Vad innebär siffrorna på röntgen?

Virveln

Trådstartare
Vad innebär det att hästen har 3 o 4 på bakknäna på röntgen?? Att det inte är ok förstår jag :idea:, men hur pass allvarligt är det?

Sv: Vad innebär siffrorna på röntgen?

Enligt veterinärspråk så är det följande:

0 = Inom normala gränser
1 = Mindre fynd
2 = Fynd som kan accepteras på en i övrigt sund häst.
3 = Fynd som innebär ökad risk
4 = Fynd som ej kan accepteras

Så du har rätt i att det inte är särskilt bra. Om det är en häst du tänkt köpa så ska du verkligen fundera över det och är det din egen så är det väldigt tråkigt.

A

Med risk för trådkapning så slänger jag in en fråga här..
Om en häst är röntgad och fått detta utlåtande på
Falanger alla fyra: Benfragment proximalt laterala kotsenbenen BB. Klass 3.
Vad säger egentligen detta? Efter vad jag har förstått så kan det jämföras med en lös benbit i vardera kota bak, och att dessa i så fall lätt kan opereras bort med en titthålsoperation. Kan det stämma?? Är lösa benbitar i kotorna "mindre" farliga än i tex. haser??

Jaa du, intressant frågeställning!

Själv är jag otroligt dåligt bevandrad i "röntgens värld", då jag som regel inte brukar låta röntga mina hästar. "det man inte vet, gråter man inte över".. Ok, om det handlar om en jättedyr häst - man har varit med om en ev köpare, som ville röntga hästen OM den var UA på besiktningen.. Själv hade jag kanske valt en röntgen, om den INTE var UA på besiktningen..

Jag är egentligen av samma uppfattning som dig. Jag tycker att det just nu råder en viss röntgenhysteri där var och varannan häst ska röntgas vid försäljning. Tyvärr tror jag många hästar opereras i "onödan" pga. diverse röntgenfynd. Men självklart förstår jag köparnas oro, iaf. när det gäller en dyrare häst. Den här hästen som min fråga gällde ska i övrigt vara sund och veterinären menade på att dessa benfragment med största sannolikhet inte skulle påverka hästens användbarhet i framtiden. Någon garanti kan ju dock ändå inte ges men inte heller en häst som är fri från röntgenfynd är ju garanterat fri från framtida skador. I detta fall rekomenderade inte veterinären någon operation även om den i så fall skulle vara rutinmässig och lätt att genomföra. OM man nu ändå skulle operera, anses då hästen som helt utan anmärkning i röntgen eller hänger de då bortplockade benbitarna kvar i röntgenutlåtandet??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
658
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 105
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka