Vad kan det här bero på? *hovbilder*

SkorpSmulan

Trådstartare
När jag hämtade hem hästen för ett år sen såg han rent ut sagt fördjävlig ut i fötterna.
Menad jag har haft honom så är hovarna röntgadde och han har väldigt konstiga hovben tydligen. Dom är ojämna runt om även under.
Idag såg jag då att det har blivit en kant mitt på hoven. Biten längst ner buktar ut mer än det som är ovanför. Likadant på båda fram.
Tycker det är konstigt att jag inte lagt märke till det tidigare, kan det ha uppkommit fort? Vad kan det vara?

Bilder
IMGP0880.jpg

IMGP0879.jpg

IMGP0881.jpg

Syns inte lika bra på bild men man ser kanten i alla fall.

Sv: Vad kan det här bero på? *hovbilder*

Menad jag har haft honom så är hovarna röntgadde och han har väldigt konstiga hovben tydligen. Dom är ojämna runt om även under.

Hjälp hur jag skriver :crazy: Hade visst lite bråttom, men ni kanske förstår vad jag menar ändå :D.

Hjälp hur jag skriver :crazy: Hade visst lite bråttom, men ni kanske förstår vad jag menar ändå :D.

Ser ut som om du skulle behöva byta till en utbildad hovis. Klassisk sk fältmässig millitärskoning tycker jag det påminner om.

Klassisk sk fältmässig millitärskoning
Eh, det där får du nog förklara lite bättre.
Har en utbildad hovslagare. Skulle inte tänka mig något annat...
Menar du att det ska bli så där av en outbildad hovis? Har nyss bytt men den förra var såklart också utbildad..

Det första är nog en foderrand, vad beträffar tådelen så ser den mer ut som den blivit avhuggen mycket tvärt.:crazy:

Okej. Hur gammal är den den då. Kan det vara betet tänker jag?
Ja jag tycker nästan också det när jag ser dom på bild så här men jag får anta att hovslagaren vet vad hon gör. Jag vet ju ingenting.

Kan det ha med fodret att göra? Min häst fick en sån "rand" när han hade gått på bete ett tag,,,

Din häst verkar inte ha en särskilt snabb tillväxt, så min amatörgissning måste bli ca 9-12 månader. En normal utväxttakt brukar ligga på ca 12 månader, så bör detta vara borta om ca 2 möjligen 3 skoningar. Jag tror även att det intrycket förvärras genom att tådelen är så "kapad".

Då kan den kanske ha att göra med när jag hämtade honom? Det är 11-12 månader sen. Synd att jag inte har nån bild på hur fötterna såg ut då. Ska söka, kanske jag hittar några.
Vad är det som är negativt med avkapade tår?
Hästen har tidigare varit väldigt snubblig men är inte det nu. Han är kollad av ET för en vecka sen utan anmärkning på nånting.

Vad som är negativt borde nog en hovslagare svara på, för mig innebär det att man inte har verkat hoven i balans och detta är ett sätt att kompensera det på. ( Inget sagt att detta är rätt, men min reflektion sen tidigare. )

Hittade inga gamla bilder.

Hur menar du då? Du måste förklara som att du skulle förklara för ett barn för att jag ska förstå :D

Den sk militärskoningen går ut på om jag inte är felunderättad, planverkning utefter ren befintlig hovform så att hornet blir kortare och sen kapar man tådelen rakt av.

För en korrekt verkning och skoning finns en beskrivning på svenska hovslagareföreningens hemsida som jag tycker är lätt att förstå. Jag föreslår att du läser den istället, jag tror att det kan bli skrivmissar om jag ger mig in på en sådan beskrivning.

Jag förstod ingenting av det där. Men tack för att du försöker :)
Ska kika in och kolla.

Tillbaka till den ursprungliga frågan nu då. Randen.
Kan den ha kommit fort eller har jag varit blind? Kan den ha med flytten till mig att göra eller betet i år?
Om den är foder relaterad, bör man göra något åt det eller är det ingen fara?

"Dock ska tån raspas tillbaka vid tjock vägg och anpassas efter vita linjen, för undvikande av allt för lång tå, vilket belastar senor och ligament onödigt mycket. "

Kan det ha varit det här hon var ute efter men tog för mycket? Typ..

Randen har uppstått genom en förändring i foderstaten, oftast blir de mest tydliga när de har kommit ner en bit.

Ja fast då raspar man hela hoven i en symmetri inklusive tå, då får man en naturlig vinkel och hovform samt en kort eller lagon lång tå och inte som nu avhugget.

Det första är nog en foderrand, vad beträffar tådelen så ser den mer ut som den blivit avhuggen mycket tvärt.:crazy:

Eller att hoven formats efter skon och inget städ har använts vid skoningen, en sk typiskt fältmässig millitärskoning med så gjorde man förr i brist på kunskap. Denna typ av påspikning kan även leda till förändrad tillväxt i vägghornet då den inte är fysiologiskt skodd.

Jag tycker det ser förskräckligt ut,,, hovväggen är ju svärkapad så högt upp som till själva nitningen.. Utbildad eller outbildad spelar ingen roll, fullgott arbete med fysiologiskt skodd häst utifrån symetrisk hov är det under inga omständigheter.

Förskräckligt illa skodd. Usch!!!

Skulle vara intressant att se foto på hoven upplyft utan sko. I rent studiesyfte.

Tycker att det ser riktigt illa ut på dom fotona. Jag hade letat upp en annan hovis omedelbums.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 747
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka