Att må pekka (=dåligt), är det väldigt dialektalt för Lund? Smålänningen bredvid har aldrig hört det.
Välbekant från Växjö-trakten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att må pekka (=dåligt), är det väldigt dialektalt för Lund? Smålänningen bredvid har aldrig hört det.
Känner till det, uppväxt i Norrland.Känner också till det.
/Uppvuxen i norra Skåne på gränsen till Småland
Tänk att kunna vara så fritänkande och oberörd att en kan leva så. Måste vara en helt annan värld för sådana människor. Fantastiskt!Äger ingen nagelborste, men skulle behöva en.
Hade en pojkvän i ungdomen som hade en del bekvämlighetslösningar. Han hade micro i vardagsrummet (för färdigmat, popcorn, varma mackor mm), en kyl i sovrummet för diverse drickor, vattenkokare mugg & snabbkaffe på en hylla i badrummet. Han hade även andra små lösningar, som en blå saftblandare som gick igång om det plingade på dörren, en röd om brevlådan öppnades (bar ofta hörlurar). Kläderna låg placerade efter hur de kläddes på; underkläder i badrummet, byxor och t-shirt i ett skafferiskåp i köket och resten i hallskåpet. Visserligen var det någorlunda ordning för en som jag som gillar var sak på sin plats, men det var ju på FEL plats
Jag tycker att det låter rätt jobbigt att ha allting utspritt på det viset... När jag tar hand om ren tvätt skulle jag t.ex. inte vilja springa runt på ett antal olika ställen och sortera ut dem. Jag har ALLT - förutom ytterkläder - i en garderob och en byrå i sovrummet.Tänk att kunna vara så fritänkande och oberörd att en kan leva så. Måste vara en helt annan värld för sådana människor. Fantastiskt!
Ja, jag skulle inte heller vilja ha det så, men jag kan ändå förundras och glädjas över att det finns människor som vill ha det på andra sätt och verkligen inte binder sig själva till det ’vanliga’ sättet att göra saker på bara för att.Jag tycker att det låter rätt jobbigt att ha allting utspritt på det viset... När jag tar hand om ren tvätt skulle jag t.ex. inte vilja springa runt på ett antal olika ställen och sortera ut dem. Jag har ALLT - förutom ytterkläder - i en garderob och en byrå i sovrummet.
Skobbat?Eller när man skobbat häst när den vill ha en ordentlig kelstund. Då brukar iaf jag kunna bli rätt sketen både på fingertopparna och under naglarna. Perfekt med nagelborste efteråt
Kliat.Skobbat?
Aldrig hört förut, vart kommer det ordet ifrån?Kliat.
Kanske från skrubbat?Aldrig hört förut, vart kommer det ordet ifrån?
Tänkte också på det, men det känns mera förknippat till städning/tvättning.Kanske från skrubbat?
Ingen aning. Jag förstod betydelsen av sammanhanget.Aldrig hört förut, vart kommer det ordet ifrån?
Jag äger ingen nagelborste.
Seriös fråga, när använder man dem? Är det ovansida naglarna man tvättar?
Ifall jag är skitig under eller över naglarna så brukar hela jag vara rätt skitig, då är det duschen som gäller och då tvättar jag håret och efter att det är gjort är naglarna alltid rena
Man använder den till att borsta potatis, särskilt på sommaren.
Det finns rotborste till sånt, den är heeelt annorlundaMan använder den till att borsta potatis, särskilt på sommaren.
Guilty!Man använder den till att borsta potatis, särskilt på sommaren.
Japp kliat jag är västgöte men det kanske är väldigt lokaltSkobbat?
Jag har en massa nagelborstar trots att jag bor i ett litet hus. Det finns liksom en nagelborste vid varje kran. En på toa, en i duschen, en i köket, etc.Var skulle man annars ha nagelborsten?