Vad jag tycker det är tråkigt att det skall klankas på seminstationerna!!!!!!!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kalle Anka comp
  • Startdatum Startdatum
K

Kalle Anka comp

Skulle DU vilja ha den arbetsmiljö, som dessa med hjälpare och seminörer samt vetrinärer har?????
Där risken är offantlig hög för att bli sparkad, träng eller biten.
Nähe du, ta dig en funderare innan du klagar.
Dom arbetar under högtryck, och seminera både om dagar, kvällar och nätter, utan att det kostar oss skjortan.

Utan om vi alla som vill använda oss utav en semin station, lämnar ifrån oss ett väl förberedd sto, så underlättar det för ALLA.

1. Skriv upp dina observationer, när det gäller brunst tider.
2. Se till att stoet obehindrat kan stå i en trång spilta.
3. Om inte.......INFORMERA STATIONEN.
4. Se till att sto och föl kan vara ifrån varandra, så att stoet kan undersökas utan att bli galen.
5. Hantera fölet så att personalen inte får extra arbete.
6. RING, inte på morgonen då alla undersökning sker, försök på eftermiddagen, respektera personalens fritid och ring inte för sent.

Tyvätt finns det ingen VDN märkning på stationen, men är du seriös så tar du reda på vilke dräktighets procent stationen har.

Sv: Vad jag tycker det är tråkigt att det skall klankas på seminstationerna!!!!!!!!!!

Jag har haft både bra och mindre bra erfarenheter från seminstationer. Och det kan gå så här på dom mindre bra (EU station till trots)...

Hade skrivit upp hennes brunster, och även att hon hade/har väldigt korta intensiva. Slutade med att ägget han gå för att dom inte lyssnade, -vi kollar henne i morgon, såå kort brunst kan hon inte ha...

Mitt sto gick obehindrat in när jag lämnade henne (och även senare på annan station), men då hon stog kvar så var jag inte med på övriga "spiltpass" och då hade dom fått droga henne, (Undrar vad dom gjort???)

Se förra punkten

4. Se till att sto och föl kan vara ifrån varandra, så att stoet kan undersökas utan att bli galen.
Ston reagerar lite olika beroende på om dom är hemma eller borta, så även om man tränat så kanske stoet får fnatt att behöva lämna bebis när det finns massa främmande hästar i boxarna brevid

Kommer man på fölbrunsten så har du inte haft så mycket tid att fostra,

6. RING, inte på morgonen då alla undersökning sker, försök på eftermiddagen, respektera personalens fritid och ring inte för sent.
Jag ringde inte o andra sidan ringde inte stationen heller när hon va klar som dom när jag lämnade lovade och sa: -vi ringer så fort hon är klar (hann inte sa dom) fick stå ett dygn längre där tack vare det (som jag naturligtvis fick betala)

Sedan så folk/stationer som ljuger om när dom är kollade/seminerade m.m. får man inget större tilltro till.
Men som jag skrev i början, Har även varit på stationer med underbart bemötande, lugn miljö (och där mitt sto går in utan problem i undersökningsspiltan utan att jag är med)

Så jag tycker faktikt jag hade/har befogenhet att klanka på den ena stationen. Eller?
(får väl tillägga att i efterskott fick jag liiite avdrag på sista fakturan för att dom "dabbat sig",) men vad hjälpte det då det inte blev nåt föl. stot blev nämligen smittat på stationen och blev jätteförkyld, och så va den säsongen slut (4 brunster han vi med) eller 5 om man räknar ägget som "gick"

Vill då lägga till ytterligare en sak. Att hingstägarna är lite mer öppna om hur duktiga "simmare" hingsten har, först efter 3 brunster fick jag reda på att spermakvaliteten inte va så bra...fick snabbt byta hingst. men som sagt med infektion i kroppen så är inte dräktighets chansen så stor.

men valde annan station året därpå, tidigt på säsongen för att ha tid, då tog hon sig på 1:a seminationen:)

Sv: Vad jag tycker det är tråkigt att det skall klankas på seminstationerna!!!!!!!!!!

Jaha, jag håller med inlägget, det är fortfarande upp till var och en, vilken semin station man väljer.
Alltså måste man höra sig för, vilken som har ett bra rykte, och som är duktiga.

Det är som med bil verkstäder, en del mkt bra med bra service andra mer eller mindre förbrytare.
Så, det lönar sig att kolla upp.

Så kan jag mycket väl tänka mig att många ston är för djävliga.

Jag har alltid varit supernöjd med min station.
De är superproffsiga, och engagerar sig till 100 för att alla ston skall bli dräktiga.
Ett år när märren gick gall, tror jag att deras besvikelse var mycket större än min. Och det stod inte på deras prestation!
Hästarna får mycket och bra mat, och står under noggrann uppsyn.
Jag förstår inte hur de orkar!
Men jag är djupt tacksam över att de finns!

mvh

de stationer jag har arbetat på har låtit fölen stå framför mamma utanför seminspiltan. varför ta bort fölis? inte undra på att det blir problem.
Att de inte alltid lyssnar på ägarens uppgifter beror ofta på att de tycker att en del stoägare överdriver.
ett problam jag stött på är att stationen lovar daglig utevistelse osv men en station jag arbetade på hade tre små hagar där först deras ridhästar skulle gå se n hingsten som inte var i avle och därför när stallet var fullt av ston fick jag prioritera o släppa ut de som var stökigast. JAg hann liksom inte gå ut med en låta den vara ute en halvtimme o byta så vissa ston som bara var där för ett kort tag fick inte gå ut. JGa hann helt enkelt inte.detta blev bättre när de kunde gå ut på bete.
den första stationen jag arbetade på den var helt annorlunda.
Nu när jag seminerade min där så bad jag om enskild hage trots betestider för att min är så ranglåg eller var innan fölis att hon inte hade kommit i brunst i en stor flock singelston.
o hon fick en egen hage

När jag praoade på en seminanläggning fanns det en till spilta brevid de tre stospiltorna som var avsedd för föl...

Skulle DU vilja ha den arbetsmiljö, som dessa med hjälpare och seminörer samt vetrinärer har?????
Dom arbetar under högtryck, och seminera både om dagar, kvällar och nätter, .
Jag kan inte se att det jobbe är värre än många andra. Man väljer sitt jobb. För mej låter du snarare inkompetent, du vet inget om hur man jobbar på en seriös station. Med kompetens minimeras riskerna!

utan att det kostar oss skjortan. .
Nja. Vi får betala. Vem driver en station utan att tjäna på det? Den som gör det stannar inte så många år iallafall.

Utan om vi alla som vill använda oss utav en semin station, lämnar ifrån oss ett väl förberedd sto, så underlättar det för ALLA.

1. Skriv upp dina observationer, när det gäller brunst tider. .
Det gör säkerligen huvudelen av oss men är man inte kunnig så är det ju däför man får hjälp på station. :idea:
2. Se till att stoet obehindrat kan stå i en trång spilta. .
Kanske inte alltid så enkelt att träna på.. Oftast inget problem för oss på station. ;)
3. Om inte.......INFORMERA STATIONEN. .
*suck*
4. Se till att sto och föl kan vara ifrån varandra, så att stoet kan undersökas utan att bli galen. .
Nja. Det rekommenderar inte vi. Fölet SKA vara med vid undersökningarna, självklart finns det plats för fölet vid spiltan.
5. Hantera fölet så att personalen inte får extra arbete. .
*suck*
6. RING, inte på morgonen då alla undersökning sker, försök på eftermiddagen, respektera personalens fritid och ring inte för sent. .
Telefontid är smartast av stationen att ha. Det har seriösa. Svarare de/vi inte så är det bäst att ringa om igen, man svarar när man har tid att svara. :idea:

Tyvärr finns det ingen VDN märkning på stationen, men är du seriös så tar du reda på vilke dräktighets procent stationen har.
Dräktighetsprocdent är knappast allt. Beror ju en hel del på vilken hingst du väljer till ditt sto.

Är du seriös? Nä inser det nu...
Men det finns säkert folk som resonerar så.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Klart att man ska få vara missnöjd med seminstationer som kund! Det finns många jobb som är både farliga och obekväma men det är sällan någon anser att dessa egenskaper är giltliga anledningar till att man som kund ska få stå ut med otrevligt bemötande och dålig service. Att det ändå kan råka blir så någon gång ibland på grund av genomjävliga dagar (som alla, även seminpersonal, kan ha) kan man troligen inte komma ifrån, men de gånger det händer får man ta den kritiken och ursäkta sig om man kan och det behövs.

Sen är det ju självklart så att man alltid kan önska att kunderna beter sig genomtänkt och felfritt, men den utopin kommer aldrig att slå in.

Angående information om hur stoet beter sig i trånga utrymmen, hur hanterat det ev. fölet är och så vidare så känns det som det är mycket upp till seminstationen att fråga om det som för dem är vitalt att veta i förväg. Jag har svårt att tänka mig att seminanställda har tid eller lust att stå och lyssna på all information stoägare kan rabbla upp om saker som stoägarna kan tänka sig skulle kunna vara användbar för stationen.

Angående information om hur stoet beter sig i trånga utrymmen, hur hanterat det ev. fölet är och så vidare så känns det som det är mycket upp till seminstationen att fråga om det som för dem är vitalt att veta i förväg. Jag har svårt att tänka mig att seminanställda har tid eller lust att stå och lyssna på all information stoägare kan rabbla upp om saker som stoägarna kan tänka sig skulle kunna vara användbar för stationen.

Att tänka på är också att inte många ston uppför sej som hemma när de är på station. Alltså inte så lätt att veta för ägaren!
Men TS måste varit ironisk.. väl.. :eek:

Jag kan inte se att det jobbe är värre än många andra. Man väljer sitt jobb. För mej låter du snarare inkompetent, du vet inget om hur man jobbar på en seriös station. Med kompetens minimeras riskerna!

Nja. Vi får betala. Vem driver en station utan att tjäna på det? Den som gör det stannar inte så många år iallafall.

Det gör säkerligen huvudelen av oss men är man inte kunnig så är det ju däför man får hjälp på station. :idea:

Kanske inte alltid så enkelt att träna på.. Oftast inget problem för oss på station. ;)
*suck*

Nja. Det rekommenderar inte vi. Fölet SKA vara med vid undersökningarna, självklart finns det plats för fölet vid spiltan.
*suck*

Telefontid är smartast av stationen att ha. Det har seriösa. Svarare de/vi inte så är det bäst att ringa om igen, man svarar när man har tid att svara. :idea:

Dräktighetsprocdent är knappast allt. Beror ju en hel del på vilken hingst du väljer till ditt sto.

Är du seriös? Nä inser det nu...
Men det finns säkert folk som resonerar så.

:bow::bow::bow: Kan inte annat än att hålla med. I slutändan är det ju vi stoägare som betalar och utan oss så hade de varit arbetslösa.

Äsch, man väljer ju sitt jobb. Skulle DU vilja ha den arbetsmiljö tex personalen i en mataffär har dan före midsommar eller andra storhelger?

Vi föredrar att inte veta allt hur stoet är, många stoägare berättar om hur rädda stona är och allt som kan hända. Vi vill bara veta om stoet är allergiskt eller om det hänt något.
Oftast klarar vår personal av att läsa stona, och om stoägarna målar upp bilder hur stona är. När dom sedan är borta på station och hanteras av andra människor som inte förväntar sig att dom ska flyga i luften går det oftast bra.
Vi har fått höra hemska historier hur deras ston kan vara, men när inte stoägarna är närvarande brukar stona sköta sig!
Vi brukar be stoägarna att ringa oss, när helst dom känner att dom vill något!
Fölen är alltid med stona aldrig lämnar vi dem i boxen!

Vi brukar också be stoägarna försöka hålla koll på stonas brunster, men inte heller det är problem då alla brunstkontrolleras med hingst och 90% av stona visar brunst mot hingstarna se andra kollas ser man ju på ultraljud!
Om det är ston som har svårt att komma i brunst brukar få en box bredvid hingsten, då brukar även det knepigaste sto börja brunsta!

En normal arbets tid på vår station med flera hingstar är 08,00 - 22,00. Så fritid förekommer sällan under seminsässongen!

Det finns ju bra och dåliga seminstationer, så varför skulle man inte få klaga på de dåliga likaväl som berömma de bra?
Jag har själv råkat ut för bägge delar. Dock med ett klart övertag för de som är bra, har väl egentligen bara en som jag kan klaga på. Den som jag var missnöjd med var extremt dyr, mest intresserade av sig själva och att de skulle kunna både ha semester och fira midsommar. Så det sprutades glatt med hormonsprutor på stona, utan att fråga mig först, för att stonas brunster skulle anpassa sig till deras ledigheter. Dessutom tog man bra betalt för var spruta.
Sedan de andra jag varit på har varit väldigt trevliga och ställt på helger när det kört ihop sig. Även på mina, beroende på mitt jobb lite udda tider för hämntning och lämning.
På den station som jag oftast använt har mina ston till och med haft egen hage.

*kl*

Jag är helnöjd med "min" station. Likväl har jag 3 stationer som ligger närmare. Men varför byta när jag är nöjd?

Alltid full service. Egen hage om jag önskar det och de lyssnar och antecknar. Har ett sto som krånglat om man sprutat henne, informerade att vänta ut henne och så har gjorts och med dräktighet som följd på FAI.

Visst kan man tycka det är dyrt med semin,(särskilt då man har ett gäng märrar, 8 st för vår del) men vaddå, det är ju vi själva som valt att ge oss in i branschen.

Gira :banana:

Har aldrig varit med om att fölet lämnas kvar i box då stoet semineras. Ej heller vid naturlig betäckning....

Det enda jag brukar informera seminstationerna om vad gäller mitt sto är att hon inte kan vara ensam i hagen och att hon har hoppat över staketet mer än en gång när hon inte sett andra hästar. I övrigt håller jag med dig om att man förutsätter att stationspersonalen är så pass hästkunnig och erfaren att de kan hantera de flesta sorters beteenden och läsa situationer.

Jag har överlag bara positiva erfarenheter av olika hingstägare/stationer som jag "använt" mig av till mina ston.
Skulle ALDRIG lämna mitt sto hos någon som jag misstänkte var oseriös/slarvig.

Förstår inte hur man kan lämna sitt sto hos en hingsthållare där staketen "ligger ner", där det ser ut som f*n på tomten med bla gamla cyklar, trasiga leksaker, omkullvälta trädgårdsmöbler, uppbundna hundar(och vad DET för med sig:crazy:), osv...

OM man väljer en station så tar jag för givet att man litar på denna, och att de gör ett fullgott arbete:)...

Kanske det är lite såhär: Att man blir bemött som man själv är:angel:

Sedan har jag självklart stenkoll på mina ston, och har bra koll på brunster mm.

Dom arbetar under högtryck, och seminera både om dagar, kvällar och nätter, utan att det kostar oss skjortan.

Tyvätt finns det ingen VDN märkning på stationen, men är du seriös
å tar du reda på vilke dräktighets procent stationen har.

Finns det verkligen stationer som skiljer sto och föl åt? Verkar otroligt inkompetent. Det har aldrig jag varit med om och skulle inte vilja lämna till en sådan station.

Sen, hur får man reda på stationens dräktighetsprocent? Den informationen tycker jag skulle vara jättebra, lite konkurrens mellan stationerna skadar inte.

jodå vi har haft måga ston som varit"omöjliga" att hantera enligt ägarna eller "supersnälla" med för den delen.
Det värsta eller ja nåt sånt var när vi fick in ett sto me föl o så släppte jag henne i en liten paddock o ringde ägaren för att höra om jag kunde släppa henne med de andra stona med föl.
jovisst inga problem. men när jag kom ut o skulle ta in henne från paddocken så tog det mig tre timmar att fånga henne.
Stekande sol gjorde att hon blev törstig o då fick jag tag i henne.
Hon fick vara inne o gå i en liten hage sen. eftersom man inte tar in alla hästar varje gång så skulle det inte ha gått att släppa henne.
en annan station fick in en häst som skulle betäckas för hon var för j****g att hantera o rida.
JAg fick ta sats rusa in i hagen till en inhägand brunn rycka tag i den häst jag skulle ha o rusa till grinden o ut.
O den skulle ha föl suck.
Så personalen på seminstationer är ganska luttrade o därför kanske man låter lite avmätt när nån säger att mitt sto är så och så.
MAn får bedöma det själv sen. jag har inte varit med om att nån häst blivit skadad när vi hanterat dem iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka