Vad kan det bli för färg på kattungarna?

lexan.jpg

Lexie precis haft en dejt med grannens hankatt, som är rödrandig med vita tecken. (Är det vad man kallar rödtabby och vit?)

Jag är nu nyfiken på vilka färger som de eventuella ungarna kan få, eftersom jag är urdålig på det där med kattfärger.

(De eventuella ungarna har redan hem som väntar på dem och Lexie kommer att kastreras efter denna eventuella kull.)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Hanarna blir svarta och/eller blå (beror på om hanen bär på dilution), honorna svartsköldpadd och/eller blåsköldpadd av samma orsak som ovan. 75% att det blir med vitt. Huruvida dom blir mönstrade beror på om pappan är homozygot augoti. I så fall blir alla mönstrade. OM han nu är mönstrad, röda katter har alltid en synligt mönster men kan ändå vara "omönstrade" genetiskt. Men om han är det och är heterozygot för augoti så är det 50% för varje unge att den blir mönstrad också. Honan är inte mönstrad.
Finns flera recesivva anlag, men dom är väldigt ovanliga hos huskatt så dom tar jag inte upp.

Vad det är för mönster går inte att säga på din beskrivning. Randig låter mer som tigrérad för mig?

Lexie är blåvit.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

+1 på allt detta

Tillägger att EMS-koden (ett slags förkortningssystem på färger) på henne är a 09.
a = blpå
09 = vitfläck, mindre än 25%
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Jag har glömt, använder man 09 på samma vis som på Devon eller används 09 på alla vitfläcksgrader på huskatter?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Vilken litteratur har ni använt när ni lärt er färggenetiken? Jag pluggar för fullt på internet just nu men känner mig bara rå-trög och inte så mycket går in i min tjockskalle. Antar att det blir mer färgfördjupning när jag ska gå pawpeds-tvåan men jag vill gärna läsa mer!

Skulle tänkt efter innan jag valde att förälska mig i en ras där alla färger är tillåtna utom lila, choklad och maskat. :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Vilken litteratur har ni använt när ni lärt er färggenetiken? Jag pluggar för fullt på internet just nu men känner mig bara rå-trög och inte så mycket går in i min tjockskalle. Antar att det blir mer färgfördjupning när jag ska gå pawpeds-tvåan men jag vill gärna läsa mer!

Skulle tänkt efter innan jag valde att förälska mig i en ras där alla färger är tillåtna utom lila, choklad och maskat. :D

Och jag har en ras där det mesta är godkänt, utom maskat kombinerat med silver eller vitfläck. Och vill ha en annan ras där jag tror ALLT är godkänt :crazy:
Jag har dock inte använt mig av litteratur alls, utan studerat färgscheman och följt diskussionerna på SKS. Det enda jag inte får in är augotinedärvningen, dvs vilket mönster som går över vilket. Men det verkar inte vara helt färdigt utrett heller så...:) Och de olika masktyperna vs varandra.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Förrut var det 09 på husisar oavsett mängden vitt, men detta har ändrats (senaste åren?).
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Jag har mest snappat upp här och där :)
Det är spännande med devon rex; allt är godkänt, i alla kombinationer. Vissa saker har vi inte, tex kanel och tickat, men det beror på att det inte kommit in i rasen (än?). Dock lite jobbigare när man ska färgbestämma, speciellt eftersom många svartsmokear kan vara dåligt smokeade, och vissa (hel)svarta dåligt utfärgade så de blir blaskiga (jag kallar det "devonsvart") i färgen och misstas för silver av vissa. Ibland är det förvirrande!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Maskerna är ju inte så svåra dock.
Får ungen sia-mask från bägge föräldrar blir den sia-maskad
Får den burmamask från bägge blir den burmamaskad
Får den en av varje blir den tonkanesmaskad

:)
Dock har jag jäkligt svårt att *se* annat än siam helt säkert.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Tusen tack för svaret! Då hoppas jag på honor eftersom jag älskar paddor!

Jag hittade hankatten sovande i min soffa nu när jag kom hem, så jag passade på att fota honom när han smet ut.. Så här ser han ut:

1.jpg


2.jpg


3.jpg
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Jag är fortfarande i stadiet att lära mig att känna igen alla färgerna och jag har börjat nagga på att se vad det kan bli för utfall på ungarna om man kombinerar ditt med datt. Det är spännande och roligt! :) Men det blir lätt overload i mitt huvud, eftersom jag läser på om så mycket annat samtidigt. Min tilltänkta kan testas först efter nyår men jag håller ändå öron och ögon på några intressanta hanar och klurar på vad det kan bli för färg på de små! Just nu läser jag mycket på nätet och kollar diskussiontrådar var jag kan hitta dem, men planerar också att läsa pawpeds-kurserna för att få stöd och råd från andra som också lär sig! :)

MissFideli: Det är en hel vetenskap det där och jag blir så imponerad när jag läser inlägg från dem som kan. Det känns lite overkligt att jag själv ska kunna färgbestämma och räkna ut på egen hand vad som kan bli av avkommornas färger.

Just nu är jag fruktansvärt sugen på att para henne med en hane som precis som henne är blå (om vi kommer så långt, peppar, peppar) bara för att göra det enkelt för mig. :D Men förmodligen och förhoppningsvis ska hon få fria med en supersnygg röd pojke, om allt följer planeringen! :)

Just nu är mitt största problem att se skillnad på Harlequin och Bicoulor-teckningarna, men den poletten trillar nog ned snart den med. :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Det blir inga mönstrade ungar; hanen är solid, dvs inte mönstrad.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Det är jättesvårt se procenten på det vita tycker jag!
Har själv bara o-vita katter i avel, men har parat med vitfläckshanar eftersom jag färgmässigt vill rikta in mig på vitfläck.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Det blir inga mönstrade ungar; hanen är solid, dvs inte mönstrad.

Eh, vad betyder detta? Blir hanarna blå/svarta men utan mönster i teckningen? Mönstrad, är det i grundfärgen man menar då, eller räknar man den eventuell vita teckningen som mönster?

Jag kan som sagt inget om färger, men jag lär mig gärna!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Precis, färgerna MissFideli skrev gäller, men ingen kattunge blir mönstrad. Dock gäller det fortfarande med vitfläck :)

Mönster är när katten är tigré, tabby, tickad eller spotted.
Alla katter har ett underliggande mönster (ett av dessa 4), men de som är solida har en gen som döljer mönstret. Tänk typ att man slänger på ett lakan, i blått som i din honas fall. Vissa färer (tex rött) täcker dock inte så bra, så då syns mönstret igenom och katten blir sk spökmönstrad (vilket är vad pappan är).
Om katten ÄR mönstrad genetiskt är öronkanterna, nospartiet och "eyelinern" vita. Pappan är bara vit på nosen pga sin vitfläck; han är ej vit runt ögon + öronkanter = omönstrad.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Toppen!!! Tusen tack för en MYCKET bra förklaring!!!

Får jag ställa några färgfrågor till?

Min birma är cremetabbymaskad, vad exakt är det som gör att han är tabby?
Här finns bilder på honom: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1066478

Min andra hona är sköldpaddsfärgad. Har hon ett mönster, eller är hon bara sköldpaddsfärgad? Heter hennes färg något mer, är hon tex. brun sköldpadda eller något?

1-1.jpg

3-1.jpg

tindra.jpg


Räcker det med de bilderna, eller ska jag leta upp en som är från sidan?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Urläcker padda!
Hon är svartsköldpadda. Dvs, hon är både röd och svart. Inget mönster. (titta i ansiktet. noskuddar och runt ögonen är helt fullfärgat = omönstrad)

Bilderna på birman är svårare, dels för att de inte är närbilder och dels för att creme är en så ljus färg. Men jag tycker mig se att öronkanterna är vita, liksom har han vita glasögon/vit eyeliner.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

P1220260.jpg


Den här honan är rödspotted. Du ser det vita nospartiet? Det beror på att hon är mönstrad; hon har alltså ingen vitfläck någonstans på kroppen.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Tusen tusen tack, jag börjar förstå lite! Och tack för komplimangen om Tindras färg! Nu kanske det blir uppenbart varför jag gärna ser att Lexan får honor!

Slänger in närbilder på Jason när jag ändå är på gång.
Jasonbst.jpg

jasonet.jpg

jasontrtter.jpg


Jag har försökt få med bilder där ögon och öronkanter syns.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp