Vad i hela friden gör vi? Del XX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnade på radion och irriterar mig på att den enda fråga som diskuterades i samband med en bok om språk i Sverige var "varför minskar finskan och varför ökar arabiskan istället?" Seriöst? O_o Kan man inte räkna ut det själv så undrar jag lite... :meh: Intressant dock att finska fortfarande vara större i antal som hade det som modersmål än arabiskan, jag hade faktiskt trott att arabiskan hade gått om redan, men det diskuterades inte överhuvudtaget...

Lyssnade på radion och irriterar mig på att den enda fråga som diskuterades i samband med en bok om språk i Sverige var "varför minskar finskan och varför ökar arabiskan istället?" Seriöst? O_o Kan man inte räkna ut det själv så undrar jag lite... :meh: Intressant dock att finska fortfarande vara större i antal som hade det som modersmål än arabiskan, jag hade faktiskt trott att arabiskan hade gått om redan, men det diskuterades inte överhuvudtaget...
:meh: Ska det vara så svårt att räkna ut... "slår mig för pannan" :cautious:

Jag kom att fundera på idag om det händer något på Island? Alltså, man hör ju ingenting om Island på nyheterna, någonsin.
Ingenting om kändisar, sport, ekonomi, politik, samhället...ingenting? Medan det svämmar över av rapporter om just det från resten av världen (så man får förvisso nog av det ändå, men i alla fall) så hur kommer det sig att Island är så anonymt?
Det enda man hör därifrån är ju i princip om naturen får ett utbrott...
Medan man stundligen och dagligen hör allt om verkligen hela övriga världen?

Jag kom att fundera på idag om det händer något på Island? Alltså, man hör ju ingenting om Island på nyheterna, någonsin.
Ingenting om kändisar, sport, ekonomi, politik, samhället...ingenting? Medan det svämmar över av rapporter om just det från resten av världen (så man får förvisso nog av det ändå, men i alla fall) så hur kommer det sig att Island är så anonymt?
Det enda man hör därifrån är ju i princip om naturen får ett utbrott...
Medan man stundligen och dagligen hör allt om verkligen hela övriga världen?

http://www.expressen.se/nyheter/tusentals-ilskna-islanningar-i-protest/

Medan det svämmar över av rapporter om just det från resten av världen

Fast är det verkligen så?
Om du besöker de stora tidningarnas hemsidor så är det ju snarare USA och England som dominerar, för att det säljer och kan påverka oss.

Jag hittar inte särskilt mycket om vardagshändelser/politik/kändisar från länder i exempelvis Afrika, Asien eller Sydamerika? :confused:

Jag tror det eventuellt kan vara så att jag snappade upp namnet på personen i artikeln och att tanken planterades utifrån det...att det då slog mig hur sällan/aldrig man hör något egentligen.

Fast är det verkligen så?
Om du besöker de stora tidningarnas hemsidor så är det ju snarare USA och England som dominerar, för att det säljer och kan påverka oss.

Jag hittar då inte särskilt mycket om vardagshändelser/politik/kändisar från länder i exempelvis Afrika, Asien eller Sydamerika? :confused:
Inget om Asien?
Räknas inte typ Kina/Thailand/Korea till Asien? (jag fattar att jag eventuellt idiotförklarar mig själv här för att jag är brutalt oallmänbildad vad gäller världsdelar o.s.v så jag gissar att jag kommer lära mig det nu, troligtvis en gång för alla)
Och sen såklart om en tänker efter har du ju säkert rätt, men det var som sagt något som slog mig.
Men jag tänker främst i Europa och "närliggande" länder (nope, jag vet inte vilka länder som ingår i Europa heller, exakt) från Sverige.

Herregud, jag börjar förstå varför jag aldrig haft godkända betyg i skolan :o Aldrig mer än VG någon enstaka gång i något enda ämne (definitivt inte geografi då...:rofl: ) hahah fy så pinsamt.

Tillsist upphörde regnet och jag kom ut i trädgården en stund. Nu behöver jag te och nått i magen innan jag far till stallet. Lilla bruna skall ridas och jag borde verkligen ta itu med att göra rent och putsa sadeln och mina träns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 703
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan sitter säkert på tronen, men i övrigt bjuder när den nya världsrankningen i fälttävlan på en hel del förändringar. Frida...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Mat När ni köper melon, köper ni då en hel eller en delad? Jag väljer alltid delad om jag köper vattenmelon eftersom att jag vill se och...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 864
Senast: Sonic76
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka