Vad innebär det att ett vbl är i travbalans?

A

Aprillos

Vad innebär det när ett varmblod är i travbalans så hästen måste skos/verkas oftare?
Får längre tår och så men hur påverkar det ridningen sedan?

Jag har fått nys om ett vbl här i närheten som har blivit körd mycket men typ bara riden ca 30 ggr eller så.

Hur svårt är det att skola om en travhäst?

Och vad bör man ge för en sådan häst?

Hästen är 6 år...
Ingen utrustning medföljer inte heller vaccinerad.
Tandkontroll för ca 6 mån sedan, avmaskad kan han bli innan han lämnar hemmet och även verkad men de sa att det behövs göras snart igen pga att han är i travbalans då.
Han är inte vaccinerad heller...

Mvh

Sv: Vad innebär det att ett vbl är i travbalans?

hmm vet inte vad man menar med travbalans, men är ju lite olika om de väljer att ha lång tå eller inte, kortare tå ger snabbare överrullning, men tror att många har längre tå för att de inte ska falla över i galopp.
Blir ju mer belastning längre bak när de har längre tå och det slite mer på leder mm. Finns trådar om hur man skolar om en travare på forumet "ridning", är ganska stor skillnad på att rida travare och "vanliga" ridhästar.
Skulle nog säga att priset på sånna hästar brukar ligga runt 5000 kr.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·
A
Ridning Jag rider en ung (5 år) häst av travarras (ej körd i trav) 1 - 2 ggr i veckan, mest "på kul" och för att ägaren inte har tid att rida...
Svar
6
· Visningar
2 704
Senast: Annnor
·
Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka