vad kan alla hästar hoppa?

M

Midi

lite nyfiken,. .vilken höjd kan alla hästar hoppa.?. om man tar en ridskolehäst utan spec stam, ingen ponny utan stor häst. upp till 1m ? eller mer? mindre? förstår ju att det är individuellt men på ett. ungefär?

Sv: vad kan alla hästar hoppa?

de flesta hästar tar sig nog över minst 150 om det skulle behövas, dvs om de var jagade...hästen är ju ett flyktdjur, så deras enda försvar är ju att fly

Man brukar säga att det flesta hästar klarar av att hoppa en 1.20 banan utan problem.

Enligt en undersökning armen gjorde för säkert 20 år sen var att Alla hästar kunde hoppa 1 - 1,10 meter om jag inte minns fel var det från i stortsett stilla stående. (vad de nu menar med det)

det är ju skillnad på att lyckas kravla sig över ett enstaka hinder och en hel bana speciellt med en klöuns på ryggen :crazy:
Men som en annan skrev, i flykt kan de nog hoppa ganska högt.
Men en bana på 120cm låter väl överdrivet....

en otränad ko hoppar lätt 1.20 stillastående

Minelli skrev:
Man brukar säga att det flesta hästar klarar av att hoppa en 1.20 banan utan problem.

Ja det sa man förr, idag tror jag nog att det är 110cm som är det mer rätta.

Mest med tanke på att man idag är placerad på 4 fel i 120cm hoppningarna på många ställen.

Utan problem det tolkar jag som felfritt utan tur ;)

jag har själv sett det vid ett flertal tillfällen. dock inte å längden och inte speciellt graciöst..

Det beror ju helt på ras & begåvning...

Hästar som är avlade för dressyr har ju itne alltid lika lätt för sej..
O en shire häst kan nog inte hoppa 120 bana...
Om den inte är väldigt graciös o vältränad.. :p

O min häst skulle nog inte helelr klara det för hon skulle inte räcka över en oxer på 120... :p

Upp till 110 tror jag dock hon skulle klara.. O lättare hinder som är högre...

Min häst är dressyravlad och hon kravlar sig över 1,20 även om hon är dressyrhäst och anser att alla hinderbommar bara är där för att äta upp henne och göra hennes vardag lite skräckblandad:smirk:
Hon vill väldigt gärna hoppa och tycker det är roligt, men blir mellan varven väldigt ängslig när hindrena ser konstiga ut.:angel:

Skämt å sido, men jag tror att de flesta hästar kan gå en bana på 1,20. Vissa behöver mer träning än andra för att klara det och det finns ju klart avvikelser om man ser till ras. Begränsningen för vad en häst klarar av sitter sällan i hästen utan snarare ryttaren. Personligen tycker jag att hinder på 1,20 är JÄTTEhöga, med resultatet att jag håller i stenhårt och inte rider med eftergift som jag brukar, och då kommer vi helt enkelt inte över utan att plocka med oss bommarna

Men man måste vara klar på att när man läser utredningar och forskningar så är de ofta baserade på en testgrupp och då är i regel abnormiteterna bortsållade. Dvs man tar inte med små ponnies och tunga arbetshästar eftersom det inte är av intresse för studien.

Stillastående hopp hos militären är just stillastående alt. extremt kort ansats så att hästen inte hinner få upp den fart och steglängd den normalt skulle använda. Men jag tror att det var mycket länge sedan de lattjade runt med det där.

Nåja, det var mina tankar kring ämnet

Apo

haha, näääee. tänk på dom små hästarnar på 60 cm!! :devil:

fast det beror mycket på att dagens banor är mycket svårare
än de var för några år sedan.
För några år sedan kunde "vem som helst" hoppa 1.10, idag är
tom banor på den höjden ibland tekniska och relativt svåra.

Har svårt att tro att hopphästarna i sverige har försämrats med tanke på hur halvblodsaveln har gått framåt..:smirk:

när jag tänkte efter lite kanske det var det du menade olgaklara:smirk:

De flesta hästar kan nog ta sig över ett hinder på 150 utan problem som en sa de är flyktdjur.
Och att hoppa ett hinder är inge svårt utan de svåra kommer när de kommer till tekniken som banbyggaren gör när de blir en hel bana på 150.

Gazzan skrev:
De flesta hästar kan nog ta sig över ett hinder på 150 utan problem som en sa de är flyktdjur.
Och att hoppa ett hinder är inge svårt utan de svåra kommer när de kommer till tekniken som banbyggaren gör när de blir en hel bana på 150.

Njä jag hars ett en massa hästar under alla år och det är inte många som tar sig över ett hinder på 150cm.

Möjligen ett räcke då, men ingen oxer

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare