat vifta med hela plånboken och erbjudit dubbel betalning men de hade helt enkelt inte möjlighet att ta mer. Så varesig man ville eller ej, kunde man inte köra hästen/hästarna en salig massa mil (mer än 10 enkel resa) så var det bara att försöka hitta en hyfsad 'svart' outbildad/självlärd helt enkelt. Och vara glad om man lyckades med det ens =/

Senast ändrad:

Vi har ganska gott om hovslagare här men tyvärr är det stor skillnad på deras kompetens. Jag tycker att det är hemskt att man inte kan lita på att de gör ett bra jobb. Det är inte så lätt att avgöra hur bra de är och jag tycker inte att man egentligen ska behöva göra det heller. Det är ju de som ska kunna sko hästen inte jag som hästägare. Om jag hade vetat hur det skulle vara hade jag kunnat göra det själv. Lite överdrivet men det är ju inte bara arbetet man betalar för utan även deras kompetens.
Numera anlitar jag bara hovslagare som jag har fått rekommenderade av andra som jag vet har större förmåga att bedöma hovslagaren än vad jag har. Det hjälpte dock inte på den senaste vi hade. Han var bra från början men började att slarva.

Angående trakterna föresten, så sa min förra hovis att hästens trakter växte enormt fort. Om det har att göra med problemen han har.

Om man ställer den för mkt på tå- nästan bockhov- belastas inte trakterna o skjuter då iväg ännu lättare.

Om den skulle verkas "normalt" o sen blev som nu- måste det vara ngt fel.
Hur länge sen skoddes den?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 747
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka